Kreate - Finsk Infrabyggare

Vad beror detta på förresten? Jag har inte studerat byggbranschen närmare, så det kanske finns en uppenbar förklaring till detta.

1 gillning

Ja, byggandets säsongsvariationer beror i praktiken helt på väderförhållandena.

Förresten kommer jag att intervjua Timo Vikström igen på måndag i samband med rapporten. Skriv i tråden om ni kommer på några frågor.

11 gillningar

Kreate presterar utmärkt. Inderes vs. utfall. Omsättning: 78 mot 97,6 Ebita: 0,6 mot 1,5. Orderstock: över 600 milj - 689 milj.

”Kreate har en stark position på datacentermarknaden – bolaget bygger för närvarande sju datacenter”

”Kreates adresserbara marknad
FINLAND (~85 % av omsättningen)
Marknadsläget starkare än normalt och utsikterna stärks
SVERIGE (~15 % av omsättningen)
Marknadsläget starkare än normalt och utsikterna stärks”

18 gillningar

Här är snabba kommentarer från Ate om Kreates starka Q1 :slight_smile:

Kreate rapporterade ett mycket starkt resultat för det första kvartalet, där både omsättning och vinst klart överträffade våra prognoser. Bakom resultatet och tillväxten låg särskilt en rekordhög orderbok och ny volym från förvärv, vilket ledde till att bolaget bröt sitt kvartalsvisa omsättningsrekord under den säsongsmässigt tystaste perioden. Enligt vår mening ger den ganska höga orderboken och den starka starten på året bolaget ett utmärkt stöd för att uppnå den vägledning som höjdes i slutet av kvartalet.

9 gillningar

Atte intervjuade Kreates VD Timo Vikström angående Q1 :slight_smile:

Ämnen:

00:00 Start
00:14 Historiskt starkt resultat
00:47 Tidigare höjning av guidningen
02:02 Datacenter och efterfrågan inom den privata sektorn
04:13 Ändring i aktieägaravtalet
05:15 Rekryteringsbehov
06:03 Effekter från Mellanöstern
07:03 Den norska marknaden
08:55 Projekt i utvecklingsfasen
09:43 Volymnivåns hållbarhet

8 gillningar

Här är en bolagsanalys av Kreate från Atte efter att Q1-resultatet har publicerats. :slight_smile:

Kreates Q1-resultat var återigen betydligt starkare än våra prognoser, både vad gäller tillväxt och lönsamhet. Vi tror att orderstocken på rekordnivå kommer att stärkas ytterligare under våren, vilket förbättrar sikten för såväl resten av året som nästa år. Enligt vår bedömning är marknadsläget på Kreates huvudmarknader alltjämt mycket positivt. Bolagets utsikter har stärkts särskilt bland privatsektorns kunder, och vi tror att Kreates konkurrensposition är god inom exempelvis det växande segmentet för datacenterbyggande. Med stöd av en solid orderstock och goda utsikter lägger vi i värderingen större vikt vid framtiden än tidigare. Vi höjer riktkursen till 20,0 euro (tidigare 16,0 euro), rekommendationen kvarstår på nivån öka.

11 gillningar

Kreate får sätta igång i Tammerfors, kontraktet värt 28 miljoner: Kreate käynnistää maanalaisen suurhankkeen rakentamisen Tampereella – kehitysvaiheen tulokset ylittivät odotukset | Kauppalehti

14 gillningar

Utmärkt vecka för Kreate. Orderna trillar in. Denna veckas saldo är 107 MEUR. Det tackar vi för :+1:

16 gillningar

Fullmäktige beslutade med rösterna 36–31: Spårväg ska byggas i Åbo

https://www.hs.fi/alueet/art-2000012009178.html

Jobb på gång för Kreate?

7 gillningar

Det verkar som om spårvägsinfrastrukturen i Åbo gick till andra aktörer: Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu - Konepörssi.com

6 gillningar

Investeringspoddens analytiker Jani Järvinen berättar på tre minuter om läget i Kreate :slight_smile:

https://x.com/STNXfi/status/2056703069031707067

2 gillningar

Osuuspankki inleder bevakning av Kreate.

11 gillningar

OP:s initieringsanalys finns i sin helhet här: Aloitusraportti.
Och alla analytikerrapporter från Danske, Inderes och OP finns här: Analyytikot ja analyysit - Kreate Group

17 gillningar

Här är Attes kommentarer om Junavägens metrobro-projekt som Kreate har tilldelats :slight_smile:

Kreate meddelade på onsdagen att de har undertecknat avtalet för genomförandefasen av förnyelsen av Junavägens metrobro. I och med detta bokför bolaget en order på cirka 60 MEUR i sin orderstock för andra kvartalet 2024. Vi anser att projektets övergång till genomförandefasen är ett väntat steg, då det redan tidigare ingått i bolagets portfölj för utvecklingsfasen. Vi hade förväntat oss att ordern skulle realiseras under det första halvåret i år, så ordern, som är helt i linje med våra förväntningar, medför inget förändringstryck på våra prognoser.

6 gillningar

Insiderinformation, vinstvarning: Kreate Group Oyj höjer sin prognos för 2026: omsättning 600–650 miljoner euro och EBITA 21–26 miljoner euro

Tidigare prognos publicerad den 30 mars 2026:

Kreate bedömer att dess omsättning under 2026 ökar och uppgår till 510–550 miljoner euro (2025: 315 miljoner euro) och att dess EBITA ökar och uppgår till 18–22 miljoner euro (2025: 10,2 miljoner euro).

15 gillningar

Det verkade som att denna vinstvarning redan var inbakad i kursen. Den övre gränsen för den nya guidningens EBITA börjar redan se rimlig ut för dessa kursnivåer. Å andra sidan är det mycket möjligt att man till och med blåser förbi det under resten av året. Arbetsläget på företaget verkar vara relativt hett. Företaget lyckades verkligen förbereda sig fantastiskt bra inför detta och började rekrytera i god tid, och nu har de personalen på plats. En glädje att äga!

9 gillningar

Jag vill ännu fortsätta kring varför det mycket väl kan vara så att detta inte slutar här.

Bolaget meddelade följande i samband med resultatrapporten för 2025:

Publicerat 6.2.2026:

Kreate uppskattar att omsättningen för 2026 kommer att öka och uppgå till 430–470 miljoner euro (2025: 315 miljoner euro) och att EBITA ökar och uppgår till 15–18 miljoner euro (2025: 10,2 miljoner euro).

Första varningen: i dessa siffror ingår KFS-siffrorna som något nytt, vilket tillför cirka 30 miljoner i ytterligare omsättning.

Uppdatering 30.3.2026

Kreate uppskattar att omsättningen för 2026 kommer att öka och uppgå till 510–550 miljoner euro (2025: 315 miljoner euro) och att EBITA ökar och uppgår till 18–22 miljoner euro (2025: 10,2 miljoner euro).

Och här är dagens uppdatering:

Uppdatering 16.6.2026

Kreate uppskattar att omsättningen för 2026 kommer att öka och uppgå till 600–650 miljoner euro (2025: 315 miljoner euro) och att EBITA ökar och uppgår till 21–26 miljoner euro (2025: 10,2 miljoner euro).

Allt detta har publicerats inom loppet av drygt 4 månader. Guidance (prognosen) har alltså höjts med cirka 50 % under denna tid.

Även om bolaget redan i början av året nämnde att det är bra drag i verksamheten, så är detta en riktigt kraftig höjning av prognoserna på så kort tid. Jag tror att dessa prognoser lämnas ganska försiktigt eftersom det känns som att de inte riktigt hänger med i verkligheten. Och det finns faktiskt 6 månader kvar för ytterligare prognosjusteringar :joy:

5 gillningar

Jag kan inte påminna mig när ett bolag inom byggbranschen på Helsingforsbörsen senast steg nästan 200 % under ett år. Tyvärr har jag minskat mitt innehav i Kreate i små steg under hela uppgången, men det är fortfarande min största portföljinvestering.

Om jag har tolkat marknadsläget rätt börjar nu även bergsbyggandet ta fart, och om så sker prickade köpet av SRV:s bergsbyggnadsverksamhet rätt i tiden.

4 gillningar

Och vad som är bäst, enligt mitt minne hade denna SRV Infra en mycket bättre marginal än Kreate, åtminstone förra året.

1 gillning

Ett mycket välskött företag. Andra borde ta efter detta.

Själv blir jag dock lite mörkrädd för den här tillväxttakten, hoppas de lyckas hänga med i svängarna.

2 gillningar