Kosmetikindustrien - indtjening på forfængelighed?

Kosmetikindustrien er så massiv en helhed, at jeg mener, at dens virksomheder fortjener deres egen tråd. Grunden til, at jeg selv er interesseret i branchen, er dens defensive karakter kombineret med attraktive vækstudsigter. Rent umiddelbart, uden faktabaseret viden, vil jeg sige, at de store årgange bruger betydeligt færre hudplejeprodukter. Dette virker sandsynligvis tydeligt, hvis man sammenligner en generation, der vaskede sig ca. en gang om ugen om lørdagen, med efterfølgende generationer, der tager bad en gang om dagen. Forbruget er meget forskelligt. Derudover har kosmetik til mænd tydeligvis fået vind i sejlene i løbet af de sidste 10 år, og jeg ser også, at efterspørgslen her er stigende.

Så til problemet. I det 21. århundrede domineres kosmetikindustrien af en lille gruppe multinationale virksomheder, der blev grundlagt i begyndelsen af det 20. århundrede. Franske L’Oréal er markedets ældste og mest omfattende kosmetikvirksomhed, som har eksponering i alle branchens segmenter.

Jeg citerer en anden debattør @jps, som efter min mening opsummerer den nuværende markedsopdeling godt:

Kosmetikbranchen domineres globalt af syv konglomerater, som ejer over 180 førende kosmetikbrands. Efter de tretten største er der kun krummer tilbage af det globale marked til de øvrige, selvom man også kan drive en rigtig stor og profitabel forretning blandt de resterende.

De nuværende store spillere er stramt værdisat og vækker derfor ikke interesse (selvom produktporteføljen bestemt ville være attraktiv).

L’Oréal - P/E 35, udbytte <2%
Estée Lauder Companies - P/E >40, udbytte <1%
Beiersdorf - P/E >30, udbytte <1%

Der er dog masser af andre spillere på markedet, her er et par eksempler på forskellige typer aktører i værdikæden:

elf Beauty Inc - Grundlagt 2004, profitabel vækst fra USA, vækstvirksomhed.
Coty Inc - 77 egne brands og derudover samarbejde med store spillere. Omsætningen er faldende, og der har været enkelte underskud i de seneste kvartaler.
Ulta - P/E omkring 20, kosmetik-retail, ikke en producent.

Så vidt jeg forstår, er markedsføring på sociale medier og e-handel med produkter vokset kraftigt, og det har i hvert fald L’Oréal satset på. Jeg tror, at i en branche, hvor brandets betydning er altafgørende, står de virksomheder stærkt, der vinder synlighed på de sociale medier. Når man derudover får styr på distributionskanalerne, især til udviklingslande som Indien, kan disse virksomheder meget vel få deres del af konglomeraternes kage.

I denne tråd håber jeg på en diskussion om, hvilke aktører der potentielt vil tage markedsandele fra giganterne (eller i sidste ende blive opkøbt af dem) og på hvilket grundlag. Især kvinder vil helt sikkert have de indsigter, jeg savner i denne tråd, og jeg ville sætte stor pris på, hvis nogen har tid til at kommentere, hvis mine overvejelser er helt ved siden af, eller hvis et produkt/virksomhed/marketingkanal er i fremgang lige nu.

ps. kom gerne med forslag til en bedre overskrift! :smiley:

17 Synes om

Jeg ville inkludere medicinalvirksomheder, der også producerer kosmetik. F.eks. planlægger Johnson & Johnson at udskille denne del som et nyt selskab (Kenvue) i løbet af i år, eller Abbvie, som nu ejer Allergan, der blandt andet er producenten af Botox.

Sammenlignet med virksomheder, der udelukkende fokuserer på kosmetik, er deres værdiansættelser betydeligt lavere, omend væksten naturligvis også er mindre.

3 Synes om

Som en gennemsnitsmand med en ingeniørtilgang føles det meget udfordrende at skabe en overordnet vision, når man nærmer sig denne branche. Set gennem megatrends vokser Asiens befolkningstilvækst og de disponible midler til forbrugsvarer, og kosmetik følger med, som for eksempel salget af J&J-tandpasta. For en doven vesterlænding er det tankevækkende at overveje, hvor få i verden der rent faktisk børster tænder eller bruger tandpasta. Markedet vokser, men hvem der vokser inden for det, er virkelig svært at gennemskue.

I Asien adskiller skønhedstrends sig fra de vestlige. Der findes landespecifikke forskelle på, hvilke vestlige trends der slår igennem og er værd at stræbe efter. Ønsker man at være kridhvid eller solbrun, og skal øjnene være mandelformede eller som katteøjne. Pardannelse definerer dog i størstedelen af verden levestandarden mere end ens egne valg af uddannelse, karriere osv.

I Vesten føles det derimod som om, at trends skifter så hurtigt, at ingen kan følge med. Alle er ansvarlige, og der bruges enorme mængder valuta på annoncering, mens der blot tilføjes superlativer til de samme gamle produkter. En variabel, jeg har bemærket, er disse SoMe-kendisser, der lancerer en kosmetikserie i eget navn (Kylie Jenner, Rihanna osv.), og Forbes melder, at de er milliarder værd. Den største vinder er kendissen, der med sit eget brand skovler pengene ind.

Dette bringer os til disse brands. Til min egen langsigtede portefølje ville det passe som værdiskabere med virksomheder, hvis produktportefølje er relativt smal og kun fokuserer på deres egne legacy-brands (arvebrands), som er ved at blive klassikere. Dette muliggør fantastiske avancer og loyale kunder. Hvert hus forsøger at skabe disse klassikere, så tak til @massimo for, at der nu også på forummet er en tråd, hvor disse fremtidige kosmetik-versioner af Voxtur, Hyzon og Kamux begynder at dukke op :yum:

5 Synes om

Hvis nogen ved, om der findes et børsnoteret selskab, der minder om Deciem, så giv lyd. Jeg undrede mig over, hvad det var for nogle små flasker, fruen slæbte med hjem (retinoldråber, hyaluronsyre), og jeg blev overrasket over, hvordan de kan sælges i butikken for under en ti’er. Kun de aktive ingredienser, ingen merpris for mærket eller anden unødvendig parfume. Disruptivt, vil jeg sige.

1 Synes om

Deciem er vist et brand ejet af Estée Lauder? Det hører til den kategori, som allerede er lidt for stor og dyr til min egen portefølje.

Det er unægteligt svært. :smiley:

For eksempel er Lakme, som er en indisk kosmetikproducent, allerede enormt stor alene baseret på salget på hjemmemarkedet. Det er en del af Trent Ltd. Hvis man fik nys om et produkt, der for eksempel begyndte at gå viralt via TikTok i et land af Indiens størrelse, ville der ikke gå længe, før en større aktør købte det op. Nøgleordene findes formentlig inden for bæredygtighed, tilgængelighed og ungdomstrends.

De bedste kosmetikmærker i Indien - Tjek alle detaljer om mærkerne

• Lakme.
  • L’Oreal Professional.
  • MAC.
  • Maybelline.
  • Colorbar.
  • The Body Shop.
  • Bobbi Brown.
  • Revlon.
1 Synes om

På baggrund af denne tråd og min ægtefælles ros til sine venner af produkterne fra The Ordinary og It’s Skin, begyndte jeg at undersøge selskaberne bag dem. Desværre er The Ordinary ejet af netop Estée Lauder, som virker ret dyr.
Dette It’s Skin interesserer mig virkelig meget, en lille koreansk producent og et brand, der allerede er kendt i hele verden. Selskabet It’s Hanbul er desværre privat, så jeg må huske at følge med i, om det en dag skulle blive børsnoteret. Selskabets tal kan findes på Yahoo, og dem må jeg vende tilbage til og se nærmere på i fremtiden.

2 Synes om

Hvis man vil ind på de baltiske aktiemarkeder, så findes der i Riga på First North Baltics-listen en mindre producent af naturkosmetik, Madara Cosmetics https://www.madaracosmetics.com/lv

Finske Transmeri ejer 22,9 %

2 Synes om

Tanker om kosmetik samt kundeadfærd under recession (bl.a. “the lipstick effect” samt selskaberne L’OREAL + Estee Lauder i fokus) i mit indlæg :slight_smile:

6 Synes om

Jeg faldt over et interessant selskab, som jeg tidligere har været i berøring med gennem mit arbejde: Moët Hennessy Louis Vuitton (ticker LVMH). Mit eget indtryk er, at kvalitet og høje standarder er i fokus i alt, hvad de gør, hele vejen fra produktionslinjen til kunden. Det er også interessant, at man ved at investere i dette selskab bliver eksponeret mod kosmetik, high-end mode, champagne og cognac med en globalt konkurrencedygtig portefølje. Det ser ud til, at parfume- og kosmetikdelen stadig er i vækst.

Den er heller ikke billig, men der har været en fin vækst med gode margener, og jeg vurderer, at det i dette tilfælde kun er en fordel at operere på flere forskellige markeder. Jeg må undersøge det nærmere, når jeg har bedre tid. :slight_smile:

1 Synes om