Kryptovalutaer og kryptoverdenen

Kryptoverdenen og den underliggende teknologi vækker både vrede og forundring. Medierne har tilbudt en løsning om at hoppe med på “cryptobubble-hype-folkets” lejr og ignorere andre perspektiver. :face_with_raised_eyebrow: Kryptoer bliver ofte tilgået som valutaer i traditionel forstand, og man glemmer, at en stor del af kryptovalutaerne stræber efter at levere løsninger på andre ting..

Og der er selvfølgelig ikke kun én rigtig måde at tænke på. Der findes mange fejlbehæftede/fremragende argumenter både for og imod. Her er for eksempel Thomas Lees (relativt bullish på krypto) tanker (https://www.youtube.com/watch?v=GGberGnxiJk). Thomas åbner op for begrebet “digital trust” og diskuterer, hvordan tilliden til centraliserede systemer har udviklet sig.

Fra Lee i slutningen af videoen: I de seneste år har en smule kryptoaktiver i porteføljen sænket volatiliteten og forbedret afkastet (positiv alfa). :thinking:

6 Synes om

Det er jo godt, at menneskehedens mest upraktiske og følelsesladede opfindelse, penge, får en konkurrent. Hvis centralbanken falder, og verden kollapser, er det godt at have ethereum litecoin zcash dogecoin bitcoin i porteføljen, for det er netop ethereum litecoin zcash dogecoin bitcoin, der bliver aktivet, som fremtidens transaktioner udføres med. Sørg for at få din andel, inden det koster en million. Deflation er kun et problem for fiat-valutaer. Etabler en grafikkortfarm i din kælder, for grafikkortenes processorkapacitet er det, der virkelig betales for i den nye verden. Det ville jo være ærgerligt, hvis det tog 60 minutter at købe et rundstykke, og transaktionen kostede 30 dollars plus rundstykkets pris. Hvem ville nu centralisere betalingsbehandlingen hos tvivlsomme banker?

1 Synes om

  • anden børs og højere lav var lavere end jeg forudsagde, men slutresultatet er stort set det samme
  • usikkerheden på markederne vokser = guld/sølv og BTC stiger
3 Synes om

{“content”:“Jeg ville virkelig gerne hoppe på toget her. Faktisk har jeg haft lyst til det i lang tid, men jeg kan bare ikke trykke på købsknappen. Min personlige viden om emnet er så begrænset, at jeg i princippet ville købe katten i sækken. \n\nIsær nu hvor en hård Brexit virker meget sandsynlig, og handelskrig mellem Kina og USA raser, så presser FOMO sig på, hvis jeg ikke snart handler på dette. Jeg gætter på, at julemanden igen vil have en sæk fuld af glade virtuelle mønter og deres købere. \n\nEr der nogen, der kan oplyse mig lidt om, hvordan Bitcoins kommende halvering påvirker noget som helst? I går var der jo tilsyneladende en halvering af Litecoins belønninger, og det ser ikke ud til at have påvirket noget som helst, bortset fra en lille spids.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Til hvilke af dem?

Grundlæggende har kryptovalutaer hidtil mest været et paradis for tradere, eller i det mindste en legeplads. Ifølge min egen opfattelse vil BTC aldrig blive andet end et volatilt investeringsaktiv. Der er ingen praktisk anvendelse, selvom artiklen nævnte udviklingen af et scriptsprog. Til det formål er der langt bedre kandidater, som har haft en masse nødvendige ting gjort for dem (f.eks. ETH). Jeg ville heller ikke selv anbefale en særlig stor investeringspulje, men disse procentdele er selvfølgelig individuelle for hver investor. Her gælder reglen, at man ikke skal investere mere, end man er villig til at tabe. Jeg har selv en lille position, som jeg forsøger at holde på længere sigt, men der er også en stop loss for den. Så jeg agter ikke at tage et stort tab, og på den anden side kan jeg købe igen billigere, hvis det ser sådan ud. Jeg anbefaler altså at være aktiv med sit eget køb. Ud fra det kan man konkludere, at jeg ikke selv tror på nogen 100% sikker havn. Dette er et fuldstændigt spekulativt investeringsaktiv, selvom det har de egenskaber, der også nævnes i den artikel. Jeg ville dog ikke sammenligne det med guld endnu, historien er for kort til det. Fremtidige potentielle ETF’er kan give et stort løft, men der er stadig ingen sikkerhed med hensyn til dem (under SEC’s beslutning). Bittiraha/Prasos er dog et marketingorienteret firma, det er værd at huske. På kort sigt vil jeg sige, at hvis den ugentlige opadgående trend ikke holder, bør man forberede sig på et dybere fald. Indtil videre er den opadgående trend aktiv (lav 9101 / Bitfinex, hvor jeg lige kiggede).

2 Synes om

:slight_smile:

Som en, der er interesseret i teknologi, minede jeg med en miner sidste vinter. Det ville have været et stort tab, hvis jeg ikke havde regnet med at få varme til garagen på samme tid, for den producerede meget varme, og strømforbruget var vist omkring 1600W.

Til min overraskelse var payout-grænsen på mining-sitet 0,1 BTC, og det tog mig omkring et halvt år at nå den, fra oktober til april, hvorefter maskinen blev slukket.

Maskinen kostede omkring 400 euro. Med datidens kurser var det et stort tab, med nutidens kurser er det ±0. Garagen til 2 biler holdt sig konstant over +15C selv i hård frost, over -5C måtte jeg åbne døren lidt, da det blev for varmt… Og møllen hylede som en støvsuger.

:smiley:

Ps. Hvis nogen vil opleve den samme herlighed, kan jeg sælge møllen billigt, prisen falder jo hver 6.-12. måned, når mystikken omkring bitcoin-beregningen øges.

6 Synes om

Hvilken slags maskine købte du, tilsyneladende en ASIC-kortbaseret? Man kunne også have bygget en sådan ind i et gammelt maskinstel med Linux, men det kræver selvfølgelig en hobbyist-ånd. Disse mining-firmaer faldt som fluer efter 2018-toppene, og selv store kinesiske fabrikker solgte BTC så hurtigt de kunne for at betale deres elregninger. Der er nok ikke længere plads til private efter den indledende begejstring.

2 Synes om

Ja, ingen har brugt andet end ASIC’er i lang tid. Der var GPU’er imellem, men de er også ude nu.

Denne:

Og dette minested, som jeg forstår det, er et af de mest pålidelige, europæisk:

1 Synes om

Joop, hvordan konfigurerer man dem? Skal man ikke indtaste mining poolens adresse på en eller anden måde?

1 Synes om

@DayTraderXL
ps. Enheden har sin egen Bitmain-pool, så i princippet fungerer den, når du bare slutter den til internettet og strøm, men Bitmain-poolen tager mere.

Ja, selvfølgelig :rofl:

1 Synes om

Hvilken vej har I spekuleret i disse kryptovalutaer, når det i hvert fald ikke er muligt gennem Nordea…?
Tak

3 Synes om

F.eks. Bitfinex, Coinbase, Bitrex, Kraken (ikke i nogen særlig rækkefølge).

3 Synes om

Coinmotion. Fungerer som et togtoilet. Ordrer og overvågning fungerer som aktiehandel i netbank.

1 Synes om

Via Bittiraha.fi-linket får man en fornemmelse af markedssituationen, og der er også et forsøg på at forudsige fremtiden :slight_smile:

Super, mange tak til alle der svarede ; og nu skal der bare udnyttes :slight_smile:

2 Synes om

Kryptomarkedet fungerer på to måder. Først skal du veksle euro til en stor kryptovaluta. Jeg veksler selv euro til Ethereum. Derefter er der mange børser online, hvor du kun kan handle krypto til krypto. Til disse handler skal du bruge f.eks. Ethereum.

Binance.je fungerer for mig som et marked for euro til krypto, fordi det i øjeblikket er gratis og har fungeret godt. Jeg har også brugt Coinmotion. Jeg opbevarer dog ikke kryptovalutaer på disse børser, men en del på et USB-drev og en del på en Ledger Nano.

Dette er det digitale vilde vesten, så det er værd at huske på. I det vilde vesten blev der også opnået store gevinster, men også store tab.

Tak for svaret. Der er stadig et par ting, der er uklare for mig, f.eks. beskatningen af krypto/kryptohandel, og derfor tænkte jeg også, at jeg ville øve mig med denne store i hvert fald til at starte med. Jeg har kun været på markedet med de traditionelle i et par år, og nu kunne jeg begynde at beskæftige mig med disse også. Held og lykke med handlerne! Jeg ville også spørge brugere af TradingView, om da jeg forsøgte at abonnere i går, bekræftelses-e-mailen aldrig kom frem, og jeg kunne derfor ikke åbne en konto. Kunne det skyldes, at jeg forsøgte at bruge en Hotmail-konto i stedet for f.eks. Gmail? Ville e-mailadressen have betydning? Tak.

1 Synes om