Patria Investments Ltd ($PAX) - LatAm alternativ kapitalförvaltning

Jag har letat efter ett nytt lämpligt investeringsobjekt med fokus på Latin- och Sydamerika. Fonder eller ETF:er hade varit ett enkelt alternativ, men nu tar vi inte den lätta vägen – i min egen välkända stil :grin:

Jag började bekanta mig med ett kapitalförvaltningsbolag som fokuserar på alternativa investeringar, fastigheter, krediter och infrastruktur. Patria Investments Ltd är alltså inte kopplat till vår inhemska försvarsindustriella namne på något sätt, utan följer snarare i Blackstones fotspår, som fungerar som en stor global jämförelse för affärsmodellen. Målmarknaden är bara lite annorlunda.

@Verneri_Pulkkinen hade lyckligtvis redan gjort en lämplig sammanfattning av Patria, som passar bra för att starta tråden

Jag lånar fräckt meddelandet hit som det är:
\u003e Det handlar verkligen om en snabbt växande kapitalförvaltare registrerad på Caymanöarna som fokuserar sina investeringar på Latinamerika. Kärnteamet har arbetat tillsammans sedan 80-talet. Företaget noterades på börsen 2021. Företag på Caymanöarna har sina egna speciella egenskaper, såsom aktieägarnas totala maktlöshet, en kriminellt låg skattesats och bedövande långa SEC-rapporter. Bolaget har två aktieserier, så det är helt meningslöst för en småsparare att klaga till ledningen om något. :smiley:
\u003e
\u003e Marknadsvärdet är drygt ett par miljarder. Snabbt bedömt känns det mycket osannolikt att just detta företag skulle vara bland världens största kapitalförvaltare med ett marknadsvärde på 200 miljarder. Skulle detta kunna vara ett 20 miljarder-företag någon gång om den starka tillväxten fortsätter, kanske.
\u003e
\u003e

\u003e
\u003e Bolaget fokuserar särskilt på private equity (man köper hela företag till en fond och förädlar dem tills de säljs vidare eller noteras), infrastruktur (t.ex. köper vattenkraftverk) och kredit (man lånar ut pengar till företag).
\u003e
\u003e Bolaget är enligt egen utsago ett av de ledande alternativa investeringshusen med fokus på Latinamerika, men jag är så avtrubbad av ordet “ledande” att det egentligen inte betyder något. :smiley:
\u003e
\u003e Kapitalförvaltare tjänar pengar genom att samla in pengar från investerare, genom att debitera en viss %-andel av det förvaltade kapitalet samt genom resultatbaserade avgifter, förenklat uttryckt. Ju större förvaltat kapital (AUM, assets under management), desto bättre.
\u003e
\u003e Bolagets AUM har vuxit imponerande både organiskt och genom förvärv, även om jag inte har hunnit eller nödvändigtvis kan bedöma hur lönsamma förvärven har varit. :smiley:
\u003e
\u003e
\u003e
\u003e Eftersom investeringarna fokuserar på Sydamerika, spelar kontinentens ekonomi en viss roll för PAX attraktivitet. Kontinenten är stor och växande, om än politiskt instabil på sina ställen. PAX har lyckats uppnå utmärkta avkastningar där, även mätt i dollar (lokala valutor är så kallade “mjuka” valutor), men det är ingen garanti för framtiden.
\u003e
\u003e
\u003e
\u003e image

Källa: 100-baggerit 10 vuodessa, matalalla riskillä - #7 käyttäjältä Verneri_Pulkkinen - Osakkeet - Inderes forum

Affärsmodellen är kapitallätt, då man förvaltar andras tillgångar. Utdelningskvoten är 85% av resultatet, betalas kvartalsvis. Varierar betydligt, men uppåtgående trend under några år är tilltalande. :moneybag:

Tillväxt söks även inorganiskt

Betydande fastighetsportfölj köptes i Colombia i juli -24
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-investments-completes-acquisition-nexus-capital-further

I april -24 PE-lösningar och förvaltning från Abrdeen
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-investments-completes-acquisition-private-equity

Siffror

Q1/2024 investeringspresentation
https://ir.patria.com/static-files/2e74dc99-329c-4dfe-b3d4-542a0f4a2bb0
och resultat
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-reports-first-quarter-2024-earnings-results

Och förra årets 2023 resultat
https://ir.patria.com/news-releases/news-release-details/patria-reports-fourth-quarter-full-year-2023-earnings-results

Åtminstone @Nurre och @VasynytKonsulentti verkar ha hittat bolaget tidigare. Välkommen att dela med er av era åsikter :smiling_face:

21 gillningar

Jussi Askola, som är särskilt bekant för REIT-investerare, har investerat i Patria och förklarar bakgrunden i videon

Och med materialet:
https://seekingalpha.com/marketplace/1268-high-yield-landlord/analysis/6045653-a-new-top-pick

Och ännu lite mer bakgrundsläsning
https://seekingalpha.com/article/4671380-patria-high-yield-high-growth-strong-track-record

7 gillningar

Jag skrev faktiskt också ett inlägg för bara tre dagar sedan om bolagets utdelningar i fikahörnan. Eftersom bolaget är baserat på Caymanöarna är källskatten alltså 0 %. Enligt min förståelse passar detta alltså alldeles utmärkt för diversifiering med utdelningsaktier på ett aktiesparkonto (rätta mig om jag har fel).

7 gillningar

Jag tycker det är en utmärkt inledande sammanfattning, tack @kettunen. All relevant information och alla investeringsteser presenterades redan väl av både Verneri och Jussi Askola. I min egen portföljallokering spelar dessa förvaltare av alternativa tillgångar (alternative asset managers) en relativt stor roll, och jag har strävat efter att fördela den potten mellan stora, mer välkända aktörer (Brookfield-bolagen, Blackstone, EQT osv.) och dessutom söka efter mindre (eller mer nyligen börsnoterade) bolag där man letar efter mer tillväxt och accepterar en högre risknivå. PAX är just ett sådant exempel på det senare.

Jag (också) är alltså riktigt entusiastisk över bolaget och anser att det finns en mycket god avkastningspotential både genom en uppvärdering och via kassaflödet. De som investerade i IPO:n är säkert besvikna på avkastningshistoriken hittills, men på dessa kursnivåer är det en helt annan sak att hoppa på tåget än för drygt tre år sedan. Som den största risken ser jag att ”LatAm-rabatten” blir mer permanent (eftersom kontinentens risker och särskilt många amerikanska investerare verkar undvika mindre utländska aktörer). Även som en ren kassaflödesinvestering ser jag det här caset som helt okej, men förväntningen är förstås att kursen också korrigeras uppåt rejält, senast i takt med en växande direktavkastning (nuvarande nivå är redan helt bra). Det kan visserligen ta ett par år till, men det är väl bara att vänta. :slight_smile:

5 gillningar

Det har även tidigare diskuterats om dessa PAX-utdelningar här:

Källskatten är troligen samma 0 % oavsett om aktierna finns på ett värdeandelskonto eller ett aktiesparkonto, men det viktigaste att överväga är om man vill att utdelningarna ska beskattas som förvärvsinkomst (om aktierna är på ett värdeandelskonto) eller som kapitalinkomst (om de är på ett aktiesparkonto och man gör uttag därifrån).

11 gillningar

Jag stötte själv på Patria via Jussi och det verkar vara ett mycket intressant alternativ.

Jag har försökt klura ut vilket konto jag ska köpa detta på, men jag har inte riktigt hittat någon bra lösning.

På AOT (aktiedepå) blir dividendbeskattningen för hög för en person som arbetar, och på OST (aktiesparkonto) är valutaväxlingskostnaderna nästan fyrdubbla eftersom manuell växling saknas. :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Jag har själv den på mitt aktiebesparingskonto (OST) just av den anledningen att en stor del av resultatet betalas ut som utdelning, och beskattning som utländsk förvärvsinkomst med en marginalskatt på cirka 60 % lockar inte nödvändigtvis. Om jag vore friherre eller pensionär skulle jag skaffa den direkt till ett värdeandelskonto.

När de där upparbetade prestationsbaserade arvodena realiseras vid något tillfälle, är det troligen stora utdelningar att vänta från dem. Under första kvartalet såg det ut att finnas 3,40 USD per aktie i upparbetade arvoden. Kan någon som är mer insatt i bolaget berätta om dessa 3,40 är den så kallade del som tillhör bolaget, där portföljförvaltarnas resultatlön (som väl var 50 % av arvodet) redan har beaktats?

1 gillning

Q2 ute, premarket -2,5%

https://ir.patria.com/financials-filings/quarterly-results

4 gillningar

En ganska kraftig reaktion det där -6,5 %, men det ser ut som en röd marknadsdag i övrigt också.

Hade lite tur när jag på grund av likviddagar från försäljningar var tvungen att skjuta upp köpen till i morgon. Man får lite mer för samma summa. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Bolaget har funnits på min bevakningslista under en längre tid även för min del. Idag var det första köpet redan mycket nära. Det finns dock en del oroväckande tecken i bolaget. Utan förvärv strömmar kapital ut, från såväl publika som privata fonder. Denna information återfinns på sidorna 13–14 i presentationen som bolaget precis har publicerat.

Utdelningssänkningen för resten av året, som man försökte kompensera med ett obetydligt återköpsprogram av aktier (~1,2 % av aktierna), ökar inte förtroendet för ledningens agerande. Man hade kunnat lägga utdelningen helt på is och betala av skulden från förvärven snabbare.

8 gillningar

Faktum är att jag ser det tvärtom. Man bör köpa tillbaka egna aktier när värderingen är låg, vilket inte bara skapar väsentligt mervärde för aktieägarna, utan köpen stöder också aktiekursen. Andelen på 1,8 % är i storleksordningen mer än den nuvarande kvartalsutdelningen, alltså en ganska betydande mängd. Och en utdelning på 0,15 $ kommer också att betalas ut i september, och samma utdelning gäller för resten av året. Dessa är i enlighet med strategin i storleksordningen ~85 % av resultatet.

plockat från samtalet:

And since we paid 17.5 cents per share or $0.175 per share in the first quarter, we declared a quarterly dividend of $0.15 per share, which will be fixed at this level for the next three quarters.

Simultaneously, we are announcing a share repurchase program of up to 1.8 million shares over the next 12 months reflecting our focus on creating long-term shareholder value. In our view, the price of our stock does not come close to reflecting our robust long-term outlook and the Board believes that resetting the dividend and focusing incremental cash flow on share repurchase and/or reducing the level of debt are among the highest and best uses of returning capital to shareholders

Transkript
https://seekingalpha.com/article/4709518-patria-investments-limited-pax-q2-2024-earnings-call-transcript

Investerarpresentation
https://ir.patria.com/static-files/9142db4c-4961-493d-9cb8-249e8e7daf4f

Utflödet (Outflow) beror på orsakerna till utdelningen. Avvecklas fonder eller drar kunderna tillbaka kapital av andra skäl? PE III (2007) innehåller åtminstone delvis fortfarande kapital, även om den är markerad som ”Divested”. Totalt sett finns det en tillväxt i det förvaltade kapitalet, så riktningen är rätt. Men man måste hålla koll.

9 gillningar

Många blev besvikna över att utdelningen låstes vid 0,15 $, särskilt eftersom det inte gavs någon indikation på hur utdelningen fortsätter nästa år.

Jag började själv överväga aktiesparkonto (OST) för dessa, men jag är tveksam eftersom reglerna för även aktiesparkonton kan ändras när som helst…

Bolaget har även tidigare talat på ett sätt som tyder på att de föredrar skuldavbetalning och investeringar, och i den senaste delårsrapporten blev detta mer konkret. I det här skedet håller jag helt med, så länge de i framtiden kan visa att pengarna så att säga har satts i arbete och att även vi småsparare får avkastning. :slight_smile:

Och ja, jag anser att förvaltningsarvodet redan har dragits av därifrån. Enligt deras egen definition (i delårsrapporterna finns definitionerna på en egen slide):

Net Accrued Performance Fees (Upplupna prestationsbaserade arvoden netto) representerar ett upplupet saldo av prestationsbaserade arvoden som, om varje kvalificerat investeringsinstrument likviderades på rapportdagen till aktuella värderingar, skulle redovisas som Performance Related Earnings.

Och

Performance Related Earnings (PRE) (Prestationsrelaterat resultat) avser realiserade prestationsbaserade arvoden (netto efter relaterade skatter) minus realiserad ersättning för prestationsbaserade arvoden allokerad till våra investeringsexperter. Vi tjänar prestationsbaserade arvoden från vissa av våra drawdown-fonder, vilket representerar en specifik allokering av vinster genererade på kvalificerat kapital från tredje part, och där komplementären (general partner) erhåller en särskild residual vinstdelning från kommanditdelägare (limited partners) i händelse av att specifika avkastningsmål (return hurdles) uppnås av fonden.

Alltså, såvitt jag förstår beräknas Net Accrued Performance Fees som om de (i realiserad form) vore Performance Related Earnings, från vilka arvodena i sin tur redan har dragits av.

4 gillningar

Det skrivs ganska sparsamt om Patria. Här är dock en färsk genomgång på Seeking Alpha:

https://seekingalpha.com/article/4726546-patria-investments-stock-robust-business-model-market-position-latin-america

Jämfört med prognosen (guidance) för räkenskapsåret 2025 på 1,34 USD är det en multipel på 8,2. För ett företag som växer med en årlig genomsnittlig tillväxttakt (CAGR) på 21 % sedan börsnoteringen och som kan dela ut en hög andel av sin vinst till investerare, är detta för mig ett absolut fynd.

Konkurrenter som KKR, Apollo och Blackstone handlas alla till väl över 20 gånger sina årliga avgiftsrelaterade intäkter (FRE). De är större och fokuserar mer på mogna marknader, men det gapet verkar för stort för att ignoreras.

Jag håller med om utdelningen och aktieåterköpen, som nämnts tidigare. De som värdesätter ett jämnt kassaflöde är förstås av en annan åsikt.

Ur mitt perspektiv fattade ledningen ett bra beslut som sänkte den och istället använde en del av kassaflödet till att köpa tillbaka upp till 1,8 miljoner aktier. Givet det nuvarande priset verkar detta erbjuda bättre värde än att bara dela ut pengarna.

En sak som förtjänar att lyftas fram i detta sammanhang är valutorna. Inget nytt i sig om man har bekantat sig med materialet, men med tanke på målmarknaderna rör sig merparten av kapitalet ändå i stabilare valutor.

Eftersom valutaförändringar då skulle kunna rasera resultatet i USD. Patrias ledning är väl medveten om detta och fokuserar på hårda valutor. Med omkring 70 % av det avgiftsgenererande förvaltade kapitalet (AUM) i hårda valutor minskar risken för valutaförändringar avsevärt.

6158561-1728766741674471

5 gillningar

I vissa sydamerikanska länder spelar USD en stor roll, i Ecuador är det till och med den enda officiella valutan. Och i till exempel Peru kan hyresavtal tecknas i dollar; jag vet inte hur mycket det används i avtal mellan företag, men det skulle inte förvåna mig.

2 gillningar

Q3/2024 ute – not great, not terrible :man_shrugging:

Omsättningen var lite över och EPS ett snäpp under konsensus, som i sin tur ser värderingen som för låg i nuläget. Riktkurser för aktien är 12-23 USD enligt graferna från Nordnet/Factset.

FRE med god marginal växer och kapital under förvaltning ökar enligt det publicerade målet.

0,15 USD i utdelning som väntat, betalas ut 9.12.

image

image

image

Edit: lägger även till earnings call transcript:
https://patria.gcs-web.com/static-files/7e610c84-ab2f-4137-b449-536a598d0aef

13 gillningar

Transkript med analytikerfrågor:

https://seekingalpha.com/article/4733468-patria-investments-limited-pax-q3-2024-earnings-call-transcript

Om de lägre FRE-marginalerna:

naturligtvis såg ni att marginalerna för det här kvartalet var lite lägre än föregående kvartal eftersom vi absorberade 100 % av abrdn:s GPMS-verksamhet och fastighetsverksamheten, inte bara VBI utan även Credit Suisse.

Och jag nämnde i samband med tillkännagivandet av dessa tre affärer att abrdn:s GPMS-utbrytning (carve-out) drevs med en FRE-marginal på 30 %, precis som fastighetsverksamheterna, eller hur? Och vi har en FRE-marginal i det övre 50-procentspannet, eller hur?

Jag ser att marginalerna stiger till det höga övre 50-procentspannet under 2025 i takt med att vi integrerar verksamheterna. Och jag kan visa vad vi har gjort tidigare. Jag tror att när vi absorberade Moneda-verksamheten, den chilenska kapitalförvaltningsverksamheten som vi förvärvade i slutet av 2021, så meddelade vi då att Moneda drevs med en FRE-marginal på 40 %.

Under 2022 såg ni att marginalerna sjönk även till mitten av 50-procentsspannet, det lägre 50-procentsspannet. Och sedan pressade vi upp marginalerna igen till 60 % FRE i slutet av 2022. Sedan kom 2023, då vi gjorde andra förvärv. Och jag tror att det blir samma effekt under 2024. Så vi vet hur man gör det här. Jag är övertygad om att vi kommer att pressa upp marginalerna igen till det övre 50-procentspannet.

10 gillningar

PAX Day december 2024 - det vill säga investerardagen

Materialet är 128 sidor

https://ir.patria.com/static-files/c790b9bb-117b-4a6a-b32d-e6344c1fb4fb

Webcast idag 9/12 kl. 20->
https://edge.media-server.com/mmc/p/o9udvsk3/

Målen för 2025 från motsvarande PAX-dag 2022 är redan antingen uppfyllda eller på väg att uppfyllas - det mesta alltså ett år i förväg (!).

17 gillningar

Tyst i tråden, så här är lite nyheter från PAX-fonderna.

Ett intressant drag ur den synvinkeln att ägandet flyttas från en äldre fond till en nyare. Visst, enligt meddelandet är det även andra parter inblandade, men ändå :thinking:
Infra fund III grundades 2013, så en avveckling kan vara nära. Det finns dock en ännu äldre fond.

Från Q2/24-materialet:
image

GRAND CAYMAN, Cayman Islands, Jan. 31, 2025 (GLOBE NEWSWIRE) – Patria Investments Limited (“Patria”) (NASDAQ: PAX), a global alternative asset manager, announced that Patria Infrastructure Fund III (“IS Fund III”) has substantially met the conditions precedent necessary for the sale of Aguas Pacifico, a multi-client water desalination project under construction in Chile, to Patria Infrastructure Fund V (“IS Fund V”) and other investors. The agreement for the transaction was signed in December 2024.

The sale of this asset is expected to be completed in 1Q25 and will be supported by a number of global investors, including sovereign wealth funds and institutional investors, in addition to IS Fund V, highlighting the long-term attractiveness of this platform.

The transaction reflects Patria’s long-term commitment to investing across infrastructure sectors in Latin America that address structural bottlenecks and generate positive impact on local economies and populations. Aguas Pacifico is located in Chile’s central region and is positioned for additional growth considering the strong demand and severe water scarcity in the region. It also illustrates the power of Patria’s strategic approach to infrastructure investment in the region, demonstrating our ability to develop and de-risk high-quality assets, partner with global investors, and generate attractive investment returns.

8 gillningar

Q4/2024 ute, med ganska angenäma siffror

IFRS results included $56.8 million of net income attributable to Patria in Q4 2024 and $73.4 million for the full year. Patria generated Fee Related Earnings of $54.8 million in Q4 2024, up 18% from $46.7 million in Q4 2023, with an FRE margin of 59%. For the full year 2024, Patria generated Fee Related Earnings of $170.1 million, up 15% from $147.7 million in 2023, with an FRE margin of 57%. Distributable Earnings were $89.1 million for Q4 2024, or $0.58 per share, and $189.2 million for the full year, or $1.24 per share.

Dividends

Patria declared a quarterly dividend of $0.15 per share to record holders of common stock at the close of business on February 28th, 2025. This dividend will be paid on March 17th, 2024.

Investerarpresentation
https://ir.patria.com/static-files/bfaa45ed-6942-4cf4-b79e-b6f4d2c0068c

Samlade förklaringar
https://ir.patria.com/static-files/95e1a8e4-bd58-4e62-834c-224907c9daf1

image

9 gillningar