Jeg lagde ikke mærke til, at pengene kunne blive låst i mere end en dag eller to. - selvfølgelig min egen fejl.
Jeg bestilte 800 aktier, hvis jeg får 35, vil jeg virkelig blive irriteret, og oveni det vil min bunke kontanter være låst, når handlen begynder. Jeg bliver nok nødt til at frigøre lidt fra andre steder, hvis jeg skal øge dette til en fornuftig sporingsandel. Det ville nok have været bedre bare at have en bunke klar til handelsåbningen og købe fra markedet… nå ja.
Edit: “Godkendt fuldt ud op til 35 aktier” - burde der så ikke også komme nogle rester oveni i henhold til tegningsstørrelsen?
På Twitter svarede Nordnet på spørgsmålet fra Osakekeisari … Nå, nogen var hurtigere.
Ræk hånden op, hvis du har fundet ud af, hvor meget du fik i institutionel tildeling? For Alexander er bekræftelsen på institutionel tildeling normalt kommet på samme tid som for offentligheden.
Redigering: Jarnis, regn stykket ud. 18.600 x 35 = 651.000 aktier. Der er ikke flere.
Øv, det er det, der sker. Inderes’s køb-sælg trådens FOMO-rykind ødelagde alt
Interessant nok får instistutionerne først deres bunker den 23., hvilket betyder, at de første par dage i praksis handler om at kæmpe om resterne af private investorers ejerskab.
Institutioner er virkelig vigtige partnere på lang sigt, og de kan ikke fortsat snydes i emissioner.
Det ovenstående gælder også for partnere, der arrangerer emissioner.
Det faktum, at man muligvis går glip af et par millioner fra en emission, vejer ikke tungt på lang sigt, hvis den anden mulighed er at risikere hele virksomhedens drift ved at ødelægge forholdet til købersiden. I sidste ende betyder vi ikke så meget, som man kan se ud fra allokeringen.
Derudover har Kreates bestyrelse og Intera, på grund af den mangfoldige overtegning af offentligt tilbud, besluttet at overføre 251.455 Udbudte Aktier fra institutionel udbud til offentligt udbud.
Jep, men det skal bemærkes, at institutionerne først får deres aktier på tirsdag, og de, der købte gennem medarbejderudstedelsen, får dem først om en uge, tror jeg. Så der kan være få aktier i omløb de første par dage.
Var det ikke temmelig forudsigeligt? Hvorfor snakke om det i dagevis. Hvis emissionen havde været større, ville de oprindelige ejeres ejerskab være blevet mere udvandet. At bevare ejerskabet ville have krævet mere yderligere investering, men jeg forstår, at der var et behov for at realisere en vis fortjeneste i forbindelse med børsnoteringen. Det er jo dem, der bestemmer betingelserne for børsnoteringen, hvem der er ejere på det tidspunkt. Nu må vi bare se, hvad der sker på børsen.
Kreate har ikke rodet rundt i dette, men derimod den part, der organiserer emissionen. Kreate har faktisk tabt penge på dette. Når en virksomhed bliver børsnoteret, forsøger den at rejse midler til at støtte fremtidig forretningsaktivitet, og i dette tilfælde var der tydeligvis penge tilbage på bordet. Emissionens arrangør var ikke i stand til at prissætte emissionen, så den matchede efterspørgslen.
Det ser ud til, at jeg i det mindste får en lille hurtig gevinst i dag Det ligner en vanvittig aktivitet på morgenen, så mine planer om at øge min position må nok udskydes.
Jeg spekulerer på, at Inderes’ sælgere helt sikkert har været forbi for at fortælle den glade nyhed om overvågningen. Resten er så “vi må se”. I hvert fald købte Inderes ikke en analyse af udbuddet?
Ifølge Kauppalehti var der 18.600 tegnere. Ifølge den første dags handelsdata er der nu meget færre ejere. I løbet af den dag blev der foretaget omkring 3.500 handler med de 35 styk (som var tilgængelige fra offentligt udbud). Nogle er selvfølgelig gået som delvise handler, og der kan også være kommet helt nye ejere osv. På baggrund heraf accepterede omkring 20 procent af tegnerne hurtige gevinster.
Jeg tog selv en portion i går. Jeg ser, at nedgangsrisikoen er moderat i forhold til opgangspotentialet, når man ser på værdien baseret på PE- og DCF-beregninger. Hvis den falder til omkring 10 euro, tager jeg endnu en portion til porteføljen. Ved en pris på 9 euro hjemtager jeg tabene og lader min portefølje hvile.
EDIT: Jeg ser to muligheder for en katalysator for undervurderingen: 1) bevis på indtjeningsstyrke med et par regnskabsudgivelser eller 2) et kursmål fra et analysehus.
Jeg købte nok ekstra i går til, at jeg nåede det berømte hundrede, af princip. Jeg tænkte, at prisen holdt sig så godt mod salgspresset, som næppe gentager sig med det samme. Men kan I sige, om Danske Bank havde en finger med i spillet med deres udlånte aktier i gårdsdagens rally, og i så fald hvordan?