Lamor - Produkter och tjänster för miljölösningar

Sijoittaja.fi fanns en artikel om Lamor, som man läser på några minuter. :slight_smile:

Fallande prognoser har drivit upp aktiens värderingsmultiplar ganska högt. Lamors affärsverksamhet har betydande potential, men som vi tidigare har skrivit skulle en vändning uppåt för aktiekursen kräva att resultatförväntningarna tydligt överträffas.


Obs!

IR-fönstret är SalkunRakentajas och Sijoittaja.fi:s företagspartners kanal för bakgrunds- och analysartiklar samt annan intressant investerarinformation. Artikeln är en del av ett kommersiellt samarbete med bolaget. Artikeln innehåller inga investeringsrekommendationer.

2 gillningar

Nu måste jag nog hålla med. Ursäkter, ursäkter…fasthet saknas. Informatören gör ingenting. Ingen förnekar nog potentialen, men allt ger ett ”löst” intryck.
Kilpilahti-projektet verkar också vara så hemligt, så hemligt. Det borde vara klart, men inget hörs. Även om det fortfarande är åtta börsdagar kvar av Q4 :grinning_face:. Att döma av VD:ns ovilja att kommentera, en helt onödig investering. Med sunt förnuft skulle man tro att det vore en klar stjärna i företaget. För närvarande…hela företaget i en gråzon.

6 gillningar

Ursäkta, den tidigare länken ledde bara till Sijoittaja.fi:s förstasida. Jag lade nu in länken direkt till artikeln.


Men här är Aapelis färska företagsrapport om Lamor. :slight_smile:

Lamor sänkte på torsdagen sin prognos för innevarande år, vilket enligt bolaget berodde på försenade NEOM-förhandlingar och förseningar i stora leveranser. Med tanke på utvecklingen under de första nio månaderna var sänkningen av prognosen inte överraskande, eftersom att uppnå den tidigare prognosen skulle ha krävt ett felfritt sista kvartal. Därför var prognosändringarna för innevarande år absolut sett relativt begränsade. På grund av det fortsatt låga orderflödet sänkte vi dock samtidigt våra tillväxt- och resultatprognoser för kommande år ganska tydligt. Aktiens värdering är följaktligen tydligt hög när man ser på nästa år, vilket gör att vi upprepar vår minska-rekommendation och sänker vår riktkurs till 1,4 euro (tidigare 1,8 €) med hänsyn till de sänkta prognoserna.

4 gillningar

Insiderinformation: Lamor har kommit överens om en ny arbetsfördelning med NEOM Company

Lamor har kommit överens om en ny arbetsfördelning med NEOM Company. Enligt avtalet kommer Lamor att leverera oljebekämpningsteknik till ett värde av 9 miljoner euro till NEOM Company. Lamor har ändrat värdet på NEOM Companys order i bolagets orderstock för att motsvara det ovan nämnda totala värdet av det slutliga avtalet.

Teknikleveranserna har påbörjats och syftar till att slutföras i början av första kvartalet 2025. Största delen av köpesumman kommer att betalas under fjärde kvartalet 2024. Leveranserna har en positiv inverkan på Lamors bundna rörelsekapital och kassasituation.

Lamor meddelade den 27.5.2024 att NEOM Company hade valt Lamor som leverantör för ett betydande miljöskyddsprojekt i västra Saudiarabien och att bolagen hade undertecknat ett avtal om oljebekämpningsberedskapstjänster och -teknik för ett projekt värt cirka 55 miljoner euro och med en löptid på tre år. Lamor meddelade den 10.9.2024 att bolaget hade mottagit ett preliminärt förslag från NEOM Company om att ändra avtalet gällande arbetsfördelningen.

8 gillningar

Är det nu så att ett treårigt kontrakt på 55 miljoner har krympt till 9 miljoner? Är den enda positiva drivkraften snabba pengar, tolkar jag det rätt? Eller glömmer jag någon väsentlig detalj? Visare får gärna kommentera.

9 gillningar

Det verkar verkligen så nu och det finns ingen nämnd kompensation för avtalsändringen från motpartens sida, det ser verkligen ut som en ganska amatörmässig hantering nu. Kanske @Aapeli_Pursimo kan gräva fram mer information från företaget om vad som egentligen har hänt där.

11 gillningar

Så.. Ett företag med en årsomsättning på 120 miljoner meddelar i maj att de har gjort en affär på 55 miljoner. I september meddelas att ärendet har öppnats igen och i december meddelas att tyvärr, endast 16 % av det ursprungliga beloppet kommer att inkasseras. Detta är en så stor avvikelse att man skulle tro att både bolagets styrelse, myndigheterna och bolagets revisorer skulle fundera över saken. För investeraren är förändringen helt orimlig.

15 gillningar

@Aapeli_Pursimo har fått sin morgonkommentar klar, nedåttryck i prognoserna kvarstår: Lamorin Saudi-Arabian hankkeen arvo kuihtui uudessa työnjaossa murto-osaan - Inderes

“Bolaget kunde av avtalstekniska och kundhanteringsrelaterade skäl inte kommentera närmare bakgrunden till avtalsändringen.”

Man vågar väl inte reta upp en stor kund, här lämnas bara utrymme för alla möjliga spekulationer. Avtalspotentialen som förvaltas av NEOM Company är dock enorm och kanske något mer kommer att falla i Lamors korg även i framtiden. Frågan uppstår bara om det redan i den ursprungliga avtalssituationen i maj fanns några missförstånd från Lamors lednings sida, när avtalsvillkoren verkligen har börjat justeras inom en kort tidsram. Förhoppningsvis har åtminstone missförstånd på grund av bristande språkkunskaper inte varit orsaken. Verkställande direktören är ju i sista hand ansvarig för detta, och när det ursprungligen var ett så stort avtal, så finns hans signatur säkert på avtalet. Lamor sågar av sin egen gren gentemot investerarna när de drar sig tillbaka bakom avtalstekniska skäl. Som @Taitoo nämnde tidigare, har investerare all anledning att känna sig lurade, förhoppningsvis gjorde inte insiderhandeln några försäljningar då i maj när avtalet offentliggjordes och kursen steg tillfälligt.

Svarar mig själv, det verkar som att det i maj specifikt fanns försäljningar från den största ägaren Larsen Family på 23 000 st och försäljningar från Nico Larsen, som är kopplad till ägarfamiljen (inte en insider), på 48 781 st. Lamor | Suurimmat osakkeenomistajat

13 gillningar

Det bör också noteras att Larsen Family Corporation visserligen har sålt 23 000 aktier, men styrelseordförande Mika Ståhlberg har också köpt samma 23 000 aktier. Man kan väl därför anta att säljaren är Larsen Family Corporation och köparen är styrelseordföranden. Omsättningen är dock ganska liten.

8 gillningar

Strategiuppdatering från Lamor, lämnas till @Aapeli_Pursimo för bedömning om målen är trovärdiga: https://www.kauppalehti.fi/porssitiedotteet/sisapiiritieto-lamor-paivittaa-pitkan-aikavalin-taloudelliset-tavoitteensa-ja-strategiansa-vuosille-2025-2027/e8168ac9-d6a3-4d86-a18d-13f6b2517722

Insiderinformation: Lamor uppdaterar sina långsiktiga finansiella mål och sin strategi för åren 2025-2027

Lamor har uppdaterat sina långsiktiga finansiella mål och sin strategi.

Målet för strategiperioden 2025-2027 är att stärka Lamors position och uppnå lönsam tillväxt inom alla marknadsområden och produktlinjer.

Lamors vision är att bli ett av världens ledande företag inom miljöskydd och -restaurering. Lamor har stark expertis inom att lösa kolvätebaserad förorening och miljöutmaningar, vilken företaget utnyttjar genom sitt unika globala nätverk som byggts upp under årtionden. Detta återspeglas i de långsiktiga målen, som förblir ambitiösa. Målen baseras på företagets syn på efterfrågan på målmarknaderna och företagets tillväxtpotential under strategiperioden.

Långsiktiga finansiella mål (i slutet av 2027)

  • Tillväxt: Öka omsättningen till 170 miljoner euro
  • Lönsamhet: Justerat rörelseresultat (EBIT) över 14 % av omsättningen
  • Utdelningspolicy: Strävan att dela ut utdelning, med beaktande av affärsutvecklingen
  • Finansieringsstruktur: Uppnå en finansieringsstruktur som är lämplig för strategin, målen och projektportföljen genom en stark balansräkning

Hörnstenar för lönsam tillväxt

Efterfrågan på miljötjänster förväntas öka på grund av ökad medvetenhet, företags och statliga aktörers fokus på klimat och biologisk mångfald, skärpt reglering, ökade geopolitiska risker och omfattande historisk förorening.

  • Företagets försäljning av utrustning och tjänster inom miljöskydd, som byggts upp under över 40 år, kommer att ökas globalt genom att effektivisera och expandera försäljningen
  • Markrening- och materialåtervinningsproduktlinjerna kommer att växa med ett mer fokuserat tillvägagångssätt, där företagets tillväxtinvesteringar koncentreras till att stärka Lamors position på befintliga brohuvudsmarknader och deras närområden, där den mest betydande potentialen ses
  • När det gäller kemisk återvinning av plast ser Lamor en stark marknadsefterfrågan och företaget fortsätter att avancera mot produktionsstarten av sin första konceptanläggning. När detta uppnås kommer Lamor under 2025 att bedöma hur verksamheten ska skalas upp mot målet på 100 ton.
  • Lönsamheten förbättras genom att fokusera och effektivisera försäljning, erbjudande och operativa funktioner

”När det gäller vår utrustnings- och tjänsteverksamhet inom miljöskydd är vi redan ett av världens ledande företag och vi kommer att stärka denna position ytterligare i framtiden. Dessutom har vi under de senaste åren framgångsrikt etablerat brohuvuden på nya marknader, både regionalt och ur våra produktlinjers perspektiv. Inom markrening och materialåtervinning fokuserar vi på att stärka Lamors marknadsposition och expandera verksamheten. Vi gör detta genom att fokusera försäljningen samt utöka och effektivisera Lamors partner-, återförsäljar- och distributionsnätverk. Detta stöds även av de tidigare meddelade utnämningarna inom regionledningen, vilket har ökat kund- och marknadsinsikten även i vår ledningsgrupp”, säger Lamors VD Johan Grön.

Den uppdaterade strategin bygger på lärdomar från föregående strategiperiod

De stora serviceprojekt som vunnits under den föregående strategiperioden har varit strategiskt viktiga för Lamor. Genom dem har företaget förvärvat unik erfarenhet och unika referenser för genomförandet av långvariga och omfattande serviceavtal. Samtidigt har de stora serviceprojekten öppnat upp nya, bredare marknader för Lamor, avsevärt ökat företagets utrustningsbas samt skapat och utökat partnerskap som är centrala för Lamors affärsmodell.

”Till exempel i Mellanöstern har våra projekt med Saudiarabiens nationella miljöövervakningscenter (NCEC) och avtalet med NEOM Company, som förra veckan ändrades till en utrustningsleverans, utökat Lamors installerade utrustningsbas med tiotals miljoner euro på en tillväxtmarknad som är central för företaget. Båda stöder vår miljöskyddsverksamhet betydligt på lång sikt”, säger Grön.

Under de senaste åren har stora serviceprojekt bundit en betydande mängd av Lamors finansiella resurser, nyckelpersoner och tagit fokus från nyförsäljning. Under den kommande strategiperioden kommer Lamor att fokusera på att utöka kundbasen och orderstocken.

”Jämfört med tidigare bygger Lamors uppdaterade strategi inte primärt på de största serviceprojekten. Inom markrening och materialåtervinning är vårt mål att avsevärt utöka företagets kundbas. När det gäller projektverksamheten söker vi mer fokuserat efter medelstora och långvariga projekt. Även större projekt är möjliga under strategiperioden, men vi undersöker flexibler finansieringsmodeller för att finansiera dem”, beskriver Grön förändringarna.

Under 2024 har företaget åstadkommit en vändning inom flera områden

Under 2024 har Lamor klargjort sin organisations verksamhetsmodeller, förnyat företagets ledningsgrupp, slutfört flera interna utvecklingsprojekt samt arbetat med den uppdaterade strategin. Företaget har också i slutet av året lyckats vända det bundna rörelsekapitalet, som hade ökat i samband med Kuwait-projektet, till en minskning. Detta har stärkt företagets finansiella ställning, och de senaste förändringarna i NEOM-projektet stöder detta.

”Jag tror att vi nu är i en starkare position för att skapa en bredare, hållbar lönsam tillväxt och möjliggöra våra kunders miljöskyddsinvesteringar på ett kommersiellt framgångsrikt sätt jämfört med början av den föregående strategiperioden. Under strategiperioden 2025–2027 avser vi att visa hur vi med vår unika affärsmodell kan skapa värde för våra aktieägare, kunder och partners. Lamors mission är att rena världen, och globalt sett är vi långt ifrån målet i det avseendet”, säger Grön.

”För att lyckas med detta måste vi visa att den positiva vändning vi åstadkommit i nya order i år fortsätter. Omsättningen utanför stora serviceprojekt har ökat under 2024. Dessutom har vi under årets första tre kvartal mer än fördubblat antalet nya order jämfört med föregående år, även med beaktande av förändringen i NEOM-bokföringen. Detta arbete fortsätter vi nu målmedvetet.”

6 gillningar

@Aapeli_Pursimo har skrivit sina kommentarer om de nya målen, berättelsen har blivit ganska nedtonad jämfört med vad som utlovades i börsintroduktionen, det har ju gått tre år sedan dess. I ärlighetens namn är den globala geopolitiska situationen förstås ganska annorlunda nu: Lamor: Opit taskussa seuraavaan strategiakauteen - Inderes

6 gillningar

Gäsp… Företaget är i ett uselt skick, skuldsatt till randen av en katastrofal nyemission och strategierna är ”effektivisera försäljningen”, ”utöka försäljningen” och ”fokusera”. Dessutom hävdar VD:n att företaget nu i slutet av 2024 är i bättre skick och att en vändning har skett. Har VD:n överhuvudtaget satt sig in i företagets ekonomi och dess utveckling under hans tid som VD under 2024? Det sägs också att ”rörelsekapitalet har vänt nedåt”. Tja, det kan knappast stiga mer om man vill undvika både konkurs och nyemission. Vad som händer med de insamlade pengarna inom ramen för den nya strategin förblir förstås oklart. Om det verkligen fanns ett intresse att informera, skulle denna fråga ha klargjorts och kommunicerats i samma sammanhang. Det är också bra att orderstocken har ökat mer än förra året. Den var nog ganska nära noll förra året, så visst är det en ”vändning”. Förutom att efter NAOM-justeringen tror jag att orderstocken för 2024 fortfarande har minskat rejält. ”Vändning”? Ja, Lamor har en lysande framtid bakom sig,

10 gillningar

Man skulle tro att företaget på något sätt skulle vilja reagera på våra inlägg, men nej, de är knäpptysta.
Jag har också lagt märke till Lamours deltagande i investerarevenemang.
De skötte det riktigt bra för 2-3 år sedan. De delade ut produkter som passade Lampurs bransch (t.ex. tvål).
Nu senast på Sijoittaja 2024-evenemanget i Helsingfors stod en ung pojke bakom disken som delade ut några godislådor.
Enligt min åsikt beskriver dessa saker företagets nuvarande tillstånd. De kunde lika gärna vara helt borta från investerarevenemang när investerare inte är intresserade.

5 gillningar

Det här smakar lite konstigt. Som Observer och Mamma skriver, är investerare inte intresserade av företaget alls. Jag lägger till en annan favorit…KILPILAHTI-PROJEKTET. Kan det beskrivas mer vagt än vad som konstaterades? Får se om det blir klart alls 2025 och…pengar brinner.
Julfråga till företagets informatör…vad gör du…om man får du:a…gentemot investerarna.
God Jul.

8 gillningar

Det börjar tyvärr verka som att ledningen inte har någon aning om när produktionen i Kilpilahti kan startas. Man behöver verkligen inte vara någon stor pessimist om man förväntar sig att capex blir något helt annat än vad som ursprungligen tänktes. Nå, såvitt jag har observerat, har ju inget någonsin kommunicerats utåt om capex, inte heller om det. Så det är nog så att oavsett vad det är, och hur skadligt högt det än är för aktieägarna, så kommer inget heller att berättas om det när det väl är känt. Det är nog också meningslöst att förvänta sig att något kommer att höras från företagets kommunikation på denna kanal (eller liknande), de är för arroganta för att kommentera i småinvesterarnas riktning. Dumt i sig, med tanke på att det är dessa småsparare som bestämmer företagets värde, inte de stora passiva institutionerna.

7 gillningar

Kilpilahtis capex kommer att klarna enkelt när anläggningen först är färdigställd. Investeringarna gjorda 2024 kommer att klarna ganska snart när Lamor Recycling Oy:s bokslut är klart och blir offentligt. Kilpilahti är alltså bolagiserat under ett separat aktiebolag. Det är osannolikt att det aktuella bolaget för närvarande har någon annan verksamhet än byggandet av anläggningen i Borgå.

4 gillningar

Det är säkert så. Om man gräver tillräckligt djupt i datan kanske man hittar något. Men hur lätt är det att tolka – är inte detta Kilpilax återvinningsbolag ett JV? Är det Lamors aktieägares uppgift att försöka tolka detta JV:s inverkan på Lamor? Vi vanliga människor här drömmer om att börsbolaget Lamor skulle informera som man rimligen kan förvänta sig av ett börsbolag. För mycket drömt?

6 gillningar
4 gillningar

Lamor utvecklar sin uthyrningsverksamhet för oljebekämpningsteknik. Den senaste betydande affären ingicks i Ekvatorialguinea, där ett multinationellt energibolag förlängde sitt hyresavtal för utrustning med tre år. Att hyra teknik ger Lamor kontinuerlig, långsiktig affärsverksamhet, där kunderna drar nytta av lägre kapitalkostnader och långsiktig service. Avtalets värde är nästan en miljon euro och inkluderar leveranspaket för hyrd utrustning tillsammans med utbildnings- och underhållstjänster.

Lamor har arbetat med stora oljebolag i Afrika i årtionden och har etablerat en stark position på den västafrikanska marknaden genom sina lokala agenter. Lamor hyr även ut utrustning på sina andra marknadsområden. Till exempel har ett betydande 1,5-årigt hyresavtal ingåtts i Kuwait med ett av världens ledande företag inom oljeproduktion.

Uthyrningsverksamheten är koncentrerad till Nederländerna, nära internationella transportvägar, där Lamors nya uthyrnings- och servicecenter ligger. Andra av Lamors nyckelkontor, till exempel i Indien, Kina och Sydamerika, stöder distributionen.

5 gillningar

Kan det vara klokt att växa uthyrningsverksamheten om/när uthyrningen görs från den egna balansen? Även för närvarande har Lamor stora utmaningar med bindningen av rörelsekapital. Att växa uthyrningsverksamheten förbättrar åtminstone inte situationen. Saken skulle förstås vara annorlunda om denna verksamhet skulle bedrivas med en extern finansieringspartner, och Lamor sålde utrustningen till finansbolaget. @Aapeli_Pursimo kunde förstås fråga ledningen om detta, och även utmana lite.

4 gillningar