Lamor - Produkter och tjänster för miljölösningar

Jag tycker det är en intressant, om än inte överraskande detalj, att finansiärerna inte vidtar åtgärder trots brott mot lånevillkoren (covenants). Jag tror att detta tyder på att det finns en öppen dialog mellan bolaget och finansiärerna, och att de åtminstone till viss del litar på bolagsledningen. Det vore förstås också dumt att slakta grisen i det här skedet.

Juni är spännande även av andra orsaker än uppstarten av anläggningen i Sköldvik (Kilpilahti). Innan månadens slut bör vi få ett meddelande om refinansieringen av det förfallande lånet, särskilt om man tvingas ta till en krisemission. Jag tror att meddelandet kommer i samband med en operativ lägesuppdatering före månadsskiftet. Huruvida uppstarten av Sköldvik-anläggningen lyckas har en enorm inverkan på de lånevillkor som kan erhållas. Om tidsplanen för uppstarten misslyckas igen, lär det knappast gå att ändra villkoren för det förfallande lånet utan hutlösa justeringar till finansiärernas fördel. Själv tror jag fortfarande att vi kommer att få se en kombination av ett brygglån (bridge loan) och en stor företrädesemission under sommaren eller senast till hösten. Som det ser ut nu planerar jag att delta i emissionen.

9 gillningar