En rejäl bubbla i Walmart och Costco. Långsamt växande jättar med trailing P/E-tal på 42 och 57. Vad skulle kunna gå fel?
Hos OP kan man åtminstone öppna ett kortfristigt tidsbundet avkastningskonto för minst en månad med 3,3 % årlig ränta. Jag tror att detta klår båda i avkastning och är, särskilt när det gäller risk-avkastningsförhållandet, helt överlägset jämfört med dessa.
Jag satt och funderade på att S&P 500-indexets värdering (P/E) har stigit med över 40 % på 10 år. Det har drivit upp avkastningen en hel del. Vinsterna har förvisso också stigit bra, men värderingsökningen får mig att fundera på att om vinsterna skulle börja sjunka och värderingen återgå till de tidigare nivåerna, skulle marknaden drabbas av en ”dubbelsmäll” och kursfallet bli kraftigt.
Detta är givetvis bara funderingar som inte hjälper så mycket vid själva investeringsbesluten, men det är bra att vara medveten om.
Här är en tweet om Nikes kurs, med lite lätt TA. ![]()
https://x.com/TrendSpider/status/1835483741466022012

Nike har också en egen tråd ![]()
![]()

Maximum Entertainments VD, Christina Seelye, och COO, Thierry Bonnefoi, har krävt utbetalning av tilläggsköpeskillingar på totalt 116 miljoner SEK som ska betalas senast den 20 september 2024. Med cirka 5,6 miljoner euro i kassan vid slutet av andra kvartalet 2024 är det oklart hur tilläggsköpeskillingarna ska kunna regleras.
https://keskustelut.inderes.fi/t/pelialan-paivan-polttavat-uutiset-ja-yhtiot/9019/1026?u=trivial
Nu när vi är i NESTE, kom ihåg uppmuntran från OP:s Saari!
OP:s chefsanalytiker Antti Saari. Bild: OP.
När det gäller Neste tror Saari att investeringsprojekten ökar bolagets kapacitet avsevärt. Enligt OP:s bedömning underskattar bolagets aktiekurs den positiva lönsamhetseffekten som följer av tillväxten i försäljningsvolymerna för förnybart flygbränsle.

Noho Partners.
Kom ihåg vad jag säger, idag sa jag att man borde ha köpt när vi om 2 månader ser en uppgång på +20 % eller dylikt.
Självklart köpte jag inte/köper inte, utan jag flyttar stadigt ner min kurs för tilläggsköp, precis som Putin flyttar sina röda linjer.
Solar Foods fortsätter raset. -13 % just nu i dag. 17 e → 9,45 e på kort tid med ett rejält ras neråt. Torsk från luften vore en bra ny slogan.
Edit 16 % ner ![]()
Neonodes kursuppgångar piggar upp den pågående hösten.
![]()
Aktien håller sakteligen på att gå över till att prisa in en lösning i Samsung-fallet, troligen nästa sommar (genom förlikning).
Genom att hämta information från de källor RedEye citerar, vilka är insatta i ämnet, har företag som nått fas 3 i patenttvister (Patent Litigation) en sannolikhet på cirka 98,7 % att slutgiltigt vinna målet i domstol eller alternativt nå en förlikningslösning. Detta stöds också mycket starkt av att rättsprocessen utspelar sig i en domstol i Texas.
Med tanke på att detta är en juryrättegång är den statistiska sannolikheten för att antingen nå en förlikning eller vinna stämningen mot Samsung 98,7 % (95 % + (1 - 95 %) * 74 %).

Vi antar att bruttointäkterna (gross proceeds) för Samsung kommer att bli 4,7 miljarder USD och 5,6 miljarder USD för Apple om Neonode-sidan vinner i domstol. En förlikning med Samsung, vilket vi anser är högst sannolikt, till 30 % av det totala värdet, skulle ge Neonode 500 miljoner USD (eller 31 USD per aktie) efter skatt. Vi uppskattar också att en vinst i domstol mot Apple skulle ge Neonode 1,9 miljarder USD efter alla kostnader och skatter, motsvarande 121 USD per aktie.
Jaha, och kaffepriset stiger. ![]()
https://x.com/Barchart/status/1835615982766678373

Ingen investeringsrekommendation, men… ![]()

Neeeeej, inte sågspån! Aldrig någonsin!
Här är något med bra pris/kvalitetsförhållande. Har lagt upp det förut, och kommer göra det igen om Alokas fortsätter att retas!
(6 kg espresso räcker mycket längre än vanligt kaffe.)
Jag har undrat samma sak. Helt orimliga värderingar på dessa bolag i mogna skeden, som om det inte fanns några risker alls. Det beror förmodligen på att de ingår i många kvalitetsfonder, så de är tvungna att köpa för kundernas pengar kosta vad det kosta vill.
Den legendariska aktien bara fortsätter.![]()

Vad hände med Intel?! Upp över 10 % i efterhandeln

![]()
Custom chip-avtal med AWS:
Larry är faktiskt numera världens näst rikaste människa. ![]()
https://x.com/brewmarkets/status/1835724175299813831

Canatu noterades på börsen och de stora valarna fick shoppa loss direkt ![]()
Bryr mig inte om den låga omsättningen eller att det är många på köpsidan – köpte till cirka 6,7 euro. ![]()

Gissar ni vilken dag det är i dag igen?
Överraskning, det är Verves YTD ATH-dag igen ![]()

Och den här godbiten kan man fortfarande få till ett P/E-tal som börjar på en etta. ”Jämförelsegruppen” med sina bluffvärderingsmultiplar kan dra någonstans och sluta förstöra dagen
. Fast förmodligen stiger även jämförelsegruppens P/E samtidigt, förutsatt att även andra bolag i branschen har stigit.
Det här är verkligen ett fint papper. Ledningen tankade för fullt på botten och jag ryggade också själv. Man skulle bara önska att även de smartare på forumet gjorde detsamma
Några minskningar har gjorts, men som nästan det största innehavet i portföljen får det här tåget fortsätta.

Den ovan hyllade Verve Group har varit en av de klart lysande stjärnorna på min egen adtech-bevakningslista på sistone. Endast Zeta Global Holdings och Applovins kursutveckling har varit nästan likvärdig sedan årets början. Med det sagt skalade jag av i styrka enligt min vana, som alltid när positionens storlek blir för dominerande. Verve är procentuellt sett årets mest lönsamma investering och har fortfarande en rejäl vikt i portföljen.
Adtech-bevakningslista + därtill kopplade bolag.

I ärlighetens namn lägger jag också upp mina egna köp och sälj i Verve. Jag gillar även att öka i styrka.