Vad till aktiesparkontot?

Finns det några bra tips på forumet om vad man borde köpa till ett aktiesparkonto? Jag öppnade kontot i god tid men det gapar tomt. Vilka bra utdelningsaktier skulle man kunna köpa? Finns det någon annan grund för att dra nytta av ett aktiesparkonto än utdelningar som återinvesteras?

Om det redan finns en liknande tråd, berätta det. Då kan denna glömmas bort.

Jag har själv fördjupat mig i ämnet genom att lyssna på mer erfarna, och jag har förstått att källskatten på utländska aktieutdelningar kan vara så besvärlig att jag åtminstone inte själv vill ge mig in i den träsket. Detta begränsar mina utdelningsbetalande företag till hemlandet, om jag inte vill bedriva mer aktiv handel. Jag har också en situation där mitt aktiesparkonto ekar tomt. Detta beror dock på makroekonomiska skäl. Jag säljer av mina aktier och sitter på kontanter i väntan på en ordentlig nedgång och att pulkabacken öppnas.

Tillägg: Aktiesparkontot behandlades bland annat på Yle Puhe i Pörssipäivä i slutet av november. Jag rekommenderar att lyssna.

2 gillningar

Det finns också en egen tråd för det här, med bra diskussion. Osakesäästötili - Raha & säästäminen - Inderes forum

1 gillning