Sidste uge sad jeg i 2,5 time med Marimekkos Tiina (CEO) og Elina (CFO) og talte om virksomhedens fremtid. En rigtig god diskussion, og jeg må sige, at Tiina er en af de mest energiske mennesker, jeg kender, og jeg kunne ikke forestille mig en bedre CEO for Marimekko. Tiinas kendskab til branchen og hendes passion skinner igennem på kilometers afstand, og der kom virkelig gode ideer til, hvordan brandets “coolness” kan øges i fremtiden, ved at appellere til bredere og nye publikummer. Elina har også stærk erfaring inden for økonomi og et kendskab til modebranchen i større skala fra f.eks. H&M. Begge deres resultater fra tiden i Marimekko er imponerende, og virksomheden er efter min mening i gode hænder nu.
En fed ting, der blev hængende efter diskussionen, var de Marimekko-kiosker, der er nævnt i Financial Times-artiklen nedenfor, som virksomheden planlægger at åbne i år. Ideen er at skabe nye typer af Marimekko-kiosker, hvor de mest berømte vintage Marimekko-prints i unisex-stil er trykt på kasketter, hættetrøjer osv., og at skabe mere urban street-style mode ved siden af Marimekkos normale kollektioner. Allerede nu ser man f.eks. i Helsinki mange mennesker med disse nye kollektioner (et godt tegn på, at de nye fuldpris-kollektioner sælger godt) og mange mænd, der bruger Marimekko, selvom Marimekko egentlig ikke har kollektioner til mænd (hvis man ikke tæller nogle stribede skjorter og sokker med).
Jeg fik i hvert fald et meget positivt indtryk af diskussionen og af, hvor virksomheden er på vej hen, og der er fede nye tiltag under udvikling, der øger street credibility for den nye “millennial-instagram-generation”. Diskussionen gav mig endda et indtryk af, at Marimekko i fremtiden vil tiltrække flere mandlige forbrugere, selvom det ikke er virksomhedens kernekundegruppe i offentlige udtalelser. Men man ser allerede mange mænd i Helsinki iført Marimekko, især “mode-influencere” (f.eks. JVG, Mikael Gabriel, Stubbs majbilleder osv.), og de nye kiosker viser også, at man forsøger at bringe flere urbane unisex-tøjstykker ind i kollektionerne, som mænd også kan bruge.
Og forresten, god refleksion over mode som en investering generelt @Iiiks. Især at opfange spørgsmålene om “hvornår noget er og ikke er cool” er meget vigtigt, når man investerer i disse virksomheder, og de kan øge resultatniveauet/aktien vildt på kort sigt. F.eks. var Michael Kors for et par år siden virkelig cool (måske på grund af Project Runway-publicitet?), og aktien firedoblede sig på et par år. Pludselig forsvandt coolness’en dog, og aktien faldt næsten lige så hurtigt tilbage til udgangspunktet. Op- og nedture er hårde i modeverdenen.
Her er et link til den ovennævnte FT-artikel.
https://www.ft.com/content/98682818-6753-11e9-9adc-98bf1d35a056