Lamor - Produkter och tjänster för miljölösningar

Lamor har under början av året förberett uppstarten av den första produktionslinjen vid produktionsanläggningen i Kilpilax, som tillverkar återvunnen olja av återvunnen plast som råvara till plastindustrin. Eftersom det handlar om en ny och växande industri har Lamor tillsammans med Säkerhets- och kemikaliebyrån (Tukes) gått igenom de säkerhetskrav som gäller för uppstarten.

I början av mars fick Lamor ett villkorat godkännande, och i slutet av månaden preciserade myndigheterna, baserat på inspektionerna, de slutgiltiga kraven för uppstarten av den första produktionslinjen. Innan produktionen kan startas måste ett begränsat antal kompletterande installationer utföras för att hantera eventuella undantagssituationer.

Lamor kommer att meddela separat när Kilpilax-anläggningen för första gången har producerat återvunnen olja.

10 gillningar

Idag hölls Lamors bolagsstämma. Var någon på plats, eller med på distans för att känna av stämningen? Själv hade jag tyvärr inte möjlighet att delta, så jag har ingen förstahandsinformation. Berättades det till exempel något om hur Kilpilahti-projektet fortskrider?

5 gillningar

Jag var på plats och vi var ett fyrtiotal aktieägare närvarande. Stämningen var överraskande avslappnad. Det finns utmaningar, men vi går framåt på alla fronter. Det finns fortfarande några säkerhetsarrangemang i Kilpilahti som inte är klara, så vi kan inte starta riktigt än. En sammanfattning av besluten verkar redan finnas på Lamors investerarsidor.

9 gillningar

Hoppas att de framsteg som sker på alla håll börjar ge faktiska resultat också. Man har väntat på dem och väntar fortfarande. Som tur var blev de egna förlusterna i huvudsak kvittade 2024–25, men det vore ju något om det här bolagets harvande någon gång tog slut, och då menar jag inte konkurs. Att det är en avslappnad stämning på bolagsstämman kan vara bra och ett tecken på förtroende, eller dåligt och ett tecken på att man helt har tappat stinget, kumbaya…

3 gillningar

Ärligt talat har vi aktieägare väntat på en vändning alldeles för länge. Jag gick själv med redan vid noteringen och har tankat på mer under hela den långa vägen ner. Jag har naturligtvis utnyttjat skatteplanering genom aktiebyten, men trots det känns förlusterna. Lamors situation börjar dock vara sådan att en förändring är nära – antingen till det bättre eller till det sämre. Därför ville jag delta i bolagsstämman på plats för att bilda mig en egen uppfattning om situationen. När man äger finska småbolag kommer man ganska nära företaget.

Under bolagsstämman pratade jag med verkställande direktören, styrelseordföranden och VD:n för plastoljebolaget. Alla verkade fortfarande entusiastiska över utmaningarna, men med realistisk allvar. Allt jag hörde var redan publicerad information, och bolagsstämman gav inget nytt i informationsväg. Som Verneri Pulkkinen @Verneri_Pulkkinen har konstaterat i något sammanhang, finns det en risk med att känna företagets ledning: man kan bli för påverkad och läsa mellan raderna saker som inte stämmer med siffror och fakta – att skaka hand med VD:n kan bli dyrt.

Att investera i småbolag är en tuff gren, och Lamor är inget undantag. Därför är mina största investeringar i nio OMXH25-bolag, och tack vare dem har jag råd att vänta på Lamors vändning. Och om allt skulle gå åt skogen, döper jag min Lamor-investering till ‘impact investment’ och går vidare.

15 gillningar

Diskuterades den nya finansieringsmodellen för Kilpilahti rörande de nya produktionslinjerna på mötet?

1 gillning

Lamor verkar behöva en ny finansieringsmodell även för att färdigställa den här första linjen. Det har pratats mycket om anläggningens färdigställande och driftsättning, men den har tydligen inte byggts klart ännu, och man har inte heller försökt få tillstånd för hela anläggningen.

Destillationsprocessen är en ganska väsentlig del av produktionen av pyrolysolja. Enligt Tukes beslut av den 10.3.2026 har destillationskolonnen ännu inte byggts, och inget tillstånd har sökts för den. ”Vid destillationen destilleras den termolysolja som bildats i reaktorn till lätta, medeltunga och tunga fraktioner. Kokningen i kolonnen åstadkoms med ett hetoljesystem. Destillationsprodukterna fördelas i lagringstankar i önskade proportioner. Destillationsdelen byggs i ett senare skede och behandlas inte i detta tillstånd.

Man kan inte ens försöka sälja någon produktion till Shell, eller till något annat oljeraffinaderi, förrän produkten kan destilleras så att den motsvarar den krävda specifikationen. Utan en destillationskolonn är det ganska svårt att destillera.

12 gillningar

Tack för ett nyttigt inlägg, Jamor. Sålde resten av mina Lamor, det gör inget även om det verkar ha skett till tidernas lägsta pris (hittills). Det har kanske varit den sämsta investeringen någonsin, och det säger allt väsentligt om Lamor och dess kräftgång efter 2022.

5 gillningar

Kan man inte sälja termolysoljan från kondensorn som den är som råvara till raffinaderierna som håller till i grannskapet i Borgå? Enligt min mening är det helt logiskt att först se om själva produktionsanläggningen fungerar för framställning av råolja innan man börjar fundera på destillat. Hur som helst lär det här bygget behöva extern tilläggsfinansiering.

3 gillningar

Man kan ju sälja produktionen var som helst så länge priset är rätt. Odistillerad pyrolysolja, som inte ens går att pumpa utan uppvärmning, är knappast någon särskilt het produkt bland köpare. Den duger säkert åt en avfallsförbränningsanläggning.

För kommersiell produktion krävs också ett miljötillstånd, och det har inte Lamor. Ett tillstånd för försöksverksamhet möjliggör inte kommersiell produktion. Baserat på ansökningsuppgifterna i tjänsten ylupa har Lamor inte ens ansökt om miljötillstånd sedan de drog tillbaka ansökan för ett år sedan.

3 gillningar

Genom en anmälan om försöksverksamhet dras fabriken och provkörningarna igång. Det är lättare att ansöka om miljötillstånd när man vet om processen fungerar och hur, samt vad som kommer ut i andra änden eller om det överhuvudtaget kommer ut något. Vi är fortfarande långt ifrån att anläggningen i Kilpilahti skulle generera kassaflöde till bolaget. Effekten på de pågående finansieringsförhandlingarna torde enbart vara att någon finansiär kan mjukna och bevilja lån om bolaget har svart på vitt att processen fungerar i denna skala och att den kanske kan generera intäkter någon gång i framtiden.

2 gillningar

Visst genererar det hela tiden ett väldigt stort negativt kassaflöde, åtminstone i form av räntor. Även ett negativt kassaflöde är ett kassaflöde.

3 gillningar