Nåväl, för mig är detta ett rent patentcase. Jag har inte grävt särskilt mycket i själva affärsverksamheten, och är inte heller särskilt intresserad. Det är någon form av slide bar-mjukvara som de har licensierat till dessa aktörer, som sedan har struntat i att betala. I mina papper är värdet på affärsverksamheten alltså 0 USD/aktie, och för min del skulle man kunna stänga ner verksamheten och dela ut pengarna till ägarna när casen väl är avklarade. Det är med den inställningen jag är med här. Jag säljer i alla fall mina aktier senast i det skedet ![]()
Spannet för ersättningarna är väldigt stort, men baserat på relativt konservativa uppskattningar (RE) skulle Neonode via Aequitas kunna få till exempel runt ~30 USD i rena kontanter per aktie. Här finns förstås sannolikt en risk för nedsida (downside) samt samtidigt en mycket betydande uppsida (upside), beroende på om man räknar med Samsungs globala telefon- och surfplatteförsäljning eller bara USA. RedEyes uppskattning utgick enbart från försäljningen i USA. Det rör sig alltså om hela försäljningen från åren 2014–2024.
Apple-caset är å sin sida betydligt större rent potentiellt, men sannolikheten för vinst i en eventuell rättsprocess i Kalifornien är betydligt lägre.