Vuosi sitten joku viimeksi tänne kirjoitellut.
Herätelläänpäs sitten keskustelua.
Joululomilla pykäsin Pythonilla ja Tensorflow/LSTM/Deep-Learning -estimointisoftaa, jolla kalkyloin pari kertaa viikossa Nordnetin sertifikaatti ja minifutuureista ostokohteita n. 200 € panoksella ja 15-20 lappua per kerta viikon holdiin.
Pohjana käytin ihan PythonCoden tutorialia.
EPOCHS=350, DROPOUT=0.4, LAYERS=2, NEURONS=256, BACTH_SIZE=64, N_STEPS=50
Olen kokeillut monta eri asetusta, mutta tuon tutorialin default-arvot tuntuu vaan aika hyviltä. Ainoastaan epochien määrää pudotin, koska TensorBoardin mukaan tuntui hieman ylioppimiselta mun omalla Loss-funktiolla.
Tämä on myös positiivista, koska 15 kohteen opetus ei kestä niin kauan. Nyt menee Azuren GPU:lla varustetulla VM:llä avout 6 minuuttia per ticker. Kahdella VM:llä tarkoittaa käytännössä tunnin operaatiota datan hakemisiin Nordnetista, opettamisineen ja treidaamisineen.
Vielä en ole rakentanut robo-treidausta, nyt vielä opettelen miten nuo sertit ja minifutut oikeesti toimii ja miten niillä pelataan. Eli treidaus edelleen käsin.
Homma on tuottanut muutamssa viikossa, joo, mutta vola on hirveä. Nuo tuotot, samoin kuin tappiot on tulleet lähinnä yksittäisillä keisseillä ja muut mörnii vaakasuoraan. Ehkä se näin pitää ollakin. Tuloskausi myös vaikuttanee.
Loss-funktio algossa on itse kyhätty, jonka pitäisi ennustaa oikein short/long. Backtestit antaa noin 54% onnistumista. Opetuksessa käytän nyt aikaväliä 2012 - 2020/6. Ja sitten validointi uudella datalla, jota algo ei ole nähnyt 2020/7 - 2021/2. Tossa on nyt tietysti se, että validoinnissa ei ole kunnon laskusuhdannetta mukana, ja vaikka opetusdatassa onkin pari dippiä, niin pääasiassa suunta on ylöspäin. Sitten “tuotannossa” opetan nykyhetkeen asti, ja haen sitten ennustuksen 5 pörssipäivää eteenpäin.
Ehkä tämän viikonlopun aikana teen feikkidataa, jossa kurssit laskevat 2020/7-2021/2 niin näen miten algot reagoivat siihen - kertonee siitä, että onko tällä mitään virkaa oikeasti vai onko hyvä alku ollut vain tuuria.
Onkos tänne ilmestynyt muita algo-treidaamisesta kiinnostuneita? Olisi kiva vaihtaa mielipiteitä ja oppia teiltä.