LapWall - Pioner inden for træelementbyggeri

Her er den artikel om LapWall, jeg tidligere lovede:

Artikelens indhold:

• Hvorfor LapWall efter min mening er en interessant investering?
  • Pyhäntä fabriksinvesteringen (tidsplan, mål og fremtid efter investeringen)
  • CEO’en under investorernes forhør

Jeg troede selv, jeg kendte virksomheden godt i forvejen, men jeg lærte meget nyt, mens jeg skrev. Det er derfor værd at læse hele artiklen, hvis LapWall interesserer dig som investeringsobjekt. Her er et par højdepunkter til forummet.

Om tidsplanen for Pyhäntä fabriksinvesteringen, som tidligere har været diskuteret i tråden:
Aika-LapWall

Fra CEO’ens interview:

1.) Er det muligt, at det nuværende lavere niveau for byggeri forbliver et permanent fænomen på grund af ændringer i rente- og støttemiljøet? Hvordan ville virksomheden positionere sig, hvis byggeriet slet ikke genoprettede sig fra det nuværende niveau til det tidligere opfattede normalniveau? (spørger @Pohjolan_Eka )

Bunden er allerede nået inden for byggeri, og jeg tror ikke, at det nuværende lave niveau vil blive et permanent fænomen. LapWall har også i den nuværende efterspørgselssituation vist, at der er efterspørgsel efter dets produkt- og løsningsportefølje.

Det skal desuden bemærkes, at brugen af præfabrikerede dele i byggeriet vil stige, selvom det samlede marked ikke vokser. LapWall investerer kraftigt i produkt- og driftsudvikling. De gennemførte og igangværende investeringer styrker yderligere vores produkters konkurrenceevne.

Nøgledriverne her er de herskende megatrends, såsom tilgængelighed af arbejdskraft, fugtstyring og skærpede miljøkrav.

4.) Hvor stor en forretningsmæssig voldgrav ser I det som, at jeres tagelementer opfylder kravene til et datacenterprojekt? Med andre ord, hvor svært er det for konkurrenter at opnå tilsvarende godkendelser for deres egne elementer? (spørger @JP199 )

LapWall er i en meget stærk position i datacenterprojekter, da vores produkter har testresultater og godkendelser udstedt i Finland – bl.a. brandprøver, samlingstests og fugtstyringsrelaterede tests samt strukturvalideringer. Dette gør os til den eneste producent af tagelementer i Finland, der kan tilbyde datacenter-egnede løsninger i denne skala.

I mange udenlandske og forsikringsselskabsstyrede datacenterprojekter fungerer FM Approval-certifikatet (USA) ofte som et “standard” krav. Selvom vi ikke specifikt har ansøgt om det, har vi gennemgået alle FM Approval-valideringskriterier. Vi modtog dokumentation og testresultater fra Finland, der svarer til godkendelsen, hvilket opfylder de internationalt krævede standarder.

Af disse grunde er det ekstremt udfordrende for konkurrenter at opnå samme godkendelsesniveau uden omfattende test- og valideringsprocesser. LapWall er således en tydeligt differentieret leverandør inden for det kritiske infrastrukturbyggeri-segment.

Tak til alle for de fremragende spørgsmål. Jeg håber, at artiklen er en god læseoplevelse og lærer jer noget nyt om LapWall og Pyhäntä fabriksinvesteringen.

Og til sidst skal de velkendte linjer tilføjes, at artiklen er udarbejdet i kommercielt samarbejde med LapWall, jeg ejer aktier i selskabet, jeg giver ikke investeringsanbefalinger, og hvis jeg gjorde, skulle de under ingen omstændigheder lyttes til :grin:

56 Synes om