Denna tråd är en fortsättning på tråden:
Föregående trådar:
Denna tråd är en fortsättning på tråden:
Föregående trådar:
Trådar kan bytas ut, men kvalitetsbolagen pratar man ständigt om. ![]()
Vet ni vad? Jag började investera i början av 2022 och portföljen lyser röd, men det som händer på Pölhex känns inte någonstans, eftersom jag har varit SaiPa-supporter i 30 år redan. Gratis mental träning!
Gårdagen hade en fin färg för en gångs skull när allt i portföljen lyste grönt, utom VW. Men det lär väl vända till sorg igen.
Visst finns det folk på Lehtos köpsida, men när 140 000 aktier kostar 4 000 € så skulle även en vanlig snubbe tömma den ganska snabbt ![]()
En bekant i somras: börjar inte priset på rinkulorna vara på rätt nivå… för långtidsinnehav. Jag var lite skeptisk, men han fattade sina egna beslut. Som björn minns jag att jag slängde ur mig då att den säkert testar 7,70 €-nivåerna åtminstone en gång till. Nå, han köpte för ett sexsiffrigt belopp… verkligen för långtidsinnehav.
Konecranes kursreaktion var lite överraskande. Orderingången missade visserligen prognoserna, men rekordhög EBITA och omsättning överträffade förväntningarna. Jag tror att det planar ut under dagen.
NELL har redan med råge passerat coronabottnarna. Nu körs verkligen vätgasbolagen här och på andra sidan havet i botten ![]()
Ändå. Jag är nog trög som inte fattar varför vissa köper den till dessa priser. Samma sak har jag funderat på länge. Det fanns helt hemska risker redan före de senaste nyheterna, och ändå tuffade kursen bara på uppåt och det fanns gott om köpare. I år hamnade vi på minus för första gången under de sista dagarna i augusti. Det är svårt att fatta.
Det är den där ”lågkonjunkturen kommer snart och kreditförlusterna exploderar”-prissättningen. När det väl händer står kursen redan i helt andra nivåer. Bankaktier fungerar helt enkelt så här. Att köpa för tillfället är som en röst för att det inte blir någon lågkonjunktur och att kreditförlusterna uteblir.
Herantis Pharma i ett skönt lyft efter publiceringen av positiva resultat, bara tio procent till så är jag på nollan (i skrivande stund +25,00 %) ![]()
Edit: Ganska mild kursreaktion på de goda nyheterna (i skrivande stund +17,21 %), åtminstone sett till mina egna förväntningar, men det är väl just därför kursen inte stiger – mina förväntningar är för höga och jag har köpt på mig denna som en dåre ända sedan tre euro med en GAV-sänkningstragedi… det är vad man får när man är en pilkastande apa ![]()
WR i den nya tråden?"
Or more naturally for a Swede: “Var är dagens KEMPOWR-inlägg i den nya tråden?” (Where is the daily KEMPOWR post in the new thread?).
But keep it close to
Det här hände tidigare än jag trodde. Tyvärr är planen för att hoppa på tåget igen lite på hälft, då jobbet stör hobbyn.
Säkert första gången någonsin som turen med tajmingen var på min sida.
Nedåt verkar det inte längre finnas några tekniska stödnivåer, förutom förstås noll.