Ärligt talat har vi aktieägare väntat på en vändning alldeles för länge. Jag gick själv med redan vid noteringen och har tankat på mer under hela den långa vägen ner. Jag har naturligtvis utnyttjat skatteplanering genom aktiebyten, men trots det känns förlusterna. Lamors situation börjar dock vara sådan att en förändring är nära – antingen till det bättre eller till det sämre. Därför ville jag delta i bolagsstämman på plats för att bilda mig en egen uppfattning om situationen. När man äger finska småbolag kommer man ganska nära företaget.
Under bolagsstämman pratade jag med verkställande direktören, styrelseordföranden och VD:n för plastoljebolaget. Alla verkade fortfarande entusiastiska över utmaningarna, men med realistisk allvar. Allt jag hörde var redan publicerad information, och bolagsstämman gav inget nytt i informationsväg. Som Verneri Pulkkinen @Verneri_Pulkkinen har konstaterat i något sammanhang, finns det en risk med att känna företagets ledning: man kan bli för påverkad och läsa mellan raderna saker som inte stämmer med siffror och fakta – att skaka hand med VD:n kan bli dyrt.
Att investera i småbolag är en tuff gren, och Lamor är inget undantag. Därför är mina största investeringar i nio OMXH25-bolag, och tack vare dem har jag råd att vänta på Lamors vändning. Och om allt skulle gå åt skogen, döper jag min Lamor-investering till ‘impact investment’ och går vidare.