Finns det trådar på forumet som granskar infrastrukturbyggnadsföretag?
Jag har ett litet intresse för ämnet, då jag har tittat på byggandet av Tammerfors spårväg, där YIT och NRC Group (tidigare VR Track) är starkt närvarande… Nordiska megatrender och klimatet går mot att öka järnvägstrafiken.
Jag har undersökt NRC så pass mycket att de är verksamma i Norge, Sverige och Finland. När jag tittar på ett par delårsrapporter verkar de ha haft problem i misslyckade projekt och med integration
Bra öppning, jag tänkte just att jag kunde öppna en tråd för detta där man kunde följa Infra-återhämtningens födelse, vändningar och effekter på olika företag. Åtminstone på hemmamarknaden kan YIT och SRV dra nytta av detta. Å andra sidan är infra-andelen begränsad för båda i hela verksamheten, SRV har så vitt jag minns endast 8% av omsättningen enligt Inderes rapport, så en eventuell infra-återhämtning kan lätt begravas under lågkonjunkturen inom kommersiell byggnation för dessa.
{“content”:“Jag hoppade på NRC:s vagn med en liten insats. Aktieköpen verkar ha att göra med det offentliggjorda personalaktieprogrammet. Insiderhandeln är åtminstone med. \n\nhttps://nrcgroup.com/investor/stock-exchange-notices/details/?id=E44E149D8529FD7A\n\nDet slutliga beslutet tog jag dock eftersom en god vän jobbar där och berättade att coronans effekter kanske till och med har varit positiva! Tydligen har kvalificerad arbetskraft blivit tillgänglig och sökt jobb hos NRC i Finland. Det har väl varit någon effekt av coronan nu, men de verkar inte ha behövt några samarbetsförhandlingar, förutom då dessa företagsförvärvsutvidgningar.\n\nJag öppnade även en position i YIT förra veckan.”,“target_locale”:“sv”}
Byggnation är byggnation. Konkurrensen är lika blodig i dessa projekt, oavsett vad man vill kalla det.
Jag ser de enheter som driver dessa anläggningar som mer intressanta. Järnvägar, tullvägar, hamnar och elnät är i sig naturliga monopol och ofta lönsamma objekt för sina ägare, inte för byggarna.
Länken nedan innehåller information om utvecklingen av bygglov och byggprojekt. Byggprojekten fortsätter att öka, medan byggloven som förväntat går åt andra hållet. Särskilt kollapsen av bygglov för kommersiella fastigheter överraskade med sin omfattning.
Bra öppning. Som någon som är intresserad av att investera i infrastrukturbyggande skulle jag just nu hålla ögonen på de rena infrastrukturföretagen, som NRC. YIT:s och SRV:s infrastrukturresultat kommer dock alltid att jämnas ut av nedgångar inom bostads- och kommersiella fastigheter, som som bransch generellt alltid har varit en vildare berg- och dalbana än infrastruktur. Orderböckerna hos YIT verkar vara ganska hälsosamma, även om några större framtida infrastrukturprojekt fortfarande väntar på anbud. Jag ser inget intressant med SRV. I samband med fusionen mellan Lemminkäinen och YIT lämnade många kompetenta bro- och markbyggare till GRK och Kreate, som jag personligen ser som de mest intressanta finska företagen inom infrastrukturbyggande just nu. Det är dock ingen idé att drömma för mycket om dem i portföljen, eftersom de inte är börsnoterade.
Jag är byggnadsingenjör inom infra och investerar inte längre alls i byggföretag, eftersom det alltid har gått dåligt. Åtminstone i Finland är konkurrensen för hård och uppdrag tas för billigt, så jag är inte intresserad längre. Marginalerna är inte särskilt imponerande och ett dåligt projekt äter upp vinsterna från de bra. Jag har ingen egen erfarenhet av de som inte är börsnoterade.
På konsultsidan har det svenska Sweco varit en ganska bra investering för sina ägare. Sweco (som nyligen köpte NRC:s järnvägs- och infrastrukturplanering) är involverat i att planera i stort sett alla spårvägsprojekt som pågår i Finland.
YIT har haft flera svaga fastighetsprojekt. Har det varit många, om man jämför med inhemska konkurrenter? Alltså, hur har de presterat i förhållande till jämförbara företag.
Det fanns en diskussion om NRC i Kreates tråd, men jag fortsätter här i en mer lämplig tråd.
NRC söker mer pengar och efter Q2-rapporten har kursen störtdykt från 8,44 NOK => 3,3 NOK på drygt en vecka. De söker minst 200 M NOK och en nyemission är på väg (om jag förstått pressmeddelandena rätt). I kassan fanns 120 M NOK efter Q2 och kassaflödet för H1 var -250 M NOK.
Det verkar vara ett möjligt uppköpsobjekt, men man får finska statens VR-koncern som ägare med en andel på 18 % (i nuläget). Jag ser inte konkurs som ett alternativ på grund av Finlands försörjningsberedskap (NRC har kritiska underhållsavtal).
Destia har varit aggressivt på marknaden och tagit hem arbeten åtminstone inom underhållssidan. Kan detta vara en möjlig ny ägare? Den franska ägaren har säkert en del pengar att lägga på företagsköp.
Har @Olli_Koponen någon kommentar angående marknaden/NRC:s situation? Finns det någon syn på möjliga parter i ett företagsköp?
Man kan inte säga annat än att det är bistert. Jag följer inte NRC officiellt, så kommentarerna bör givetvis tas med en nypa salt. Omsättningen förra året var dock 6 700 miljoner NOK och EBIT var 121 miljoner NOK. Marknadsvärdet för bolaget ligger kring 240 miljoner NOK, vilket är cirka 20 MEUR. Aktien har fallit mer än 95 % från sina toppnoteringar.
Med din uppskattning skulle man nu behöva ta in ytterligare 200 MNOK i finansiering med det marknadsvärdet
Här har investerarna säkert tänkt att dessa projektnedskrivningar inte var slutet på historien och att en snabb kassainjektion ännu inte räddar situationen, utan att det kan finnas fortsatta problem. Aktiekursens fall gör ekvationen alltmer giftig för bolaget och ägarna, eftersom finansieringen måste sökas till en lägre värdering, vilket leder till större utspädning (om man inte deltar i emissionen).
Jag tror inte heller på ett företagsköp för tillfället, eftersom den köpande parten då tar en ganska stor risk att projekten inte vänder i rätt riktning med en liten justering. Räddningsförsök från staten eller viktiga ägare kan säkert förekomma, men att något annat börsnoterat bolag till exempel skulle köpa bolaget nu i den här situationen verkar osannolikt. Om de inte förstås har bättre information om omfattningen av bolagets utmaningar än vad marknaden har.
Vi följer situationen. Jag vill dock understryka att jag inte är någon expert på NRC, utan snarare en person som har sett flera byggbolag med projektproblem under min karriär.
Tack för kommentaren! Jag fortsätter att följa marknaden. Intressant att se vad som händer på marknaden när det ekonomiska läget stramas åt och de offentliga projekten minskar. NRC har redan svårigheter, så en försvagad marknad kan skölja bort dem.
Byggbolagens grundutmaning eller problem är ofta att organisationerna i takt med tillväxten börjar svälla, och de fasta kostnaderna likaså. Så att säga kontorssidan börjar växa och kontorets fasta kostnader med den. Fler ledningsnivåer börjar bildas och verksamheten blir mer byråkratisk.
Detta leder till att konkurrenskraften jämfört med mindre och mer agila företag börjar försämras. När konkurrenskraften försvagas finns risken att olika enheter, när de kämpar med lönsamhetsutmaningar, inte längre samarbetar på annat än en skenbar nivå och främst börjar konkurrera med varandra.
Nästa steg efter detta är projektproblem. Tillväxt söks genom aggressiv priskonkurrens. Eftersom olika enheter lätt börjar “konkurrera” med varandra, samarbetar man inte längre vid prissättning av projekt och planering av genomförandet. Detta leder i sin tur till att man inte använder det bästa kunnandet. För att nå enhetens omsättningsmål ökar risktagandet, och man ser inte längre risker där man tidigare har sett dem.
När en projektrisk realiseras utreder man inte längre de verkliga orsakerna, utan man försöker främst skydda sin egen rygg och skylla på andra. Som ett nästa steg börjar de mest kompetenta cheferna i mellanskiktet tröttna och byta jobb. Gradvis börjar verksamheten bli ineffektiv och felen i projektproduktionen börjar öka, vilket i sin tur ökar projektrisken ytterligare.
Säkert billigt nöje det här också. Under den nya VD:ns era har tydligare nedskrivningar redan gjorts under flera tidigare kvartal, förhoppningsvis har även detta kunnat förutses i viss mån. Nu när det har varit en positiv utveckling på resultatsidan under ett par kvartal redan.