Krypto-

Måske ville et emne for alternative investeringsmuligheder, som der er ret mange af nu om dage, passe her. Kryptorelaterede aktier, fonde, ETF’er, trackere osv. Jeg kunne forestille mig, at disse ville interessere folk på dette forum endnu mere end blot kryptoer. Jeg følger i hvert fald Coinbase- og MicroStrategy-aktierne og poster også om ETF’er.

Lad os åbne en diskussion med en sådan investeringsmulighed, som jeg stødte på i Henry Brades X. Henry Brade er grundlæggeren af Coinmotion, og Coinmotion er Finlands største og mest kendte handelsplatform for kryptovalutaer. Henry er også en af Finlands mest kendte Bitcoin-personligheder.

Der er en interessant sag på Invesdor nu. E-Heat Oy (tidl. Coinseeker Oy) rejser finansiering til opførelse af datacentre, der producerer overskudsvarme. Kryptovaluta-minere er en af deres centrale kundegrupper. Coinmotion Oy har tidligere investeret i virksomheden, og jeg deltager nu personligt i denne runde. Jeg ser et stort potentiale i Finland for effektive datacentre, der producerer overskudsvarme.

Rahoituskierros: E-Heat Oy

Disclaimer: Jeg er ikke selv investor i projektet og er heller ikke involveret i det på nogen måde.

9 Synes om

I USA blev der i denne uge taget endnu et betydeligt skridt inden for kryptoinvestering, da de første Ethereum ETF-produkter kom på markedet. Hele ni Ethereum ETF’er blev tilgængelige for handel i mandags, hvoraf nogle er 100 % Ethereum og andre er baseret på en ETH + BTC-strategi.

Handelsvolumenerne var stadig små, hvilket ikke er overraskende i bunden af et bear-marked.
https://twitter.com/EricBalchunas/status/1708865693481836849

USA er verdens førende økonomiske magt, men de nationale regulatorers holdning (og manglen på regulering) har bremset udviklingen af derivatmarkedet.

De netop lancerede ETF’er er futures-baserede. På samme måde er alle Bitcoin ETF’er i USA futures-baserede. Investorerne venter i øjeblikket med længsel på lanceringen af en spot Bitcoin ETF, som ville være den løsning, investorerne ønsker og foretrækker.

Såkaldte traditionelle Bitcoin-investorer håber også på en spot ETF på markedet, da dens popularitet naturligvis også ville have en direkte indvirkning på Bitcoin-kursen.

Man har i USA forsøgt at få en spot Bitcoin ETF på gaden i ti år nu. SEC har indtil videre afvist alle ansøgninger. Situationen ændrede sig fuldstændigt i midtsommerugen, da Blackrock indsendte deres ansøgning.

Det menes generelt, at Blackrock får deres ansøgning godkendt, og i kølvandet heraf vil et halvt dusin konkurrerende spot ETF’er (sandsynligvis) også blive godkendt. Og som følge heraf vil der sandsynligvis også komme spot Ethereum ETF-produkter på markedet.

11 Synes om

MicroStrategys administrerende direktør Michael Saylor var for blot 4-5 år siden et fuldstændig ukendt navn, i hvert fald for kryptoinvestorer. Han var i starten af 2010’erne endda Bitcoin-kritiker. Saylor blev scenens største berømthed i efteråret 2020, da han købte bitcoins for 250 millioner dollars til sit børsnoterede selskab MicroStrategys balance.

Ved udgangen af 2020 havde Saylor allerede købt bitcoins for over en milliard dollars, og manden er fortsat i samme spor indtil nu. I dag er Saylor ikke længere CEO for MicroStrategy, men er stadig ansvarlig for Bitcoin-strategien.

Saylor er i de seneste år blevet en form for Bitcoin-ambassadør, især over for den institutionelle verden. Han har også vundet Bitcoin-maximalisternes beundring og er blevet interviewet hundredvis af gange.

“Put your money where your mouth is” er et ordsprog, der passer på Saylor. Dette er også noget, jeg selv værdsætter i mandens ageren. “Talk is cheap”, som man siger. Det er let at male billeder af fremtiden, men noget helt andet at satse sin egen og virksomhedens formue på den pågældende vision. Og vi taler ikke om helt små beløb.

Saylor har købt 158.245 bitcoins til virksomhedens balance for omkring 4,8 milliarder dollars for egne og lånte penge (købshistorik: https://bitcointreasuries.net/entities/1). Værdien af Bitcoin-købene er nu omtrent på størrelse med hele firmaets markedsværdi.

MicroStrategy er oprindeligt et “business intelligence”-firma, som stadig har sin gamle forretning. Markedsværdien af deres bitcoins er dog så stor, at selskabets kurs er begyndt at korrelere meget stærkt med Bitcoin.

Da MicroStrategy er et børsnoteret selskab, har mange investorer brugt det som en proxy for at eje Bitcoin. MSTR er som en spot Bitcoin ETF.

Hvis man leder efter alternative måder at investere i Bitcoin på, er MicroStrategy bestemt ikke den værste. I det mindste er Saylors strategi klar: Der vil også blive købt bitcoins i fremtiden, og firmaet vil med sikkerhed ikke sælge en eneste bitcoin de næste hundrede år. Hvor mange andre firmaer kan man sige det samme om? For eksempel har Tesla allerede solgt de fleste af deres bitcoins.

Risikoen i dette setup er relateret til MicroStrategys lån. Da Bitcoin-kursen var helt i bund i 2022, blev der spekuleret i, om et fald til omkring 10.000 dollars ville skabe problemer for MicroStrategy. Hvis jeg husker rigtigt, ville problemerne først være opstået omkring 3.000-4.000 dollars.

Den bedste løsning er altid at købe ægte bitcoins. Men hvis man ønsker en god proxy fra aktiemarkedet, er MicroStrategy et populært valg.

Edit: Glemte at nævne det seneste køb fra slutningen af september på næsten 150 millioner dollars.

https://twitter.com/saylor/status/1706278284651077714

9 Synes om

Spot Bitcoin ETF er ved at være så godt som klar i USA, og mangler kun det endelige stempel.

https://twitter.com/EricBalchunas/status/1716529570759704832

8 Synes om

Er der nogen, der har sat sig ind i Yield Farming, NFT, DeFi Liquidity Pool Trust Wallet-aktiviteter, der foregår i Binances (eller i det mindste i Binances navn) regi?

Er det et eller andet skummelt svindelnummer eller et helt legitimt system? Er der nogen, der er involveret i det?

Hvis det er et åbenlyst svindelnummer, vil jeg også meget gerne høre om det.

Nå, der har også tidligere været grund til at forholde sig lidt skeptisk til Binances udbud, og dagens nyheder gør i hvert fald ikke situationen bedre…
https://www.wsj.com/finance/currencies/binance-ceo-changpeng-zhao-step-down-plead-guilty-01f72a40

Disse er alle 100 % svindel, hvor Binances brand bliver udnyttet. Derudover bruges bl.a. Trust Wallet, Exodus og andre virksomheder i branchen. Binance er naturligvis den største og mest kendte, så det er svindlernes favorit.

Jeg har et meget klart råd i denne forbindelse: Enhver henvendelse, du modtager fra en ukendt person på nettet vedrørende investering eller krypto, er altid svindel.

9 Synes om

Det drejer sig altså om en WhatsApp-gruppechat, som jeg ikke selv har tilmeldt mig, og jeg har ikke delt mit telefonnummer på nogen tvivlsomme hjemmesider (især ikke i forbindelse med krypto), så det er uklart, hvorfor jeg er havnet på den liste. Jeg har heller ikke rigtig nået at læse det endnu, men jeg fik et meget skummelt indtryk af det.

Jeg har bekendte, der er blevet tilføjet til disse WhatsApp-grupper, og der skrives også om det i Facebook-diskussioner. Som sagt er det alt sammen det rene svindel og har intet med Binance at gøre.

Jeg kan ikke sige, på hvilket grundlag svindlerne udvælger deres mål, men vær forberedt på, at du vil få mange flere henvendelser, nu hvor du er havnet på listen. Jeg får selv også beskeder i stort set alle kanaler med jævne mellemrum.

1 Synes om

Man kan tydeligt se på beskederne i “binance akatemia”-gruppen, at de er genereret af en dårlig AI.

1 Synes om

https://x.com/watcherguru/status/1732780887920517553?s=46&t=DJpQdxgjvhxjIaUum88HeQ

3 Synes om

Nu passer det jo som fod i hose.. det er HODL ! :wink: Venter selvfølgelig stadig på godkendelse.. :sleeping:

kuva

4 Synes om

Virtune kryptoindeks ETP

Jeg faldt over denne annonce på boomerbook. Den indeholder de 10 største kryptovalutaer vægtet efter markedsværdi i form af en indekstracker. Nu tilgængelig via Nordnet. Hvad tænker I om denne? @KalleH du har sikkert viden og en holdning til sagen.

IMG_9518

Det ser ud til, at Solana, Binance Coin, Cardano, Ripple, Avalanche, Dogecoin og Tron mangler i den ETF.
Altså 3/10 fra top ti. Jeg har aldrig selv gjort mig i trackere.

En lille advarsel: hvis man begynder at få FOMO over krypto, selvom man aldrig har fulgt med i det, har det for mit vedkommende allerede to gange været et tegn på en (lokal) top. Jeg har allerede to gange købt på den absolutte top, hvorefter det faldt med 70-80 %.
Nu er jeg bedre forberedt på situationen og er allerede på sælgersiden.

6 Synes om

Krypto har aldrig givet FOMO netop af den grund, at der ikke har været et diversificeret “indeks”-produkt at finde. Jeg orker ikke at begynde at sætte mig nærmere ind i dette felt, når der findes mere interessante hobbyer. Hvis der fandtes en form for indeks-ETP/ETF til dette, kunne man vel godt placere en lille 1-3 % af porteføljen i det.

Den tracker rebalancerer beholdningerne månedligt, så beholdningerne skifter altså en del. Der var også andre kriterier, såsom en markedsværdi (market cap) på mindst 500 mio. USD og en daglig handelsvolumen på mindst 20 mio. USD. Mon det er årsagen til, at nogle af de mest populære kryptoer mangler i beholdningerne.

Gid man havde fundet dette produkt, da bitcoin lå omkring de 18.000 € for et par måneder siden. Nå, vi sætter den på overvågningslisten og venter på den næste kryptovinter.

5 Synes om

Et analysefirma hævder, at SEC vil afvise alle ETF-ansøgninger, og det har fået Bitcoin-kursen til at falde. Efter min mening er der intet, der tyder på dette.

• Matrixport-analytiker Markus Thielen sagde, at Securities and Exchange Commission sandsynligvis vil afvise alle bitcoin spot-ETF-forslag i denne måned.
  • Thielen argumenterede for, at ansøgningerne stadig ikke lever op til et kritisk krav, der skal være opfyldt, før SEC kan godkende dem.

https://www.theblock.co/post/270125/sec-will-reject-all-bitcoin-spot-etfs-in-january-says-matrixport-analyst

5 Synes om

Ganske meget postyr relateret til ETF-godkendelsen. For en uge siden blev markedet manipuleret med den BS-analyse, der er nævnt i opslaget ovenfor. I nat blev SEC’s X-konto til gengæld hacket, og nogen lavede et opslag om godkendelsen af ETF’en.

https://twitter.com/SECGov/status/1744837121406349714

Dette har naturligvis vakt konspirationsteorier, men X har også bekræftet, at SEC ikke havde 2FA slået til på deres konto.

20twio

Spørgsmålet melder sig nemlig uundgåeligt, at hvis kontoen virkelig var hacket, og nogen ønskede at manipulere markedet, så ville en besked om afvisning af ETF’en have forårsaget meget mere skade.

Uanset hvad, bør denne månedlange spekulation efter alt at dømme slutte i dag.

3 Synes om

Spændingen stiger! Vi får nok en bekræftelse inden midnat (finsk tid).

https://twitter.com/EricBalchunas/status/1745059713224454248

4 Synes om

Snart sker det.. eller også gør det ikke.. :face_with_peeking_eye:

billede

Undskyld, hvis dette emne er blevet behandlet mange gange før, men nu hvor det ser ud til, at de Bitcoin-ETF’er måske snart bliver godkendt, hvordan mon de så bliver sat til salg i Finland?
Kan man forestille sig, at de på et tidspunkt bliver tilgængelige via selv finske mæglere?