Godt indlæg, tak!
Jeg ejer en lille bid af Coinmotion. Jeg finder det vigtigt at nævne, at alle forstår, at jeg har en personlig interesse i det.
Jeg synes, det er godt, at ekspertisen inden for dette område vokser i Finland og Europa. Jeg ser stadig kryptovalutaernes fremtid som noget uklar til en vis grad, men synligheden og overvågningen, i hvert fald i nyhedsstrømmen, er allerede så omfattende, at sandsynligheden for stabilisering ikke nødvendigvis længere er nul. Man behøver kun at tænde for fjernsynet, så kommer Bitcoins værdi som minimum lige efter guld og olie på tickeren. Det er efter min mening positivt, at de eneste muligheder for tjenesteudbydere for både private, institutionelle og statslige aktører ikke er amerikanske eller uden for Europa.
Du spurgte @Verneri_Pulkkinen i interviewet om monetisering, som i øjeblikket er baseret på handelsgebyrer. Dette er et meget relevant spørgsmål, for var ikke hele pointen (primært med Bitcoin) at komme af med banker, mellemmænd og kreditkortselskaber, som altid tager deres egen, stadigt voksende, bid af fiat-valutaens bevægelser og opbevaring.
Når jeg overvejer monetiseringen af kryptovalutaer, tænker jeg i hvert fald på tjenester relateret til opbevaring, regulering, skatterapportering/planlægning osv. – stort set det samme som med fiat-valutaer. Hvis man tænker stort og overvejer, om disse kan udfordre Nordea i de kommende årtier, er det sandsynligvis kun lånemarkedet, hvor en udvidelse i det store billede kunne ryste finansverdenens orden. Kryptovalutaer kan allerede bruges som sikkerhed for lån, men kan man efter din mening spekulere i tanken om, at låne-/kreditmarkedet i løbet af årtier i stigende grad ville være flyttet til kryptovalutaer? Først måske små forbrugslån, et par kriser med ågerrenter og derefter mere etableret, reguleret aktivitet gennem regulering…
Tanken er fascinerende for mig – jeg ansøger (hovedsageligt) om et boliglån fra en indenlandsk bank, og for eksempel er en aktieportefølje sikkerhed for lånet. Hvis en kryptoportefølje er sikkerhed for lånet, kan en smart kontrakt indgås, selv i stabile valutaer, med andre aktører. Hvem som helst – privatperson eller virksomhed – hvor som helst og når som helst kan yde et lån. Renten bestemmes ikke lokalt, men globalt. Hvis dette spredte sig, hvilken indvirkning ville det så have på finansmarkederne (og bankerne, som synes at have en vindende strategi i at lægge alle æg i den kurv, at dette ikke sker)?
En fascinerende tanke, at lånet, du køber din bolig med, i fremtiden kunne være ydet af en afrikansk rockstjerne, eller at du selv finansierer en amerikansk studerendes kreditkortforbrug.
Jeg spurgte en kunstig intelligens, til hvilken pris jeg kunne få penge, hvis jeg havde formået at spare op til en kryptoportefølje på størrelse med en Bitcoin. Dette var svaret:
” Resumé
• Banklån mod Bitcoin i Finland: praktisk talt umuligt.
• På CeFi-platforme: 30–60 % af BTC’s værdi, rente 5–12 %/år.
• I DeFi-protokoller: 30–50 %, rente 2–5 %/år, men større teknisk risiko.
I praksis ville du altså få et lån på omkring 20.000–30.000 € mod én Bitcoin, hvis du er villig til at tage likvidationsrisikoen og accepterer kryptotjenestens betingelser.”
Bonusspørgsmål: Hvis et kryptopositivt scenarie blev virkelighed, og Coinmotion blev børsnoteret, hvilken finsk bank ville så sandsynligvis købe det op som en del af sin egen forretning?