Jeg har længe savnet en dedikeret tråd til medicinalindustrien. Det er måske ikke værd at oprette separate tråde for hver virksomhed, men i stedet diskutere interessante medicinalvirksomheder her, som I har investeret i eller overvejer at investere i.
Coronavirus-epidemien er ét eksempel på de mange sundhedstrusler, som menneskeheden fra tid til anden må stå overfor. Disse findes, og der vil komme flere. Og især virksomheder inden for biopharma-sektoren er dem, der enten vinder eller taber på de lægemidler, de udvikler. Jeg har selv længe været interesseret i dette segment og medicinalindustrien generelt. Det har ikke givet så godt et afkast, som jeg måske troede i starten, men det giver en stabil strøm af udbytte. Jeg tror dog fuldt og fast på, at behovet for nye, mere effektive og mere skånsomme lægemidler og behandlingsmetoder vil stige i fremtiden. I segmentet findes der også mange spekulative papirer, hvis kurs stiger nærmest ud af ingenting, drevet af enten rygter om nye lægemidler eller M&A (fusioner og opkøb). Især amerikanske investorer har udmærket sig her. Hvis man savner spænding i livet, kan man også købe dem og nyde turen.
I min egen, meget langsigtede, portefølje:
Bayer /XETRA
Gilead Sciences /Nasdaq
Novo Nordisk /OMXC
Roche /SIX
Det interesserer mig at høre, hvad I har på dette område. Også begrundelser for, hvorfor I har købt. Jeg skriver selv mere om emnet senere.