Här är artikeln om LapWall som jag lovade tidigare:
https://rahasampo.org/lapwallinvestointi2025/
Artikelns innehåll:
- Varför jag anser att LapWall är ett intressant investeringsobjekt?
- Fabriksinvesteringen i Pyhäntä (tidtabell, mål och framtid efter investeringen)
- Verkställande direktören i investerarnas utfrågning
Jag trodde själv att jag kände företaget väl sedan tidigare, men när jag skrev artikeln lärde jag mig mycket nytt. Det lönar sig alltså att läsa hela artikeln om LapWall som investeringsobjekt intresserar. Här är några utdrag för forumet.
Om tidtabellen för fabriksinvesteringen i Pyhäntä, som tidigare har diskuterats i tråden:

Från verkställande direktörens intervju:
1.) Är det möjligt att den nuvarande lägre byggnadsnivån blir ett permanent fenomen på grund av förändringar i räntan och stödmiljön? Hur skulle företaget positionera sig om byggandet inte alls återhämtade sig från den nuvarande nivån till den tidigare upplevda normala nivån? (frågeställare @Pohjolan_Eka )
Inom byggandet har botten redan nåtts, och jag tror inte att den nuvarande låga nivån blir ett permanent fenomen. LapWall har även i den nuvarande efterfrågesituationen visat att det finns efterfrågan på dess produkt- och lösningsportfölj.
Det bör dessutom noteras att användningen av fabrikstillverkade delar inom byggandet kommer att öka, även om den totala marknaden inte skulle växa. LapWall satsar kraftigt på produkt- och verksamhetsutveckling. De genomförda och pågående investeringarna stärker ytterligare våra produkters konkurrenskraft.
Viktiga drivkrafter här är de rådande megatrenderna, såsom tillgången på arbetskraft, fukthantering och skärpta miljökrav.
4.) Hur stor affärsmässig vallgrav ser ni i att era takelement uppfyller de krav som ställs av datacentralprojekt? Med andra ord, hur svårt är det för konkurrenter att erhålla motsvarande godkännanden för sina egna element? (frågeställare @JP199 )
LapWall har en mycket stark position i datacentralprojekt, eftersom våra produkter har testresultat och godkännanden utfärdade i Finland – bl.a. brandtester, fogtester och fukthanteringsrelaterade tester samt strukturvalideringar. Detta gör oss till den enda tillverkaren av takelement i Finland som kan erbjuda datacentraldugliga lösningar i denna skala.
I många utländska och försäkringsbolagsstyrda datacentralprojekt fungerar FM Approval -certifikatet (USA) ofta som ett “default”-krav. Även om vi inte har ansökt om det separat, har vi gått igenom alla FM Approval -valideringskriterier. Vi fick dokumentation och testresultat från Finland som motsvarar godkännandet, vilket uppfyller de krav som ställs på internationell nivå.
Av dessa skäl är det mycket utmanande för konkurrenter att uppnå samma godkännandenivå utan omfattande test- och valideringsprocesser. LapWall är alltså en tydligt utmärkande leverantör inom det kritiska infrastrukturbyggnadssegmentet.
Tack till alla för de utmärkta frågorna. Jag hoppas att artikeln är en trevlig läsupplevelse och lär er något nytt om LapWall och fabriksinvesteringen i Pyhäntä.
Och till sist måste jag väl lägga till de välkända raderna om att artikeln har utarbetats i kommersiellt samarbete med LapWall, jag äger aktier i företaget, jag ger inga investeringsrekommendationer och om jag gjorde det, skulle de absolut inte vara värda att lyssna på ![]()