Lamor - Produkter og tjenester til miljøløsninger

Lamor har i begyndelsen af året forberedt sig på at starte produktionen på den første produktionslinje på Kilpilahti-produktionsanlægget, der fremstiller genbrugsolie af genbrugsplast som råvare til plastindustrien. Da dette er en ny og udviklende industri, har Lamor gennemgået de sikkerhedskrav, der er forbundet med opstarten, med Sikkerheds- og kemikaliestyrelsen (Tukes).

I begyndelsen af marts modtog Lamor en betinget godkendelse, og i slutningen af måneden specificerede myndighederne de endelige krav til opstart af den første produktionslinje baseret på inspektionerne. Før produktionsopstarten skal et begrænset antal supplerende installationer udføres i forbindelse med mulige undtagelsestilstande.

Lamor vil udsende en separat meddelelse, når Kilpilahti-anlægget første gang har produceret genbrugsolie.

10 Synes om

I dag blev Lamors generalforsamling afholdt. Var der nogen til stede, eller med på distancen for at mærke stemningen? Jeg kunne desværre ikke selv deltage i arrangementet, så jeg har ikke førstehåndsinformation. Blev der for eksempel sagt noget på mødet om fremdriften i Kilpilahti-projektet?

5 Synes om

Jeg var der, og vi var omkring fyrre aktionærer til stede. Stemningen var overraskende afslappet. Der er udfordringer, men vi gør fremskridt overalt. I Kilpilahti er der stadig nogle sikkerhedsforanstaltninger, der mangler, så vi kan ikke starte endnu. En oversigt over beslutningerne er tilsyneladende allerede på Lamors investorsider.

9 Synes om

Jeg håber, at man snart begynder at se nogle resultater af de fremskridt, der sker overalt. De er længe ventet, og vi venter stadig. Heldigvis blev mine egne tab for det meste dækket ind i 2024-25, men det ville da være noget, hvis dette selskabs nedtur på et tidspunkt fik en ende, og jeg mener ikke konkurs. At der er en afslappet stemning til generalforsamlingen, kan være godt og et udtryk for tillid, eller dårligt og et tegn på, at brodden er gået helt af, cumbaya…

3 Synes om

Helt ærligt har vi aktionærer ventet alt for længe på et vendepunkt. Jeg gik selv med helt fra noteringen og har fyldt op under hele den lange nedtur. Jeg har selvfølgelig udnyttet skatteplanlægning via aktieudvekslinger, men ikke desto mindre mærkes tabene på egen krop. Lamors situation begynder dog at være sådan, at en ændring er lige om hjørnet – enten til det bedre eller til det værre. Derfor ville jeg deltage i generalforsamlingen på stedet for at danne mig mit eget indtryk af situationen. Når man ejer finske små selskaber, kommer man ret tæt på virksomheden.

Under generalforsamlingen talte jeg med administrerende direktør, bestyrelsesformand samt administrerende direktør for olieplastikselskabet. De virkede alle stadig begejstrede for udfordringerne, men med en realistisk alvor. Alt, jeg hørte, var allerede offentliggjort information, og generalforsamlingen bragte intet nyt vidensmæssigt. Som Verneri Pulkkinen @Verneri_Pulkkinen har udtalt i en sammenhæng, er der en risiko forbundet med at kende virksomhedens ledelse: man kan blive for påvirket og læse ting mellem linjerne, som ikke stemmer overens med tallene og fakta – en håndtryk fra den administrerende direktør kan blive dyrt.

At investere i små selskaber er en hård disciplin, og Lamor er ingen undtagelse. Derfor er mine største investeringer i ni OMXH25-selskaber, og takket være dem har jeg råd til at vente på Lamors vendepunkt. Og hvis alt skulle gå galt, vil jeg kalde min Lamor-investering for ‘impact investment’ og fortsætte videre.

14 Synes om

Blev der talt om Kilpilahtis nye finansieringsmodel for de videre forarbejdningslinjer på mødet?

1 Synes om

Lamor har nok brug for en ny finansieringsmodel, selv til færdiggørelsen af denne første linje. Der har været talt meget om anlæggets færdiggørelse og idriftsættelse, men det ser ikke ud til, at det er bygget færdigt endnu, eller at man har forsøgt at få tilladelse til hele anlægget.

Destillationsprocessen er en ret væsentlig del af produktionen af pyrolyseolie. Ifølge Tukes-afgørelsen af 10. marts 2026 er destillationskolonnen endnu ikke bygget, og der er heller ikke søgt om tilladelse til den. ”Ved destillation destilleres den termolyseolie, der dannes i reaktoren, til lette, mellemstore og tunge fraktioner. Kogningen i kolonnen opnås med et varmtoliesystem. Destillationsprodukterne fordeles i lagertanke i de ønskede forhold. Destillationsdelen bygges på et senere tidspunkt og behandles ikke i denne tilladelse.

Man kan ikke engang forsøge at sælge noget produktion til Shell eller andre olieraffinaderier, før produktet kan destilleres i overensstemmelse med de krævede specifikationer. Uden en destillationskolonne er det ret svært at destillere.

9 Synes om