Lamor - Produkter och tjänster för miljölösningar

Det handlar också den här gången om att finansiera tillväxt: Lamor Corporation Oyj, som specialiserat sig på naturstädning och miljölösningar, meddelade på torsdagen att man planerar en börsintroduktion på cirka 30 miljoner euro.

Bolaget skulle kunna noteras på First North Premier-marknadsplatsen redan 2021.

Tillväxtförväntningarna är svindlande, då Lamors orderbok i slutet av september var värd 228 miljoner euro. I september 2020 var orderboken 24 miljoner euro, så vi kan tala om en explosiv tillväxt.

“Tillväxtspurten har varit så enorm”, motiverar vd Mika Pirneskoski erbjudandet och noteringen.

“En så kraftig tillväxt av orderboken innebär att vi behöver stärka vår i sig starka balansräkning.”

Lamor uppger att man har vunnit stora serviceavtal under 2020 och 2021:

I Kuwait rengör de jord förorenad av oljeläckage från Kuwaitkriget, i Saudiarabien levererar de oljebekämpningsutrustning och -tjänster, och i Guyana bygger de ett avfallshanteringssystem för Exxon.

I erbjudandet deltar fonderna Danske Invest Suomi Osake, Eläkevakuutusyhtiö Veritas, Mandatum Asset Management Oy och fonder förvaltade av SP-Rahastoyhtiö Oy.

Ankarinvesterarnas åtaganden uppgår till totalt 19,5 miljoner euro. Lamors marknadsvärde förväntas uppgå till 95 miljoner euro.

Lamor, som gör världen till en renare plats, kan mycket snabbt nå en omsättning på hundra miljoner euro.

Under januari-september 2021 redovisade Lamor en justerad EBITDA på 4,7 miljoner euro med en omsättning på 35,2 miljoner euro. Rörelseresultatet för nio månader var 1,4 miljoner euro.

För 2022 har bolaget en orderbok på cirka 76 miljoner euro.

Här kan man fundera över hur snabbt bolaget kan nå en omsättning på hundra miljoner euro. Mycket beror på hur Lamor lyckas omvandla sin kraftigt ökade orderbok till vinster.

Målet är en justerad EBITDA på över 16 procent och en justerad rörelsemarginal på över 14 procent. Bolaget strävar efter en stark balansräkning och avser att dela ut årlig utdelning.

Lamors resultatutveckling har haft dåliga perioder: senast redovisade bolaget en liten rörelseförlust 2018 och under finanskrisen 2009 var rörelseförlusten 7,0 miljoner euro.

Men tonen har ändrats. Bolagets nuvarande bruttomarginaler är goda och målen höga.

“Vårt mål är att vara det ledande företaget som tillhandahåller omfattande miljölösningar. Redan nu stöder det breda utbudet och det globala nätverket genomförandet av krävande projekt”, säger Pirneskoski.

Bolagets hemsida:

100 gillningar

Beställningen från Kuwait är den största i företagets historia och den genomförs via ett lokalt samriskföretag där Lamor äger 45 %. Det vore intressant att höra hur det övriga 55-procentiga ägandet fördelas. Finns det bara en högljudd huvudägare eller flera mindre, vilket skulle göra Lamor till huvudägare.

Allt som allt en intressant notering. Varifrån skulle man kunna skrapa ihop pengarna till detta?

E: Tydligen heter den andra ägaren i samriskföretaget i Kuwait Khaled Ali Al-Kharafi and Brothers. Och det verkar inte finnas några andra ägare. http://tradearabia.com/touch/article/CONS/382819

15 gillningar

Den här noteringen väcker mitt eget intresse. I mitt arbete har jag fått möjlighet att lära mig en del om oljesanering och särskilt beredskap för oljeskador till havs. Lamor är den enda produkt jag känner till vid namn. Därifrån beställer man insamlingssystem för fartyg samt begränsningsbommar för olja i vattendrag (s.k. flytande staket som oljan inte kan tränga igenom). I Finland sker lyckligtvis inte många oljeskador till havs, men man förbereder sig ändå för detta. Och den beredskapen är massiv. Så även om produkterna aldrig används, går affärerna ändå bra. Oljebommar håller inte för evigt i lagren, så äldre lager måste förnyas årligen. I Finland ansvarar Gränsbevakningsväsendet för den marina oljesaneringen och räddningstjänsten vid kusten. I inlandsvattenområden förbereder räddningstjänsten sig också för oljesanering med bommar och insamlingssystem. Hamnar och företag som hanterar oljeprodukter måste också förbereda sig.

Anledningar till att denna notering intresserar mig är följande: 1. marknadsledare, 2. kunder är stater, myndigheter, stora företag etc. med bottenlösa kassor, 3. kunder är “tvingade” att skaffa och uppdatera utrustning även om den aldrig skulle behövas, 4. vid en skada går saneringskostnaderna på den som orsakat skadan (försäkringsbolaget) och saneringsmyndigheten bestämmer omfattningen av arbetet, 5. miljöskydd är en trendig sak att satsa på, 6. principen inom oljesanering är att “olja som spolats upp på stranden är tusen gånger dyrare att samla in än olja i havet”. Detta stöder vikten av beredskap. 7. Att kombinera produkter från olika tillverkare är vad jag förstår möjligt, men uppdatering av lagret styrs naturligtvis via produkter från samma tillverkare.

Tveksamma punkter: 1. Lönsamhet, jag kan inte analysera siffrorna. Kommer marknadsledarskapet att synas även i lönsamheten? 2. Är återvinning av föråldrad utrustning möjlig/lönsam? 3. Är kassan för nationell beredskap i ordning?

Det här är bara en fundering baserad på min egen uppfattning om Lamors produkter. För en mer detaljerad analys krävs åtminstone en kämpe med gult bälte! :grinning_face_with_smiling_eyes:

91 gillningar

Det här erbjudandet skulle vara trevligt att hitta finansiering för någonstans. :+1:t3:

Från min erfarenhet med deras GTA-pumpar har de verkligen varit spel av hög kvalitet och är kända inom branschen. Jag kan inte komma på något konkurrerande varumärke direkt, även om det säkert finns sådana. Och om tillväxtutsikterna verkligen är så enorma, ser framtiden ljus ut. Med en rörelsemarginal på 10-15 är det enligt min mening redan mycket bra, särskilt om det kan bibehållas på den nivån efter tillväxt…

24 gillningar

Det verkar finnas tillräckligt med tillväxtförväntningar. Omsättningen mer än fördubblad “med kort varsel”. Orderboken är 5 gånger den nuvarande omsättningen. Dessutom finns det en artikel från slutet av 2020 om ekosystemekonomi på Lamors webbplats, där omsättningsmålet är över en miljard. Vad är Lamors andel i denna ekosystemekonomi, vem vet det?

Tycker någon annan att Lamors EBITDA-procent är låg? Företaget verkar vara någon slags “stjärna som världsstädare”, så varför inga premiummarginaler?

7 gillningar

Här är en intervju gjord av Verneri (20 minuter):

Videoämnen:
00:00 Introduktion av VD
01:20 Vad gör Lamor, förklarat på ett enkelt sätt?
04:30 Erbjudande
06:20 Affärsverksamhetens storlek och lönsamhet
09:05 Varifrån kommer företagets namn?
09:10 Marknad: viktiga trender, uppskattning av storleken? Tillväxthastighet?
12:10 Lamors konkurrensfördelar enligt dem själva?
15:08 Strategi
17:30 Mål
17:40 Projektrisker
19:15 Varför planerar ni att notera er och vad ska emissionsmedlen användas till?

39 gillningar

Det här har nu också en egen företagssida :slight_smile: Lamor - osake - Inderes

13 gillningar

Företaget har funnits på marknaden i 40 år och är ett av de ledande inom sin bransch. Marknadens storlek är 30 miljarder euro och omsättningen förra året var 45 miljoner. Är marknaden så fragmenterad, eller varför har ett ledande företag inte en större del av kakan?

21 gillningar

I Inderes intervju svarade VD:n på detta, enligt min mening. I samma affärsområde ingår företag som främst städar upp, utrustningen består mest av grävmaskiner, lastbilar etc. Många av dessa verkar vara betydligt stora. Lamor strävar däremot efter att ta över hela behandlingskedjan, inte bara städning.

30 gillningar

Nya aktier erbjuds i ett publikt erbjudande och ett institutionellt erbjudande till en teckningskurs på 4,83 euro per aktie

26 gillningar

Jag försökte redigera meddelandet, men det sparades inte när bankskyddet aktiverades i webbläsaren…

Danske Bank agerar huvudorganisatör för den planerade börsintroduktionen (" Huvudorganisatör ").

Viktiga datum

25.11.2021 kl. 10.00

Teckningstiden för den allmänna emissionen, institutionella emissionen och personalemissionen förväntas börja

2.12.2021 kl. 16.00

Teckningstiderna för den allmänna emissionen och personalemissionen avslutas

7.12.2021 kl. 11.00

Teckningstiden för den institutionella emissionen avslutas

Uppskattningsvis 7.12.2021

Resultatet av börsintroduktionen offentliggörs

Uppskattningsvis 8.12.2021

De tecknade erbjudna aktierna i den allmänna emissionen och personalemissionen registreras på investerarnas värdeandelskonton

Uppskattningsvis 8.12.2021

Handeln med aktierna på First North Premier förväntas börja

Uppskattningsvis 10.12.2021

De tilldelade erbjudna aktierna i den institutionella emissionen är klara för leverans mot betalning via Euroclear Finland

13 gillningar

Det blir verkligen svårt att teckna när de likvida medlen är bundna i Norrhydros emission fram till 1.12. :grin: Hoppas att emissionen inte avbryts före 2.12. :thinking:

4 gillningar

Materialet nämner inte en eventuell tidigare avslutning av teckningsperioden; sådant har praktiskt taget alltid funnits, om teckningen skulle kunna avslutas före den angivna sluttiden. Jag tolkar det därför som att teckningsperioden för Lamors publika erbjudande inte kan avbrytas före den 2 december kl. 16:00.

En användbar, sammanfattande länk:

6 gillningar

Lamor har lämnat in ett prospekt på finska (“Prospektet”) för godkännande till Finansinspektionen. Finansinspektionen förväntas godkänna Prospektet den 24 november 2021. Prospektet kommer att finnas tillgängligt senast den 25 november 2021 före teckningstidens början på Lamors webbplats på sijoittajat.lamor.com/listautuminen, på Danske Banks webbplats på www.danskebank.fi/lamor och på Nordnet Bank AB:s webbplats på www.nordnet.fi/fi/lamor. Ett engelskspråkigt dokument av Prospektet kommer att finnas tillgängligt från och med den 25 november 2021 på följande webbplatser: investors.lamor.com/ipo och www.danskebank.fi/lamor-en.

Det kan finnas en sådan nämnd där, men jag har inte hittat prospektet någonstans än.

1 gillning

Vad tycker ni om värderingen? Verkar den vara hög med tanke på nuvarande omsättning och resultat?

Värderingen är svår att bedöma eftersom företaget står inför ett enormt tillväxtsprång och det är ganska osäkert hur mycket av den massiva orderstocken som kommer att stanna under strecket.

Ur värderingssynpunkt är det enligt mig alltid en positiv signal att det i samband med emissionen även ordnas en personalemission. Ja, personalen får alltid teckna lite billigare än allmänheten, men det indikerar oftast att värderingen inte kan vara helt överdriven, för då skulle ju personalen (som är insatt i företagets angelägenheter) naturligtvis inte teckna.

Jag är fortfarande intresserad.

30 gillningar

Japp, värderingen verkade inte så farlig i mina ögon med tanke på att Lamor är ett av få företag i världen som gör detta på en så kallad ”stor skala” och orderboken är nästan 10x jämfört med 2020 :grin: det som oroar mig mest är var jag ska få tag i pengarna till emissionen :joy:

5 gillningar

Det är ett intressant företag och en intressant emission på alla sätt. Enligt mig är det också väsentligt hur hållbar tillväxten är. Har det bara råkat komma några stora nya beställningar just nu, eller kan vi förvänta oss ännu större volymer av dessa i framtiden?

4 gillningar

Dessutom skulle det vara bra att få svar på om till exempel beställningen på 300 miljoner från Kuwait redan på något sätt har inkluderats i orderstockens värde för 2021? Orderstocken har dock ökat från 23,8 till 228 MEUR, så jag misstänker att detta har gjorts i viss utsträckning. Här är några saker som jag hoppas att andra som deltar i morgondagens företagspresentation kommer att fråga om, eftersom jag förmodligen inte kommer att kunna delta mer än genom att lyssna på grund av andra åtaganden:

  • Hur kapitalintensiv är Lamors verksamhet? Skalar kostnaderna med verksamheten, eller uppstår till exempel fasta kostnader för utrustning i ökande grad när verksamheten expanderas?
  • Rörelseresultatmarginalen är ganska liten. Beror detta för närvarande just på kostnaderna för utrustning och har företaget för avsikt att öka rörelseresultatmarginalen i framtiden med några medel? (Vilka dessa medel eventuellt är)
  • Hur mycket skuld har företaget för närvarande och i vilken form är de (banklån, lån från kapitalinvesterare etc.)? Enligt min mening en ganska relevant fråga nu när räntehöjningar ganska ofta fläktas
  • Har företaget för avsikt att i framtiden lansera nya lösningar för att bekämpa miljöskador/vattenrening, eller är avsikten att enbart öka den nuvarande operativa verksamheten?

Det är verkligen svårt att bedöma detta fall, delvis för att det inte verkar finnas några andra liknande företag på börsen, så det vore bra att få svar på åtminstone dessa frågor :smiley:

18 gillningar

Utdrag ur en fem år gammal HS-artikel om Lamor:

“Apparataffärens omsättning varierar årligen mellan 40-60 miljoner euro beroende på antalet och storleken av oljeskador. Den globala tjänstenätverkets omsättning är cirka 100 miljoner euro”

I år är företagets omsättning för januari-september 35,2 miljoner euro. Oljesanering är företagets kärnverksamhet och inom det är de världsledande med stor marginal. På fem år har omsättningen dock krympt betydligt, även om orderboken för närvarande är uppenbart hög.

13 gillningar