Søger teknologiske topprodukter i medicinalindustrien: jævnt og kedeligt eller en rutsjebanetur?

Jeg har længe savnet en dedikeret tråd til medicinalindustrien. Det er måske ikke værd at oprette separate tråde for hver virksomhed, men i stedet diskutere interessante medicinalvirksomheder her, som I har investeret i eller overvejer at investere i.

Coronavirus-epidemien er ét eksempel på de mange sundhedstrusler, som menneskeheden fra tid til anden må stå overfor. Disse findes, og der vil komme flere. Og især virksomheder inden for biopharma-sektoren er dem, der enten vinder eller taber på de lægemidler, de udvikler. Jeg har selv længe været interesseret i dette segment og medicinalindustrien generelt. Det har ikke givet så godt et afkast, som jeg måske troede i starten, men det giver en stabil strøm af udbytte. Jeg tror dog fuldt og fast på, at behovet for nye, mere effektive og mere skånsomme lægemidler og behandlingsmetoder vil stige i fremtiden. I segmentet findes der også mange spekulative papirer, hvis kurs stiger nærmest ud af ingenting, drevet af enten rygter om nye lægemidler eller M&A (fusioner og opkøb). Især amerikanske investorer har udmærket sig her. Hvis man savner spænding i livet, kan man også købe dem og nyde turen.

I min egen, meget langsigtede, portefølje:
Bayer /XETRA
Gilead Sciences /Nasdaq
Novo Nordisk /OMXC
Roche /SIX

Det interesserer mig at høre, hvad I har på dette område. Også begrundelser for, hvorfor I har købt. Jeg skriver selv mere om emnet senere.

22 Synes om

Biohit købt for nylig.

3 Synes om

Biohit må være en af de her gamble-aktier. Hvis det går godt, går det rigtig godt, men man kan også miste sine penge.
Jeg tror, jeg investerede i det i 90’erne, men jeg skrev ikke dengang ned, hvorfor jeg købte/solgte. Jeg tror, jeg tabte lidt på det.

Ulempen ved hele segmentet er, at udviklingsomkostningerne er meget høje, og så er der enorme forsinkelser i godkendelsesprocessen, som stadig er landespecifikke. EU er nu nok et enkelt land i den henseende.

Lad os krydse fingre for, at det går godt for dig, Anatooli.

6 Synes om

Lægemiddelindustrien har disse udbytte-aristokrater, et eksempel er Roche, som har hævet sit udbytte i 33 år i træk, hvis bestyrelsens forslag på 9 CHF går igennem.

2 Synes om

Lægemiddelindustrien vil helt sikkert være en af fremtidens megatrends. Hvad angår udviklingslandene, har vi kun skrabet overfladen, og mange virksomhedsrapporter viser, hvordan resultaterne fra udviklingslandene får et større fodfæste. Lægemiddelindustrien er i sig selv ret risikabel, da udviklingen af lægemidler tager tid, og der er ingen sikkerhed for, at de kommer på markedet. Jeg har selv fordelt min portefølje, så jeg vil eje producenter af lægemidler samt producenter af udstyr og forsyninger. Med hensyn til udstyr er risikoen efter min mening mindre end for almindelige lægemidler, så de er måske på en eller anden måde lettere at eje, selvom de selvfølgelig gennemgår de samme FDA-processer som lægemidler.

Jeg har følgende udstyrsproducenter:

• Revenio
  • Medtronic
  • J&J
    Stryker er under observation og har været på min observationsliste længe, men værdiansættelsen er virkelig stram. Stryker er på mange måder verdens førende producent af kirurgiske robotter, deres portefølje er bred, og væksten er meget høj.
    Medtronics portefølje omfatter pacemakere og insulinpenne og -pumper. Desværre er diabetes en af de sygdomme, der vil stige voldsomt i de kommende år. Så MDT er en fornøjelse at eje.
    J&J kender sikkert alle, så der er nok ikke meget at skrive om det. Det er som en ETF for lægemiddelindustrien.

Af lægemiddelselskaber har jeg:

• Abbvie
  • Novo Nordisk

Abbvie vil blive et af verdens største lægemiddelselskaber, når Allergan-handlen er godkendt. Abbvies vækst har været enorm takket være Humira. Nu hvor Humiras patenter er ved at udløbe, og konkurrencen skærpes, skal Abbvie på en eller anden måde kompensere for væksten. Abbvie fik markedsføringstilladelser til to fremragende lægemidler i det sidste år, Rinvoq og Skyrizi. Disse forventes ikke at blive blockbustere som Humira, men kombineret med Allegans portefølje kan det hul, Humira efterlader, nogenlunde udfyldes. Abbvies absolutte svaghed er en helt vanvittig gæld, der hovedsageligt består af købet af Allergan. Som jeg nævnte i starten, er en af de største risici for lægemiddelproducenter at opnå markedsføringstilladelser, og et eksempel på dette er Abbvies ROVA-T, som resulterede i massive nedskrivninger.

Novo Nordisk er en verdensklassevirksomhed med utroligt gode produkter. Diabetes er en stadig mere udbredt sygdom, og Novas kommende lægemidler har gode muligheder for at få en stor del af markedet. Rybelsus, som er Novas semaglutid, er den første GLP-agonist, der tages oralt. Dette forventes at blive Novas næste flagskib, og alle tegn tyder på, at det også vil blive det.

Gilead har længe været under observation. Værdiansættelsen har længe været billig, men virksomhedens ledelse har ikke overbevist mig. Der er sive information om meget godt fra det nye lægemiddel Filgotinib, så mon ikke Gilead havner i porteføljen på et tidspunkt.

9 Synes om

God idé, Elina!

Jeg har Johnson&Johnson + Abbvie i min portefølje som medicinalvirksomheder.

JNJ - Mcap $390B - Omsætning $82B

Johnson&Johnson er en defensiv Dividend King (har hævet udbyttet i 57 år - udbytte $3,8 / 2,5% - udbyttehævelse #58 i april).
Johnson har en AAA-kreditvurdering - med Moodys ord; “Johnson & Johnsons Aaa-rating afspejler virksomhedens fremragende finansielle fleksibilitet, der kan tilskrives stor skala, stærk produkt- og geografisk diversitet, høje fortjenstmargener og lav finansiel gearing. Virksomhedens styrke på tværs af tre store divisioner – lægemidler, medicinsk udstyr og forbrugerprodukter

Virksomheden forventede en omsætningsvækst på 4,5-5,5% for 2020. Virksomheden har en stærk “Drug pipeline”, som også i fremtiden vil sikre en massiv portefølje (f.eks. Listerine, Band Aid, Nicorette). I 2019 brugte de $11B på R&D, hvilket betyder, at virksomheden producerer et stærkt FCF. JNJ er også aktivt inden for M&A, som Elina også nævnte.

ABBV - Mcap $121B - Omsætning $33B

Abbvie har været en interessant sag. Abbvie udskiltes fra Abbot Laboratories. Som Pandabjørnen nævnte, har virksomheden en interessant fremtid foran sig. Virksomheden fremsatte et købstilbud på Allergan, som snart skulle blive en realitet. Humira står for størstedelen af Abbvies omsætning (patentet udløber i USA i 2022). Abbvies gældsbyrde vil stige med købet af Allergan + udløbet af Humira-patentet er en af grundene til, at Abbvie har et relativt højt udbytte (5,8%) og er en mere risikabel aktie end JNJ. Abbvie hævede sit udbytte i november med +10%. Abbvie og Allergans massive FCF muliggør et godt udbytte, drug pipelinen og tilbagebetaling af gæld. Abbvie har endnu ikke offentliggjort sine Q4 2019-resultater.

Lidt relateret, jeg ejer også Medical Properties Trust (MPW), som ejer hospitalsfast ejendom i USA/Italien/Spanien/Tyskland/Storbritannien.

3 Synes om

Godt, at denne også blev åbnet, jeg fik det ikke selv gjort, tak @Elina_A

I porteføljen små virksomheder, også kaldet lottokuponer.

Oncology Venture
Spectracure
Hamlet Pharma
Genovis

Alle undtagen Genovis har potentiale for multibagger på kort sigt, omvendt kan alle også gå konkurs.

Mit største håb er Hamlet, hvis testene fortsætter med de samme resultater som hidtil, så er vi på tærsklen til noget virkelig stort, i stil med 100-bagger.

7 Synes om

Dejligt at læse din liste. Og dejligt at høre, at der er andre som os :smile:

Jeg har også haft Stryker/NYSE på min indkøbsliste og af samme grund ikke købt den. Er det en af de altid-dyre aktier? Jeg listede også Medtronic engang, men den faldt ved en fejl ud, og jeg fulgte den så ikke.

Abbvie/NYSE har været en udfordrer til Gilead. Den kom ud af det blå og udfordrede G’s Hep-C-lægemidler. Gilead har i sig selv engang været en utrolig væksthistorie, der kollapsede, fordi de valgte at helbrede Hep-C i stedet for blot at lindre patienternes situation. Hillary C klagede allerede dengang over virksomhedens høje medicinpriser, men prisskiltet er lille, hvis man tænker på, at sygdommen helbredes, og medicinen ikke skal tages i al evighed. Gileads aktiekurs kollapsede, og selv de fine HIV/AIDS-lægemidler har ikke ‘forbedret’ kursen. Jeg er enig med dig i ledelsen, men efter CEO Daniel O’Day kom til (fra Roche), er situationen efter min mening blevet bedre. Andre, f.eks. CCO (fra BMS), skiftede også i løbet af 2019.

I sammenligningen mellem Abbvie og Gilead har Gilead efter min mening måske en lidt bedre produktpipeline. Men begge er gode inden for deres felt. De kan udvikle mere, fordi de har nok egne lægemidler på markedet til at finansiere udviklingen.

Jeg er også :slightly_smiling_face: enig med dig om Novo. Super inden for diabetes. Og derudover fedme- og blødersygdomsmedicin i porteføljen. Sanofi stoppede sidste år udviklingen af diabetesmedicin, så det er åbenbart et stærkt konkurrencepræget marked. Eli Lilly /NYSE er nok en af Novozymes største konkurrenter. Novozymes eneste ulempe er, at den danske skatteforvaltning tager en stor del af udbyttet, og jeg får kun 52%… Ærgerligt.

P/E-tal:
Abbvie 9
Bayer 40,4
Bristol-Myers Squibb 14,2
Eli Lilly 20,5
Gilead 9
Medtronic 20,6
Novo Nordisk 25,5
Roche 20,8
Stryker 23

Så der er en vis spredning i disse P/E-tal.

2 Synes om

Ja, her blegner selv Roche :smile:
Som en note til dem, der ikke kender udtrykket: en Dividend King har hævet udbyttet i mindst de sidste 50 år :tada:

Ukendte for mig, bortset fra Genovis.
Må jeg spørge, hvor du har stiftet bekendtskab med dem og fået inspiration til at investere i dem?

Har fundet fra forskellige boards og/eller Twitter.

Gnisten er kommet fra det potentiale, disse har, og hvis de lykkes, vil de næsten helt sikkert blive købt for en stor sum penge.

1 Synes om

Skal tjekke det ud

1 Synes om

Kommer der i øvrigt en resultatopgørelse fra Gilead i morgen? Jeg hopper med på vognen i morgen måske.

1 Synes om

Her er Carnegie banks tre favoritter fra Sverige, Calliditas, Camurus og Oncopeptides. Baseret på artiklen virker de interessante.

3 Synes om

{“content”:“Kedeligt nok kun Oriola (+1,3%) lige nu. Jeg lyver stadig over for mig selv om, at hvis virksomheden engang i midten af næste årtusinde kommer over sine forskellige midlertidige problemer, er der betydelig potentiale for stigning i aktien. \n\nBBS er under overvågning, men jeg har ikke fået tid til at sætte mig ordentligt ind i det. Jeg tror, at produktet har et meget interessant potentiale, men det ville kræve en mere grundig undersøgelse af emnet. \n\nOrion er tæt på mit hjerte. Jeg solgte tidligere med god fortjeneste, hvorefter den fortsatte sin vækst. Porteføljen er interessant, så jeg følger situationen.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Forhåbentlig resultat for Q4 som forventet.

https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gild/earnings

2 Synes om

Ja. Men nok først i morgen ‘after market close’, dvs. efter kl. 16.00 Eastern time. Offentliggørelsesceremonien starter kl. 16.30, hvorefter den snart vil være tilgængelig, f.eks. på Seeking Alpha. Så man kan stadig købe i morgen før 2019-data, og så onsdag efter.

1 Synes om

Godt fanget.

Jeg hørte første gang om Calliditas Therapeutics fra en ven, der roste dem for at gøre et virkelig banebrydende arbejde inden for vanskelige nyresygdomme. Jeg ledte tidligere efter information om virksomheden, og det så ud til, at de var dybt nede, og i hvert fald i Q3 2019 havde de slet ingen salg og lavede et tab på omkring 50 mSEK. Om sommeren havde de tilsyneladende modtaget 210 mSEK i finansiering gennem en rettet aktieemission. Lad os håbe, at de får hovedet op over vandet og begynder at skabe omsætning og et positivt resultat.

Jeg har hørt navnet Oncopeptides, men jeg kan ikke huske det. Jeg må undersøge det nærmere.

1 Synes om

Jeg håber det samme. Med den nye ledelse virkede løfterne i det mindste til at holde bedre i starten. Det kan også være en tilfældighed. Markedet har straffet Gilead i lang tid. Årsagen er sandsynligvis, at det engang var en raket, og derefter viste Hep-C-markedet sig at være begrænset (da patienterne desværre blev raske). Gilead blev en aktie, der mindede om Nokia, der faldt på gode nyheder og faldt endnu mere på dårlige.

De har nu i et stykke tid promoveret udviklingen af Ebola-medicin, men da Ebola ikke har været så fremtrædende som Corona, har det ikke haft nogen effekt. Først med Corona fik det vind i sejlene.

1 Synes om

Denne har jeg også haft i min portefølje. Nu er der kun en lille smule tilbage.
Men jeg har haft det samme håb om, at de endelig ville få deres egne systemer i orden.

Aussies BBS Pharmaseuticals er alt andet end kedelig :herb:

Orion er nok en ret svær sag for analytikerne. Ville det være en aktie, som næsten ingen af ejerne ønsker at opgive, ligesom Elisa og Kesko? Og prisen forbliver høj…

2 Synes om