Jeg har længe savnet en egen tråd for medicinalindustrien. Måske er det ikke værd at adskille tråde for forskellige virksomheder, men snarere at diskutere interessante medicinalfirmaer her, som I har investeret i eller overvejet at investere i.
Coronavirus-epidemien er et eksempel på de mange sundhedstrusler, som menneskeheden fra tid til anden står over for. Disse findes, og disse vil komme. Og især virksomheder inden for biofarmasektoren er dem, der enten vinder eller taber med de lægemidler, de udvikler. Jeg har selv længe været interesseret i dette segment og medicinalindustrien generelt. Det har ikke givet så godt afkast, som jeg måske oprindeligt troede, men det giver en stabil strøm af udbytte. Jeg tror dog stærkt på, at behovet for nye, mere effektive og patientvenlige lægemidler og behandlingsmetoder vil stige i fremtiden. Inden for segmentet findes der også mange ‘spillepapirer’ (spekulative aktier), hvis kurs stiger næsten ud af ingenting, drevet af rygter om nye lægemidler eller M&A (fusioner og opkøb). Især amerikanske investorer har udmærket sig her. Hvis man savner spænding i sit liv, kan man også købe dem og nyde turen.
I min egen, meget langsigtede, portefølje:
Bayer /XETRA
Gilead Sciences /Nasdaq
Novo Nordisk /OMXC
Roche /SIX
Jeg er interesseret i at høre, hvad I har på dette område. Også begrundelser for, hvorfor I har købt. Jeg vil selv skrive mere om emnet senere.