Marimekko - Tidløst finsk design

Hej.

Jeg tænkte, at jeg ville åbne en fælles Marimekko-tråd for os, da der ikke var en her endnu.

Selskabets aktie stiger i dag på børsen (+15%) efter en stærk Q1-rapport. Vores anbefaling for aktien har siden februar været “Sælg”, og tidligere på ugen opdaterede vi den til “Reducer”. Nu har vi i starten af året undervurderet, hvor god Marimekko er til at generere overskud, og vi har været på den forkerte side af Q1-rapporten. Fejl sker, og de kan ikke undgås i dette erhverv. (Nedenfor er en mere detaljeret anbefalingshistorik siden starten af overvågningen).

Jeg fik i dag feedback om, at jeg måske ikke er fuldt ud kompetent til at analysere Marimekko som en investering, fordi jeg er en mand :slight_smile: Da jeg ikke kan “helbredes” for denne “sygdom” lige med det samme, kunne jeg prøve at udvikle mig ved at åbne en tråd her, hvor alle kvinder, mænd og andre interesserede i mode og Marimekko kunne dele deres tanker om Marimekkos situation, mønstre, kollektioner, succesmuligheder i Finland og globalt, samt mode generelt.

Al viden fra branchen, trends, nyheder relateret til Marimekko er af interesse, så vi sammen kan dele information her og blive klogere. Jeg sætter pris på jeres bidrag og vil forsøge at bruge det bedst muligt, når jeg analyserer selskabet.

Med venlig hilsen
Petri

17 Synes om

Held og lykke, denne analyse er svær, selv som mand.
Noget, hvor branding spiller en stor rolle, kan ikke altid forklares med logik eller en regnemaskine.

Men Marimekko-religionen eksisterer, ligesom med iPhone; man køber til en høj pris, selvom produkterne teknisk set ikke skiller sig ud.

I forhold til sin størrelse ser man Marimekko meget i udlandet, større end sin størrelse?

10 Synes om

Jeg tænker selv på mode som et virkelig udfordrende langsigtet investeringsmål. Smag og stilarter ændrer sig i et rasende tempo, og det, der er på bølgetoppen nu, vil sandsynligvis være udtømt om et par år – indtil det måske dukker op igen om 10-20 år.

Marimekkos momentum begyndte at vise sig i gadebilledet som et valg for en bestemt kundegruppe for et år siden. De er villige til at betale, og Marimekkos mønstre og stil rammer plet lige nu. Dengang strøg jeg nervøst på købsknappen flere gange, desværre uden at realisere min mavefornemmelse. Måske skal mine yderligere overvejelser læses som en vred, forsmået mumlen fra en, der missede turen :wink:

Jeg tror, at Marimekko i hvert fald i et stykke tid vil være i stand til at tjene godt på dette, også uden for Finland. Som en kortere investering er det helt sikkert glimrende (selvom prisen af samme grund var høj for et stykke tid siden). Jeg er dog stærkt i tvivl om, hvorvidt denne bølge vil holde. Når Marimekkos stil begynder at lide af inflation, og deres kundesegment skifter til nye ting, hvad sker der så? Med disse priser skulle de kunne tjene i længere tid end et par år, hvilket igen er en levetid på disse markeder. De samme tanker opstod ved Levi’s’ (hvordan bøjer man det?!?) børsnotering i sidste øjeblik, hvor deres “board” igen har fanget en stor bølge, og hver anden har en hvid t-shirt med rødt print, som jeg kender fra min egen ungdom :smiley: Jeg tror dog ikke, at fremdriften holder i årevis, klassikerne bliver bare taget frem fra mølkuglerne fra tid til anden, før de igen bliver pinlige før deres næste comeback…

Marimekko har selvfølgelig gjort mange ting klogt. De har ikke lavet Ainot&Reinot-fejlen og er gået ind i massalg i supermarkeder til tilbudspriser, men har prissat sig selv som luksus for en ret stor gruppe og dermed holdt sig værdsat. De har formået at udnytte turismen og Finland-boomet til deres fordel. Sjælden markedsføringsevne for en finsk virksomhed. Og så er der altid muligheden for, at nogen kommer og køber dem…

Jeg lader det stå her, og vender så tilbage om ti år for at æde mine bitre ord, når Marimekko har vist sig at være en vedholdende, tilpasningsdygtig trendsætter, hvis mønstre pryder Tokyos gadebillede og den kinesiske overklasses kattedåb…

10 Synes om

Ja, en analytiker bør kunne observere og prissætte den differentiering, som et stærkt brand medfører. Uanset køn. Der har bare været for mange fejltrin nu.

Sidste uge sad jeg i 2,5 time med Marimekkos Tiina (CEO) og Elina (CFO) og talte om virksomhedens fremtid. En rigtig god diskussion, og jeg må sige, at Tiina er en af de mest energiske mennesker, jeg kender, og jeg kunne ikke forestille mig en bedre CEO for Marimekko. Tiinas kendskab til branchen og hendes passion skinner igennem på kilometers afstand, og der kom virkelig gode ideer til, hvordan brandets “coolness” kan øges i fremtiden, ved at appellere til bredere og nye publikummer. Elina har også stærk erfaring inden for økonomi og et kendskab til modebranchen i større skala fra f.eks. H&M. Begge deres resultater fra tiden i Marimekko er imponerende, og virksomheden er efter min mening i gode hænder nu.

En fed ting, der blev hængende efter diskussionen, var de Marimekko-kiosker, der er nævnt i Financial Times-artiklen nedenfor, som virksomheden planlægger at åbne i år. Ideen er at skabe nye typer af Marimekko-kiosker, hvor de mest berømte vintage Marimekko-prints i unisex-stil er trykt på kasketter, hættetrøjer osv., og at skabe mere urban street-style mode ved siden af Marimekkos normale kollektioner. Allerede nu ser man f.eks. i Helsinki mange mennesker med disse nye kollektioner (et godt tegn på, at de nye fuldpris-kollektioner sælger godt) og mange mænd, der bruger Marimekko, selvom Marimekko egentlig ikke har kollektioner til mænd (hvis man ikke tæller nogle stribede skjorter og sokker med).

Jeg fik i hvert fald et meget positivt indtryk af diskussionen og af, hvor virksomheden er på vej hen, og der er fede nye tiltag under udvikling, der øger street credibility for den nye “millennial-instagram-generation”. Diskussionen gav mig endda et indtryk af, at Marimekko i fremtiden vil tiltrække flere mandlige forbrugere, selvom det ikke er virksomhedens kernekundegruppe i offentlige udtalelser. Men man ser allerede mange mænd i Helsinki iført Marimekko, især “mode-influencere” (f.eks. JVG, Mikael Gabriel, Stubbs majbilleder osv.), og de nye kiosker viser også, at man forsøger at bringe flere urbane unisex-tøjstykker ind i kollektionerne, som mænd også kan bruge.

Og forresten, god refleksion over mode som en investering generelt @Iiiks. Især at opfange spørgsmålene om “hvornår noget er og ikke er cool” er meget vigtigt, når man investerer i disse virksomheder, og de kan øge resultatniveauet/aktien vildt på kort sigt. F.eks. var Michael Kors for et par år siden virkelig cool (måske på grund af Project Runway-publicitet?), og aktien firedoblede sig på et par år. Pludselig forsvandt coolness’en dog, og aktien faldt næsten lige så hurtigt tilbage til udgangspunktet. Op- og nedture er hårde i modeverdenen.

Her er et link til den ovennævnte FT-artikel.

https://www.ft.com/content/98682818-6753-11e9-9adc-98bf1d35a056

15 Synes om

{“content”:“Når jeg tænker over det, gik det kioskindlæg helt forbi mig i foråret - selvom jeg angiveligt er en Marimekko-entusiast.\n\nNu er de urbane, men meget stilfulde og ungdommelige kollektioner, som Petri nævnte - selvom de er meget mangelfulde i deres udvalg - endelig ude. De har solgt godt i webshoppen, hvilket indikerer, at en hættetrøje faktisk er næsten dobbelt så dyr som en GANT-hættetrøje.\n\nHold fast i jeres aktier.\nOg til analytikeren er det stadig det samme som dengang på Shareville, da jeg var frustreret over salgsanbefalingen: Marimekko skal have premium-priser. ;)”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

{“content”:“Jeg besøgte Marimekko-butikken i Tapiola i går med min kone for at lave lidt Peter Lynch-inspireret feltarbejde til aktien. \n\nVi har en del Marimekko-service og andre hjemmeprodukter derhjemme, men tøjet har, i hvert fald ifølge min kone, været mere eller mindre “no-go” i næsten hele vores tid sammen (12 år). Jeg undrede mig, da vi pludselig begyndte at finde tøj på bøjlerne, et efter et, der fik os til at tænke “hej, det er fedt” og “det er også cool” og “Hvornår er Marimekko begyndt at lave så fedt tøj?”… \n\nVi snakkede også et stykke tid med sælgeren, og hun havde præcis de samme fornemmelser – at kollektionerne nu er begyndt at se rigtig godt ud, og mange forbrugere har givet lignende feedback som min kone. \n\nDet ser lovende ud for historien, at nye kunder kan konverteres til brandet. \n\nJeg købte også et par Marimekko-printstrømper, og i næste uge planlægger jeg at besøge butikken på Mikonkatu for at se Kioski-kollektionen live, hvis der skulle falde noget af til mig derfra også :grinning_face_with_smiling_eyes:”,“target_locale”:“da”}

16 Synes om

Det næste, der kommer ud, er helt sikkert boksershorts, eller måske ikke, fordi firmaet direkte har indikeret mellem linjerne, at der ikke vil komme decideret herretøj. Dette tekstlogo vil langsomt, men sikkert blive skaleret til såkaldte unisex-produkter. Dette er ekstremt fornuftigt ud fra et brand-, nutids- og modeperspektiv. Mand-mand-macho findes der masser af her og der.

Kasketter, hatte, bælter, tegnebøger osv.

Man må dog tage hatten af for, at de bevæger sig så roligt, selvom fremgangen er enorm. Godt.

1 Synes om

{“content”:“Jeg kan også varmt anbefale alle marimekko at følge på Instagram. God synlighed for branding. Et par fra Kolppikaksikko (JVG) var også med til at give synlighed til vores Marimekko i det nationalt kendte (græde)program…”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Nu lidt som en salgstale :face_with_raised_eyebrow:.
Jeg besøgte Vesas landsbybutik, da jeg var på gennemrejse, og Vesa har en Marimekko-afdeling med et bredt udvalg. Mens jeg kiggede på produkterne, blev mit blik uundgåeligt fanget af prisskiltene, nogle af dem var sky high…
En denimjakke til 250€ osv., det ville jeg forstå, hvis produktet var indenlandsk, men nu er Marimekko fra et billigt land…
Jeg ønsker Marimekko alt det bedste, jeg undrer mig stadig over, hvorfor Marimekkos medarbejdertilbud i praksis løb surt, og at medarbejderne ikke rigtig blev begejstrede.

Jeg undrede mig allerede over priserne, som f.eks. er det dobbelte for en hoodie hos Gant.

Efter tredje opfordring gik jeg på Instagram for at se, hvor meget folk er villige til at betale for Marimekko-tøj nu. Og fulgte også aktivt med online. Jakkerne er nu på udsalg, og prislejet er 150-600 €.

Men det er et godt punkt og en sund måde at sætte spørgsmålstegn ved tingene på.

Hej @Petri_Kajaani! Og hvorfor kan andre ikke svare.

Hvilke værdiansættelsesmetoder er gode for en producent af forbrugerprodukter som denne? Jeg kiggede på P/B-forholdet, og det er ret højt. P/E-forholdet er dog ikke så slemt.

På den anden side bør man ikke se så nøje på disse nøgletal. Sagde Buffett ikke, at man kan investere i et fremragende selskab, selv når det føles lidt dyrt?

I Marimekkos tilfælde er P/B-forholdet en rigtig dårlig målestok. Dette skyldes bl.a., at Marimekkos vigtigste aktiv (dvs. Marimekko-brandet) ikke på nogen måde fremgår af balancen. Hvis man kigger på andre brandvirksomheder, der f.eks. har foretaget virksomhedsovertagelser gennem årene, så har de i forbindelse med disse opkøb indregnet betydelige immaterielle aktiver eller goodwill i deres balance, og derfor kan de have lavere P/B-forhold. Marimekko har derimod selv udviklet dette brand siden 50’erne og investeret titusinder eller hundreder af millioner euro i det, og det fremgår ikke af balancen på nogen måde. En anden grund er, at Marimekko vokser godt og genererer et meget højt afkast af egenkapitalen (ROE 30-40%), hvilket normalt går hånd i hånd med et højt P/B-forhold.

For Marimekko ville jeg foretrække at bruge indkomstbaserede multipler som P/E-forholdet, EV/EBITDA, udbytteafkast og en pengestrømsmodel, da selskabet på grund af sit brand har en god prisforhandlingskraft, og derfor er indtjeningen mere relevant end balancen. Marimekko har også en god pengestrøm på grund af det lave investeringsbehov, hvilket også gør pengestrømmen mere relevant end balancen.

9 Synes om

{“content”:“Jeg var nødt til at opdatere min viden om Inderes-rapporten for at sammenligne med værdiansættelser. Til en pris af 38€ lå den allerede med næsten 20% rabat på EBITDA, og efter bestyrelsesformand Ihamuotilas’ "likviditetsforbedring" er rabatten naturligvis endnu større.\n\nVi lever i utroligt interessante tider. \nVirksomheden er i topform.\nMon ikke Mikas (Mika Ihamuotila) brok over opkøb af finske virksomheder snart vender på hovedet..”,“target_locale”:“da”}

Synes du, værdiansættelsen er attraktiv allerede nu?

Marimekkos brand er gammelt, og balancen er blevet vurderet over lang tid med en P/B-værdi på 3. Den nuværende vurdering er P/B 7,4. Spørgeren leder vel ikke efter en likvidationsværdi her, men snarere den korrekte vurdering af et cyklisk selskab, hvor afkastet af egenkapital svinger med modestrømme. I dette tilfælde giver en etårig P/E lettere et billede af et billigt selskab på grund af en øjeblikkelig faktor (jf. Outokumpu 10 €), uden at der nødvendigvis er sket en permanent ændring i selskabets fundamenter mod et større indtjeningspotentiale. Marimekko har dog formået at øge sin omsætning gennem cyklusserne.

2 Synes om

Jeg tror, jeg vil fylde mere op. For en måned siden ville jeg have været glad for at få det til denne pris, og der er intet sket på forretningssiden. Det eneste er det dyk, som bestyrelsesformandens salg forårsagede, og selv der var priserne sandsynligvis aftalt før det rally i starten af november. Ind i porteføljen og venter på 40.

2 Synes om

Brandet og produkterne er blevet opbygget målrettet og systematisk de seneste år. Super Trakki. Som et yderligere element er træbaserede fibermaterialer også på vej til MM-produkterne. Mon der er muligheder for den næste vækstspids der. Hvad er MM’s andel i tilgængeligheden og brugen af dette råmateriale, når den industrielle produktion også starter i Finland snart.

1 Synes om

{“content”:“Det blev bemærket, hvor godt julesalget gik, og aktien steg med 4%. :wink: I min egen omgangskreds var Marimekko julegaver i hvert fald enormt populære denne jul.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

Jeg tror også, at dette vil tage fart efter årsskiftet, og der kommer et stort boom, når Q4-resultatet kommer ud. Nu holder vi bare fast, og 40€ vil snart være langt bagud.