Kosmetikindustrien er så massiv en helhed, at jeg mener, at dens virksomheder fortjener deres egen tråd. Grunden til, at jeg selv er interesseret i branchen, er dens defensive karakter kombineret med attraktive vækstudsigter. Rent umiddelbart, uden faktabaseret viden, vil jeg sige, at de store årgange bruger betydeligt færre hudplejeprodukter. Dette virker sandsynligvis tydeligt, hvis man sammenligner en generation, der vaskede sig ca. en gang om ugen om lørdagen, med efterfølgende generationer, der tager bad en gang om dagen. Forbruget er meget forskelligt. Derudover har kosmetik til mænd tydeligvis fået vind i sejlene i løbet af de sidste 10 år, og jeg ser også, at efterspørgslen her er stigende.
Så til problemet. I det 21. århundrede domineres kosmetikindustrien af en lille gruppe multinationale virksomheder, der blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede. Franske L’Oréal er markedets ældste og mest omfattende kosmetikvirksomhed, som har eksponering i alle branchens segmenter.
Jeg citerer en anden debattør @jps, som efter min mening opsummerer den nuværende markedsopdeling godt:
Kosmetikbranchen domineres globalt af syv konglomerater, som ejer over 180 førende kosmetikbrands. Efter de tretten største er der kun krummer tilbage af det globale marked til de øvrige, selvom man også kan drive en rigtig stor og profitabel forretning blandt de resterende.
De nuværende store spillere er stramt værdisat og vækker derfor ikke interesse (selvom produktporteføljen bestemt ville være attraktiv).
L’Oréal - P/E 35, udbytte <2%
Estée Lauder Companies - P/E >40, udbytte <1%
Beiersdorf - P/E >30, udbytte <1%
Der er dog masser af andre spillere på markedet, her er et par eksempler på forskellige typer aktører i værdikæden:
elf Beauty Inc - Grundlagt 2004, profitabel vækst fra USA, vækstvirksomhed.
Coty Inc - 77 egne brands og derudover samarbejde med store spillere. Omsætningen er faldende, og der har været enkelte underskud i de seneste kvartaler.
Ulta - P/E omkring 20, kosmetik-retail, ikke en producent.
Så vidt jeg forstår, er markedsføring på sociale medier og e-handel med produkter vokset kraftigt, og det har i hvert fald L’Oréal satset på. Jeg tror, at i en branche, hvor brandets betydning er altafgørende, står de virksomheder stærkt, der vinder synlighed på de sociale medier. Når man derudover får styr på distributionskanalerne, især til udviklingslande som Indien, kan disse virksomheder meget vel få deres del af konglomeraternes kage.
I denne tråd håber jeg på en diskussion om, hvilke aktører der potentielt vil tage markedsandele fra giganterne (eller i sidste ende blive opkøbt af dem) og på hvilket grundlag. Især kvinder vil helt sikkert have de indsigter, jeg savner i denne tråd, og jeg ville sætte stor pris på, hvis nogen har tid til at kommentere, hvis mine overvejelser er helt ved siden af, eller hvis et produkt/virksomhed/marketingkanal er i fremgang lige nu.
ps. kom gerne med forslag til en bedre overskrift! ![]()