Coinmotion - Indenlandsk kryptovalutabroker

Lad os åbne en tråd for Coinmotion og dets brugere!

Coinmotion er en finsk kryptovalutamægler, der tilbyder privatpersoner og virksomheder mulighed for at købe, sælge og opbevare forskellige kryptovalutaer. Coinmotion Oy er en registreret udbyder af virtuelle valutatjenester, reguleret af Finanssivalvonta, og har også en betalingsinstitutionslicens udstedt af Finanssivalvonta.

Hvis Coinmotion som virksomhed eller tjenesteudbyder interesserer dig, anbefaler jeg at se interviewet med Coinmotions salgsdirektør Aki Kola på InderesTV. I videoen tales der også meget om især Bitcoin og kryptoinvestering:

Ifølge Coinmotion selv er deres udvalg af næsten 300 forskellige kryptovalutaer det største i Norden. De har over 150.000 brugere, og virksomheden markedsfører sin tjeneste som brugervenlig og sikker. I Coinmotions app finder du alt, hvad du behøver for sikker kryptoinvestering ét sted: via tjenesten kan du investere, spare op, diversificere, opbevare og håndtere skatteforhold. Derudover kan man i tjenesten bl.a. oprette en månedlig opsparingsaftale, og man kan drage fordel af virksomhedens eksperters sammensatte kryptoporteføljer for at komme i gang.

16 Synes om

Og lad os ikke glemme investorperspektivet! Coinmotion (tidl. Prasos) har flere gange indsamlet crowdfunding via Invesdor, og der er sandsynligvis mange ejere fra dette forum. På Osaketori.net er der købs- og salgsannoncer for selskabets aktier, og tidligere kunne man handle via Privanet, men den handelsplads er desværre lukket.

Ansvarsfraskrivelse: Jeg ejer selv aktier i Coinmotion, og de er for mig et alternativ til at eje Bitcoins direkte. Som en mulighed/risiko er der så muligheden for, at virksomheden kunne øge sine handelsvolumener, hvilket ville efterlade et mere betydeligt overskud fra den operationelle drift (skalerbarhed er fremragende). Den forretningsmæssige risiko skal også tages i betragtning, hvis datasikkerheden skulle svigte, eller virksomhedens operationelle ydeevne på anden måde forringes, hvilket ville begynde at tære mere på dens egen balance.

Jeg har ikke tid til at skrive mere detaljeret om Coinmotion som investeringsobjekt lige nu, men via Inderes x Coinmotion-samarbejdet kunne den berømte “nogen” fra Coinmotion helt sikkert uddybe Coinmotion som investeringsobjekt :wink:

8 Synes om

Hej alle,

Jeg er Antti Savolainen fra Coinmotion. Jeg har fulgt diskussionerne på dette forum i lang tid, og mine første kryptoinvesteringer er stort set lige så gamle som dette forum. Jeg har virkelig værdsat niveauet af diskussionen på forummet, selvom jeg hidtil mest har holdt mig i rollen som læser. I kryptoverdenen har jeg ofte savnet diskussioner, der føres i stil med den traditionelle investeringsside, uden unødvendig hype, spekulation eller andre overdrevne synspunkter.

I Coinmotion-teamet fører vi regelmæssigt diskussioner med kryptoinvestorer og følger nøje markedsudviklingen. På den måde har vi holdt os opdaterede om, hvad der bekymrer investorerne mest. Jeg deltager gerne i kryptorelaterede diskussioner her, og man er også velkommen til at kontakte mig direkte. Jeg vil også lejlighedsvis dele vores markedsanalyse her, som kan være nyttig for investorer, når I overvejer, hvad I skal købe, og hvornår.

Uanset om jeres spørgsmål vedrører Coinmotions tjenester, udviklingen på kryptomarkedet eller måske skattespørgsmål, så lad os diskutere det åbent!

Med venlig hilsen,

Antti Savolainen

19 Synes om

Her er Coinmotions omfattende artikel om Bitcoin, hvor Bitcoin er beskrevet meget tydeligt. :slight_smile:

Kryptoverdenens trends og samtaleemner ændrer sig konstant, men ét emne diskuteres år efter år – Bitcoins pris.

Du lærer, hvordan Bitcoins værdi har udviklet sig, hvilke faktorer der påvirker prisudviklingen, og hvordan Bitcoins pris ser ud lige nu.

5 Synes om

Hej!

Jeg opsummerer her vores tanker om kryptoer for sommeren. Først og fremmest har Bitcoin klaret sig overraskende godt i en udfordrende geopolitisk situation. Dette understøttes på den anden side af en stor mængde positive nyheder om kryptoer, for eksempel: Texas er nu den tredje delstat med en Bitcoin-reserve. Der er ikke tale om en lille aktør, for hvis Texas var et uafhængigt land, ville dets økonomi være verdens ottendestørste. På nuværende tidspunkt ejer 70 virksomheder i verden over 100 Bitcoins, og over 140 børsnoterede selskaber har vedtaget en Bitcoin-strategi. Der kommer konstant nye virksomheder, der annoncerer deres egne Bitcoin-strategier, jeg tror ikke, at denne dille stopper lige med det samme.

Kryptoer og det traditionelle økonomiske system:

Da jeg var i banken for at søge om lån til et byggeprojekt, blev jeg spurgt om min formue. Jeg fortalte om mine kryptoer, men ifølge banken påvirkede disse aktiver ikke vurderingen, da de var “luft” for dem. Samme uge undersøger den føderale boligfinansieringsmyndighed i USA, hvordan kryptoaktiver kan tages i betragtning i forbindelse med boliglån. Måske er vi stadig et par år bagud med adoptionen af kryptoer.

Brugen af stablecoins, såsom USDC, er vokset i betalinger og overførsel af midler på grund af nemhed og hastighed, både hos os og globalt.

Negative drivkræfter:

Trumps toldsatser og en mulig stigning i olieprisen på grund af situationen i Mellemøsten skaber opadgående pres på inflationen. En eskalering og udvidelse af krigen ville naturligvis medføre langt mere ubehagelige og uforudsigelige konsekvenser.

Langsigtet tanker:

Kryptoernes samlede markedsværdi er vokset betydeligt: 0,5 billioner i 2017, 2,6 billioner i 2021 og nu 3,24 billioner. Kryptoer er blevet stuerene, især på de amerikanske investeringsmarkeder. Det er svært at tro, at toppene i denne cyklus relativt set kun ville være lidt større end den forrige top i 2021.

I denne cyklus (hvis der stadig er klare cyklusser) er de store aktører med. Tidligere blev cyklusserne drevet af private investorer. Vi er tæt på et tidspunkt, hvor store vestlige stater kan begynde at erhverve kryptoer. Som et resultat købes der allerede flere Bitcoins via ETF’er, end der produceres gennem mining. Bitcoin har først været tilgængelig for en meget lille gruppe; det er blevet en mulighed for stadigt større aktører. Denne udvikling stopper næppe her, da de første betydelige vestlige stater netop er ved at begynde at eje og erhverve mere Bitcoin til deres reserver.

Altcoins har indtil videre været stille, mens Bitcoin har sat retningen. På den traditionelle investeringsside stiger de store aktører først, og derefter søges der afkast fra mere risikable aktiver, og cyklussen slutter med en afsluttende spekulation. I øjeblikket ses dette fænomen ikke inden for kryptoer, men Bitcoin har været stærk.

Kryptomarkederne har i øjeblikket en afventende stemning. Selvom der er kommet gode nyheder for kryptoer, skaber situationen i Mellemøsten, samt Trumps og andre globale aktørers uforudsigelighed, usikkerhed.

8 Synes om

Dette overrasker ikke. Hvem ville acceptere krypto som sikkerhed for gæld, som enhver kan skabe efter behag? Nogen skylder dig hundrede kroner, og de tilbyder 100 stykker sh1tc0in69 som betaling. Han har skabt kryptoen, er dens eneste ejer og viser dig en graf, hvor hans tre tegnebøger har udvekslet krypto indbyrdes, og kursudviklingen er stigende. Accepterer du?

Den eneste fordel ved kryptovaluta er det pengebeløb, man får ud af det, hvis man lykkes med at sælge kryptoerne til nogen, og transaktionen teknisk set kan gennemføres. Værdien bestemmes altså af fiat-valuta. Banken ville sandsynligvis have været mere velvillig, hvis du havde solgt dine kryptoer og præsenteret værdien som kontomidler.

3 Synes om

Det er sandt, at ovenstående stil bruges, især i svindel, hvilket er beklageligt velkendt. Det er værd at følge med i, hvilken ejerbase, udveksling, markedsværdi og generel historie en krypto har. I seriøse kryptovalutaer er deres oprettelse og frigivelseshastighed forudbestemt, og de kan ikke oprettes mere efter forgodtbefindende.

Hvis jeg havde alle en suveræn långivers magt&kræfter, ville jeg ikke acceptere sh1tc0in69 som sikkerhed. Og jeg ville ikke medregne det i formuen. Men hvis Bitcoin blev tilbudt som sikkerhed med en 50% sikkerhedsværdi, som automatisk ville blive realiseret, når sikkerhedsværdierne faldt drastisk, så ville jeg som långiver kunne acceptere det. Jeg ville acceptere Bitcoin til vurdering af formue og buffere, ligesom individuelle aktier, da det kan sælges 24/7/365.

Skattekonsekvensen ved salg er for mange en grund til, at det ville være mere ønskeligt at bruge krypto som sikkerhed frem for at sælge dem, eller at de overhovedet ville blive medregnet i buffere/opsparinger.

4 Synes om

Hej alle sammen!

Jeg scrollede lige gennem sociale medier og stødte på tre interessante billeder relateret til Bitcoin. Billederne viser lidt forskellige vinkler og måske endda nye tanker om Bitcoin. Og hvorfor er dette aktuelt? Jo, Bitcoin har jo nået sine prisrekorder i både euro og dollars i løbet af sommeren.

Ibit slog rekorden som den hurtigste ETF til at indsamle 80 milliarder. Også Ethereums ETF’er har suget kapital til sig.
Näyttökuva 2025-07-25 kello 14.41.53

Bitcoins års-toppe og -bunde nærmer sig, og i begge ses en fin opadgående trend.

Näyttökuva 2025-07-25 kello 14.36.58

I dette diagram kan man tydeligt se, hvor meget Bitcoin der er blevet skabt, og hvordan dets mining er defineret i fremtiden.

Näyttökuva 2025-07-25 kello 14.35.41

8 Synes om

Hej,

Jeg så Nordnets Traders Club, som blev udgivet sidste onsdag. I episoden blev det konstateret, at Bitcoin er stærk, men det er vigtigt at bemærke den ret lange varighed af denne cyklus sammenlignet med tidligere cyklusser. Det blev også nævnt, at man med hensyn til Bitcoin bør følge med i, hvad der sker i USA, da de største banker nu inkluderer Bitcoin i deres sortiment. Ifølge Jukka vil denne trend sandsynligvis også komme til Europa.

Trumps kampagne havde et stærkt kryptofokus, og konkrete handlinger er kommet frem. I sidste uge blev Det Hvide Hus’ kryptorapport og SEC’s “Project Crypto”-initiativ offentliggjort, hvis formål er at gøre handel med krypto klarere og nemmere. Som en tredje handling underskrev USA’s præsident Donald Trump torsdag en bekendtgørelse (Executive Order), der mere frit tillader alternative investeringer, såsom private equity, fast ejendom og kryptovalutaer, til amerikanske 401(k)-pensionskonti.

De vigtigste punkter i Det Hvide Hus’ kryptorapport:

1. Reguleringsansvar: Rapporten foreslår, at reguleringsansvaret for krypto- og digitale aktiver deles mellem CFTC og SEC. Kryptoaktiver klassificeret som råvarer ville være under CFTC’s tilsyn, mens tokens og kryptoaktiver klassificeret som værdipapirer ville falde under SEC’s tilsyn. Derudover ønsker man at skabe klare definitioner for klassificering af råvarer og værdipapirer for at undgå lange retssager som f.eks. Ripple.
  2. Bankregulering: Rapporten anbefaler at lempe og tydeliggøre bankreguleringen. Banker bør kunne opbevare kryptoaktiver og tilbyde kryptotjenester, og banklicensprocessen bør forenkles.
  3. CBDC Anti-Surveillance State Act: Rapporten anbefaler Kongressen at vedtage CBDC-lovgivning, der ville forhindre udviklingen af en centralbank digital valuta. I Europa udvikler dette sig i en anden retning med digiero-projektet.
  4. Beskatning: Det anbefales, at kryptobeskatning tager højde for de unikke træk ved digitale aktiver, såsom staking.

De vigtigste punkter i SEC’s kryptoprojekt:

1. Modernisering af værdipapirlovgivningen: Projektet fokuserer på at opdatere forældede regler og bestemmelser for at muliggøre kryptobaseret handel. Målet er at udnytte potentialet i blockchain-teknologier på værdipapirmarkederne og reducere unødvendige mellemmænd.
  2. Lempelse af licensreguleringen: Initiativet foreslår, at mæglere kan tilbyde flere aktivklasser eller finansielle instrumenter under én licens. Dette ville lette adgangen til markedet for forskellige aktører og støtte deres aktiviteter.
  3. Støtte til innovation: SEC foreslår regulatoriske undtagelser eller overgangsperioder for tidlige kryptoprojekter, ICO’er og decentrale applikationer. Målet er at give disse projekter plads til at innovere uden frygt for juridiske konsekvenser.

Disse handlinger og initiativer er skridt mod at realisere præsident Trumps vision om, at USA skal blive verdens “kryptohovedstad”.

7 Synes om

Coinmotion udvider sin virksomhed til Sverige:

Vores svenske aktiviteter ledes af Christer Ekman, som har en lang baggrund inden for digital markedsføring, e-handel og finansiel teknologi. Christer har været involveret i kryptoinvestering siden 2017. Hans mål er at gøre kryptoinvestering lige så ukompliceret for svenskere som at investere i aktier og fonde.

7 Synes om

Her er en omfattende artikel om stablecoins fra Coinmotion. :slight_smile:

Værdien af kryptovalutaer kan svinge voldsomt, men der findes også tokens, der stræber efter at holde deres værdi stabil. Disse kaldes stablecoins, frit oversat til stabile valutaer. I denne artikel lærer du, hvad stablecoins er, og hvad deres formål er.

5 Synes om

Her er en video fra Coinmotion, der er et par måneder gammel. :slight_smile:

Altså, om Bitcoin og statslige aktører, et emne der er blevet talt meget om på det seneste.

00:00 Hvad er der sket på et år? 03:40 Hvad er en Bitcoin-reserve? 13:40 Bitcoins reserve er lille i forhold til guld 19:10 Cynthia Lummis’ lovforslag (Bitcoin act) 27:30 Hvordan skal man forholde sig til Bitcoin-reserven? 33:15 Hvilke andre lande er interesserede i Bitcoin-reserver? 35:40 Hvor omfattende kan dette ændre tingene? 46:15 Hvad med Finland? 52:20 Bitcoin monetiseret i rekordfart 60:00 Hvordan kan yderligere opkøb til reserverne foretages? 63:10 Hvornår vil den første store spiller anskaffe Bitcoin?

2 Synes om

Her er et frisk interview med Coinmotions administrerende direktør Antti-Jussi Suominen, filmet i morges! :slight_smile:

00:00 Introduktion af administrerende direktør

01:05 Forhold til krypto

02:40 Hvad Coinmotion laver

03:30 Er Bitcoin så unik

05:43 Administrerende direktørskab

09:30 Det svenske marked

12:15 Svingninger i salg og resultat

15:50 Trading vs. HODLing

19:07 Treasury-strategi

21:14 Hvornår bliver I børsnoteret

5 Synes om

Godt indlæg, tak!

Jeg ejer en lille bid af Coinmotion. Jeg finder det vigtigt at nævne, at alle forstår, at jeg har en personlig interesse i det.

Jeg synes, det er godt, at ekspertisen inden for dette område vokser i Finland og Europa. Jeg ser stadig kryptovalutaernes fremtid som noget uklar til en vis grad, men synligheden og overvågningen, i hvert fald i nyhedsstrømmen, er allerede så omfattende, at sandsynligheden for stabilisering ikke nødvendigvis længere er nul. Man behøver kun at tænde for fjernsynet, så kommer Bitcoins værdi som minimum lige efter guld og olie på tickeren. Det er efter min mening positivt, at de eneste muligheder for tjenesteudbydere for både private, institutionelle og statslige aktører ikke er amerikanske eller uden for Europa.

Du spurgte @Verneri_Pulkkinen i interviewet om monetisering, som i øjeblikket er baseret på handelsgebyrer. Dette er et meget relevant spørgsmål, for var ikke hele pointen (primært med Bitcoin) at komme af med banker, mellemmænd og kreditkortselskaber, som altid tager deres egen, stadigt voksende, bid af fiat-valutaens bevægelser og opbevaring.

Når jeg overvejer monetiseringen af kryptovalutaer, tænker jeg i hvert fald på tjenester relateret til opbevaring, regulering, skatterapportering/planlægning osv. – stort set det samme som med fiat-valutaer. Hvis man tænker stort og overvejer, om disse kan udfordre Nordea i de kommende årtier, er det sandsynligvis kun lånemarkedet, hvor en udvidelse i det store billede kunne ryste finansverdenens orden. Kryptovalutaer kan allerede bruges som sikkerhed for lån, men kan man efter din mening spekulere i tanken om, at låne-/kreditmarkedet i løbet af årtier i stigende grad ville være flyttet til kryptovalutaer? Først måske små forbrugslån, et par kriser med ågerrenter og derefter mere etableret, reguleret aktivitet gennem regulering…

Tanken er fascinerende for mig – jeg ansøger (hovedsageligt) om et boliglån fra en indenlandsk bank, og for eksempel er en aktieportefølje sikkerhed for lånet. Hvis en kryptoportefølje er sikkerhed for lånet, kan en smart kontrakt indgås, selv i stabile valutaer, med andre aktører. Hvem som helst – privatperson eller virksomhed – hvor som helst og når som helst kan yde et lån. Renten bestemmes ikke lokalt, men globalt. Hvis dette spredte sig, hvilken indvirkning ville det så have på finansmarkederne (og bankerne, som synes at have en vindende strategi i at lægge alle æg i den kurv, at dette ikke sker)?

En fascinerende tanke, at lånet, du køber din bolig med, i fremtiden kunne være ydet af en afrikansk rockstjerne, eller at du selv finansierer en amerikansk studerendes kreditkortforbrug.

Jeg spurgte en kunstig intelligens, til hvilken pris jeg kunne få penge, hvis jeg havde formået at spare op til en kryptoportefølje på størrelse med en Bitcoin. Dette var svaret:

” Resumé
• Banklån mod Bitcoin i Finland: praktisk talt umuligt.
• På CeFi-platforme: 30–60 % af BTC’s værdi, rente 5–12 %/år.
• I DeFi-protokoller: 30–50 %, rente 2–5 %/år, men større teknisk risiko.

:right_arrow: I praksis ville du altså få et lån på omkring 20.000–30.000 € mod én Bitcoin, hvis du er villig til at tage likvidationsrisikoen og accepterer kryptotjenestens betingelser.”

Bonusspørgsmål: Hvis et kryptopositivt scenarie blev virkelighed, og Coinmotion blev børsnoteret, hvilken finsk bank ville så sandsynligvis købe det op som en del af sin egen forretning? :slight_smile:

2 Synes om

Man kan spekulere, man kan altid spekulere! :smiley:

Alt er muligt, men der opstår i hvert fald et par problemer i mit sind.

-Modpartsrisiko. Af en eller anden, måske endda god grund, er den moderne banksektor den bureaukratiske, tungt regulerede himmel, den er i dag. På trods af sikkerhedsstillelse kan lån forblive ubetalte. Hvorfor skulle kryptolångivere håndtere risikostyring bedre? Og er det for eksempel værd for en mæglerforretning, der binder få kapital, at gå ind i en låneforretning, hvis kapitalafkast er beskedent og differentierende faktorer er få.

-Lån fra forbruger til forbruger. I begyndelsen af 2010’erne var der en stor hype omkring peer-to-peer lending-platforme. Mange gik konkurs eller blev til sneglebanker som den nuværende Alisapankki (tidl. Fellow Finance). Igen, centraliseret og overvåget udlån har sine fordele.

-Så vidt jeg forstår, er fordelen ved fiat-valutaer i en gældsbaseret økonomi deres stabilitet. Og hvis deres værdi ændrer sig, svækkes den snarere. Hvis lånene nominelt er i kryptoer, ville tanken om, at lånets værdi kan fordobles over natten, være skræmmende. :smiley: Eller tanken om, at lånets værdi halveres over natten, er fristende. Under alle omstændigheder er en støt svækkende fiat-valuta en sikrere måde at gældsætte sig på end volatile kryptoer.

Selvfølgelig, så vidt jeg forstår, er kryptoer indtil videre sikkerhed for lån, og selve lånet er i dollars, euro osv. Jeg kender dog ikke området særlig godt.

Her er der en spirende ironi i luften, da kryptoer, så vidt jeg forstår, er en slags tidsånds-protest mod fiat-penge, regulering, statsgæld og svage banker. Nu er statsmagtens indgriben pludselig vidunderlig, og kryptovirksomhederne får allerede en bankmands kappe på. :smiley:

2 Synes om

Bitcoin i 2009 er ikke det samme som Bitcoin i 2025. Der er tale om en hurtigt udviklende teknologi, som gennem årene også har forgrenet sig i utallige forskellige retninger. I dag beskriver selv ordet kryptovaluta ikke længere hele kryptosektoren ordentligt.

For eksempel er titlen på Bitcoins white paper “Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System”, men Bitcoins værdi er i dag ikke primært baseret på dens brug som et digitalt betalingssystem. Den er gennem årene vokset til et reserveaktiv, der minder om digitalt guld. Muligheden for at bruge bitcoins til betaling + lynnetværk og lignende er selvfølgelig en del af hele pakken, men kun en del.

Hvad angår banker og Bitcoin; Selvom alle bitcoinere stadig var cypherpunk-folk og End The Fed-anarkokapitalister, så skal der stadig være et link mellem fiat-verdenen og Bitcoin-verdenen et sted. I de helt tidlige faser handlede man også P2P, og det er selvfølgelig stadig teoretisk muligt, men det fungerer ikke i praksis.

På grund af en million forskellige bankregler, AML/KYC-regulering og andre praktiske forhold er der brug for operatører som Coinmotion til at facilitere overgangen fra fiat-verdenen til krypto. Når man så er kommet ind i kryptoverdenen, kan man, hvis man ønsker det, operere uden centraliserede aktører inden for DeFi og også swappe bitcoins direkte fra den ene blockchain til den anden.

Fakta er dog, at de tidlige cypherpunks og andre anarkister i dag er i marginalen. Bitcoin er især i de seneste år blevet en såkaldt stueren investering, og millioner af investorer vil aldrig engang røre ved hele blockchainen. For slet ikke at tale om, at de ville vide, hvordan den fungerer. For dem er en Bitcoin ETF eller futures eller i dag endda en aktie som Strategy nok.

En stadig større del af investorerne er ligeglade med at modarbejde banker eller hvad der sker på Bitcoins blockchain. De vil bare tjene penge på Bitcoins kursudvikling. Hvis Bitcoin døde i morgen, ville de bare gå videre til den næste investering.

Alle kan selvfølgelig se på Bitcoin ud fra det perspektiv, de ønsker.

6 Synes om

Ja, gæsten er også et område for mig, men det er sjovt at spekulere. Dine gæster kan så svare :slight_smile:

Modpartsrisiko:

Jeg har ikke en sikker forståelse af, hvordan dette reelt fungerer, men jeg har forstået, at hvis for eksempel et lån er sikret med den ene bitcoin fra mig – kan jeg ikke sælge eller overføre den. Jeg får et lån på f.eks. 50.000 € (selvom det er i en stabil valuta som USDT) mod den, og likvidationsgrænsen er 60.000 € – hvis denne grænse i Bitcoins værdi underskrides, og jeg ikke har indbetalt yderligere sikkerhed, så bliver den automatisk solgt via en smart kontrakt, og de stabile valutaer går tilbage til kreditor. Dette er altså i modsætning til f.eks. en bolig, der kan sælges i årevis, eller en aktieportefølje, som kreditor ikke kan realisere uden i det mindste en form for proces. I en likvid aktivklasse, som Bitcoin er i øjeblikket, kunne dette i teorien fungere. Fordelen ville altså være, at en smart kontrakt ville være utrolig meget mere effektiv til at likvidere sikkerhedsstillelse om nødvendigt.

Det “tillidsmarked” er dog også en anden interessant dimension, som endnu ikke har nået finansiering, men pokker tage det, det er allerede andre steder. Det er nok kun et spørgsmål om tid, før det også kommer til finansmarkedet. Jeg er en gammel mand, men jeg husker fra mine ungdomsår, at det at hoppe ind i en fremmeds bil var noget, man for det meste blev advaret imod. Jeg talte for nylig med en 16-årig, der fortalte, at han havde rejst med Uber med en fremmed 90 gange i løbet af et år – praktisk til skole- og fritidsrejser. Temmelig uhørt i mine egne ungdomsår.

Forskellen fra tidligere er en app, der fortæller, hvem der kører bilen, og hvor mange stjerner vedkommende har fra hvor mange ture. På samme måde fortæller stjernerne på netbaserede købs- og salgsplatforme både køber og sælger om modpartens pålidelighed. Kreditgivers og låntagers stjernebedømmelser – de er nok stadig primært institutionernes privilegium i deres egne økosystemer, men vil det altid være sådan, og hvad så hvis de bliver mainstream og også er tilgængelige for forbrugeren?

Peer-to-peer-udlån:

Jeg husker dette, og jeg gik selv med i Fellow Finance, og efter et par års investering var belønningen stort set kapitalen tilbage. Jeg ville ikke deltage igen, men hvis en sådan “automatisk” likvidation, når sikkerhedsværdien underskrides, havde været mulig, ville det helt sikkert have været en potentiel gamechanger.

Fiat-valutaens stabilitet:

Fiat-valutaens stabilitet afhænger nok lidt af, hvilket fiat-område man tilfældigvis bor i. Fra et vestligt perspektiv tænker man let, at alle ville være meget stabile, men en ret betydelig del af verdens befolkning bor i områder, hvor tingene ikke er sådan. Et par hundrede millioner europæere og amerikanere mod milliarder af asiater og afrikanere, der bliver middelklasse. I en global kontekst, for eksempel på lånemarkedet, er netop de enorme forskelle i disse regionale forskelle og de trusler og muligheder, de skaber, interessante for mig. Når man sætter dette i kontekst med enkeltpersoner, virksomheder og statslige aktører – wow. Hvad er meningen med de amerikanske kryptoreserver egentlig :slight_smile:

Du sagde vist på et kvarter, at du ville være forundret, hvis der ikke skete noget usædvanligt inden for de næste fem år. Jeg er enig og bad AI om at sammensætte en liste over de 10 største fiat-valutaer efter befolkningstal og sætte volatilitet og inflation i regionen over 12 måneder i en tabel. Det ser stadig ret stabilt ud på denne TOP-liste (Tyrkiet blev udeladt :)). Men næste gang der sker noget, så er det et interessant sted at overveje, hvilken fiat-valutas stabilitet det påvirker, og hvordan den krypto-native generation reagerer på det :slight_smile:

image

1 Synes om

God pointe.

Også her er det nok tidshorisonten, der afgør det. Hverken muslingeskallen, egernskindet, fiat-valutaen eller endda kryptovalutaen er længere den samme værdiopbevarer eller udvekslingsmiddel, som den var, da den startede. I denne sammenhæng er det nok sikkert at antage, at dette næppe er et endepunkt for udviklingen af værdiopbevarings- eller udvekslingsmidler, blot et mellemstadium, hvorfra vi bevæger os i retning x eller y.

1 Synes om

Den forrige cyklus var cyklussen for smart kontrakt-platforme. Dengang kunne man for første gang gøre noget fornuftigt med kryptoer, og hele DeFi-sektoren opstod. Denne cyklus (2023-2026) har igen været en fuldstændig reguleringscyklus. Det føles som om, der ikke længere rapporteres om andet end USA’s regulering, Trump-administrationen, ETF’er, Treasury-firmaer osv.

Hvis jeg skulle gætte nu, ville jeg selv sige, at den næste cyklus er en integrationscyklus. Det vil sige, at Bitcoin (og kryptoer i bredere forstand) integreres mere og mere i det traditionelle finansielle system. Bitcoins rolle virker efter min mening meget stærkt cementeret i de seneste år, og jeg tror ikke, der vil ske væsentlige ændringer i den. Sandsynligvis vil Bitcoin i 2030 blive set som det samme aktiv som nu.

Sandsynligvis vil der ske større ændringer på det øvrige kryptomarked. For eksempel er Ethereums eller Solanas funktion stadig meget dårligt forstået, selv af de investorer, der i årevis har investeret i Bitcoin og gradvist forstår dets værdiskabelse.

For ikke at tale om millioner af andre kryptoer. Først nu begynder Bitcoin gradvist at nå ind i bevidstheden hos TradFi-folket (og det er godt, at det er sket, på tide).

En anden stor sektor er helt sikkert kombinationen af kunstig intelligens og kryptovalutaer. For eksempel var AI-agenter også på overfladen i denne cyklus i et stykke tid, men den boom kom og gik på et par måneder.

4 Synes om

Tilfældigvis endte jeg i dag med at bladre igennem den der Osaketori, og min interesse for Coinmotion vågnede igen. Er der tilfældigvis nogen her, der har virksomhedens årsrapporter eller lignende materiale rettet mod investorer til deling, da de i hvert fald ikke ser ud til at være offentligt tilgængelige?