Infrastrukturbyggeri

Er der tråde på forummet, der diskuterer infrastrukturbyggefirmaer?

Der er en

3 Synes om

God åbning, jeg overvejede selv at åbne en tråd til dette, hvor man kunne følge Infrastrukturgenoplivningens fødsel, vendinger og virkninger på forskellige selskaber. I hvert fald på hjemmemarkedet kan YIT og SRV drage fordel af dette. På den anden side er infrastrukturandelen begrænset for begge i hele forretningen, for SRV er den ifølge Inderes’ rapport kun 8% af omsætningen, så en mulig Infrastrukturgenoplivning kan nemt blive begravet under nedgangen i kommerciel byggevirksomhed for disse.

Da dæmningerne brød sammen i Italien, bed jeg mærke i virksomheden bag.

https://www.marketwatch.com/investing/stock/atl?countrycode=it

Jeg sprang med på NRC-vognen med en lille indsats. Dette køb af egne aktier må have forbindelse med det offentliggjorte aktieprogram for medarbejdere. Insiderne er i hvert fald med.

https://nrcgroup.com/investor/stock-exchange-notices/details/?id=E44E149D8529FD7A

Den endelige beslutning traf jeg dog, fordi en god ven arbejder der, og han fortalte, at virkningerne af corona måske endda har været positive! Angiveligt er kvalificeret arbejdskraft blevet frigivet og har søgt arbejde hos NRC i Finland. Der må have været en eller anden effekt af corona, men de har vist ikke haft brug for massefyringer, udover de opkøb, de har foretaget.

Jeg åbnede også en position i YIT i sidste uge.

Byggeri er byggeri. Konkurrencen er lige så blodig i disse projekter, uanset hvad man kalder det

Jeg finder de enheder, der driver disse faciliteter, mere interessante. Jernbaner, toldveje, havne, elnet i sig selv er naturlige monopoler og ofte lukrative mål for deres ejere, ikke bygherrer.

1 Synes om

Følgende link omhandler udviklingen i byggetilladelser og -projekter. Byggeprojekterne fortsætter med at stige, mens byggetilladelserne som forventet går den anden vej. Især kollapset i byggetilladelser til erhvervsbyggerier overraskede med sin størrelse.

God åbning. Som en, der er interesseret i at investere i infrastrukturbyggeri, ville jeg lige nu holde øje med rene infrastrukturvirksomheder, som den nævnte NRC. YIT’s og SRV’s indtjening fra infrastruktur vil dog altid blive udlignet af recessioner inden for bolig- og erhvervsejendomme, som som branche generelt altid har været en vildere rutsjebane end infrastruktur. Ordrebeholdningen for YIT ser ud til at være ret sund, selvom et par større fremtidige infrastrukturprojekter stadig skal udbudses. Jeg ser intet interessant ved SRV. I forbindelse med fusionen mellem Lemminkäinen og YIT forlod mange dygtige bro- og jordbyggerifolk GRK og Kreate, som jeg selv ser som de mest interessante finske virksomheder inden for infrastrukturbyggeri lige nu. Det er dog unødvendigt at drømme for meget om dem i porteføljen, da de ikke er børsnoterede.

1 Synes om

Hos YIT udgør infrastrukturen 23 % af omsætningen. Årsrapport 2019 som kilde.

“Ordrebeholdningen forblev stærk og var ved årets udgang\n1 127,6 mio. euro (860,7).”

Jeg er bygningsingeniør inden for infrastruktur, og jeg investerer slet ikke længere i byggefirmaer, for jeg har altid tabt penge på dem. I det mindste i Finland er konkurrencen for hård, og kontrakterne bliver taget for billigt, så jeg er ikke længere interesseret. Marginerne er ikke særlig gode, og et dårligt projekt æder overskuddet fra de gode. Jeg har ikke nogen personlig erfaring med dem, der ikke er på børsen.

På konsulentsiden har det svenske Sweco dog været en ganske god investering for sine ejere. Sweco (som for nylig opkøbte NRC’s jernbane- og infrastrukturdesign) er involveret i planlægningen af stort set alle de sporvognsprojekter, der er i gang i Finland.

5 Synes om

YIT har haft flere svage erhvervsejendomsprojekter. Har der været mange af dem sammenlignet med indenlandske konkurrenter? Altså, hvordan har de klaret sig i forhold til sammenlignelige selskaber.

Der var en diskussion om NRC i Kreate-tråden, men jeg fortsætter her i en mere passende tråd.

NRC søger efter mere kapital, og efter Q2-rapporten er kursen styrtdykket fra 8,44 NOK => 3,3 NOK på lidt over en uge. De søger mindst 200 mio. NOK, og en aktieemission er på vej (hvis jeg har forstået meddelelserne korrekt). Ved udgangen af Q2 var likviditeten 120 mio. NOK, og pengestrømmen for H1 var -250 mio. NOK.

Det ligner et muligt opkøbsmål, men man får den finske stats VR-yhtymä med som ejer med en andel på 18 % (nuværende). Jeg ser ikke konkurs som en mulighed på grund af Finlands forsyningssikkerhed (NRC har kritiske vedligeholdelseskontrakter).

Destia har været aggressive på markedet og har i det mindste vundet opgaver på vedligeholdelsessiden. Kunne dette være en mulig ny ejer? Den franske ejer har helt sikkert nogle penge at lægge i opkøb.

Har @Olli_Koponen en kommentar til markedet/NRC-situationen? Er der nogen indsigt i mulige parter i et opkøb?

1 Synes om

Man kan ikke sige andet end, at det er barskt. Jeg følger ikke NRC officielt, så kommentarerne skal selvfølgelig tages med forbehold. Omsætningen sidste år var dog 6.700 millioner NOK, og EBIT var også 121 millioner NOK. Markedsværdien for selskabet ligger på omkring 240 millioner NOK, hvilket svarer til ca. 20 MEUR. Aktien er faldet mere end 95 % fra sin top.

Med din vurdering skal der nu, med den markedsværdi, hentes yderligere 200 MNOK i finansiering :cold_face:

Her har investorerne sikkert tænkt, at disse nedskrivninger på projekter ikke var de sidste, og at en hurtig kapitalindsprøjtning ikke vil redde dette endnu, men at der kan være problemer fremover også. Faldet i aktiekursen gør ligningen stadigt mere giftig for selskabet og aktionærerne, da finansieringen skal hentes billigere, og udvandingen dermed bliver større (hvis man ikke deltager i emissionen).

Jeg tror heller ikke på et virksomhedskøb i øjeblikket, da den købende part her påtager sig en ret stor risiko for, at projekterne ikke vender i en positiv retning med en lille justering. Der kan sikkert komme redningsforsøg fra staten eller vigtige ejere, men at et andet børsnoteret selskab f.eks. skulle købe selskabet i denne situation virker usandsynligt. Medmindre de selvfølgelig har bedre kendskab til omfanget af selskabets udfordringer end markedet har.

Vi følger situationen. Jeg understreger dog, at jeg ikke er ekspert i NRC, men snarere en person, der har set adskillige byggefirmaer med projektproblemer i løbet af min karriere.

3 Synes om

Tak for kommentaren! Jeg følger fortsat markedet. Det bliver interessant at se, hvad der sker på markedet, når den økonomiske situation strammer til, og de offentlige projekter bliver færre. NRC er allerede i vanskeligheder, så et svækket marked kan skylle det væk.

Den grundlæggende udfordring eller det problem, som byggefirmaer ofte har, er, at organisationerne i takt med væksten begynder at svulme op, og de faste omkostninger følger med. Så at sige begynder kontorsiden at vokse, og dermed også kontorets faste udgifter. Der begynder at blive dannet flere ledelsesniveauer, og driften begynder at blive mere bureaukratisk.

Herfra begynder konkurrenceevnen i forhold til mindre og mere smidige virksomheder at svækkes. Når konkurrenceevnen svækkes, er risikoen, at de forskellige enheder, mens de kæmper med lønsomhedsudfordringer, ikke længere samarbejder på andet end et overfladisk niveau og i stedet begynder at konkurrere med hinanden.

Det næste skridt herfra er projektproblemer. Vækst søges gennem aggressiv priskonkurrence. Da de forskellige enheder nemt begynder at “konkurrere” med hinanden, samarbejdes der ikke længere om prissætning af projekter og planlægning af gennemførelsen. Dette medfører til gengæld, at den bedste ekspertise ikke er i brug. For at opfylde enhedens omsætningsmål øges risikovilligheden, og man ser ikke længere risici dér, hvor man tidligere så dem.

Når projektrisikoen realiseres, undersøger man ikke længere de reelle årsager, men beskytter snarere sin egen røv og skyder skylden på andre. Som det næste skridt begynder de mest kompetente chefer i mellemlaget at blive trætte af det og skifter job. Gradvist begynder driften at blive ineffektiv, og fejl i projektproduktionen begynder at stige, hvilket igen øger projektrisikoen yderligere.

NRC lykkedes ikke med at bygge broen i første forsøg

2 Synes om

Sikkert billig underholdning dette her også. I den nye direktørs æra er der allerede foretaget tydeligere nedskrivninger i flere tidligere kvartaler, forhåbentlig er dette også i nogen grad blevet forudset. Nu hvor der har været positiv udvikling på resultatfronten i et par kvartaler.

1 Synes om