Der var tilsyneladende ikke en egen tråd oprettet for Bitcoin. Jeg ville gerne tage det op, da jeg tror, at mange her enten investerer i kryptovalutaer, har overvejet det, eller i det mindste har hørt om dem på en eller anden måde. Bitcoin er den mest almindelige, kendte og dyreste kryptovaluta. Følgende citat er direkte fra Wikipedia:
“Bitcoin (symbol: ฿; forkortelse: BTC eller XBT) er en open source-baseret kryptovaluta, der blev skabt af en person eller enhed, der brugte pseudonymet Satoshi Nakamoto i 2008. Én bitcoin kan opdeles i 100 millioner mindre enheder, kaldet satoshis.”
I år sker der interessante begivenheder for Bitcoin, da det er tid til halvering (om 6 dage). Dette betyder altså, at blokbelønningerne halveres
mængden af nye Bitcoins, der skabes, halveres (nu fra 12,5 Bitcoin per blok til 6,25 Bitcoin per blok). Efter tidligere halveringer har Bitcoins kurs oplevet en eksplosiv stigning, og i slutningen af året samt i løbet af næste år vil vi se, om denne gang er en undtagelse. For eksempel, efter halveringen i 2016, sprang prisen i slutningen af 2017 til sit all-time high, næsten 20.000 euro.
Corona har også presset Bitcoins prisniveau ned sammen med aktier og andre instrumenter. Den er dog steget markant fra de laveste niveauer, den nåede. I skrivende stund er prisen 8.294 EUR/Bitcoin. Der kom også en vild forudsigelse om Bitcoins pris fra den kendte hacker Ross Ulbricht, der sidder i fængsel.
Året bliver interessant med hensyn til prisudviklingen. Den kombinerede effekt af corona og halveringen vil helt sikkert være interessant. Lad os nu spørge, hvor mange der investerer i Bitcoin (direkte eller f.eks. via Nordnets certifikater).
- jeg ejer Bitcoin direkte
- jeg ejer et certifikat, der følger Bitcoin
- jeg overvejer at købe
- jeg har ikke tænkt mig at købe
Kom og del meninger og information om et meget interessant og attraktivt emne!