Der er kommet nye meddelelser om omklassificering (RECLASSIFICATION) af amerikanske udbytter for 2022. Denne gang fra hele tre selskaber:
NYMT (igen)
Hercules Capital (HTGC)
FS KKR Capital (FSK)
Det fungerer altså sådan, at man på vero.fi indsender en anmodning om rettelse for 2022, hvor man tilføjer disse tilbagebetalinger af udenlandsk kildeskat som nye “udbytter”.
Jeg er ikke stødt på en finsk mægler, som det ville være muligt igennem. Her skrev jeg om erfaringerne med at købe dem via Interactive Brokers. Der er det typiske minimum $1000, så man kan komme i gang med ret små beløb.
Mon tro, hvad Nordnet ellers har indberettet forkert til skattemyndighederne?
Microsoft udbetalte 11.3.2022 et udbytte på $11,78, og der blev betalt $1,77 i skat.
I årsopgørelsen står der, at udbyttet var €12,04, og skatten var €1,81.
Nordnets årsoversigt viser et udbytte på €10,67 og en skat på €1,60.
Jeg mistænker, at den USD/EUR-kurs, der er brugt i årsopgørelsen, var den, der var gældende, da kørslen blev foretaget, og ikke den, der var gældende, da udbyttet fragik (1€ = 0,9163$).
Fra fanen ‘transaktioner’ hos Nordnet kan man åbne en enkelt udbytteberegning, hvor valutakursen vises på den nederste linje.
Jeg bemærkede ikke selv nogen forskelle mellem det, der blev rapporteret til skattemyndighederne, og transaktionerne i porteføljen. Måske er jeg nødt til at kigge en gang til, da jeg alligevel skal foretage nogle justeringer.
Edit: Jo, der er forskelle. Jeg har selv modtaget 16,8 $ i udbytte, og i NN-beregningen er kursen 0,90621, hvilket svarer til 15,22 i euro. Til skattemyndighederne har NN rapporteret 15,28 €, hvor kursen har været 0,90952. Ved at kigge på nettet var dagens valutakurs 1 USD = 0,90730 EUR. Under alle omstændigheder er dette en meget lille forskel, som ikke har nogen betydning. Din sag er dog over 10 % forkert, så der er noget galt et sted.
Edit2: De samlede udbytteindtægter for 2022 er ifølge mæglerens oplysninger i alt 2952,32 € og nu står der 2946,8 € på selvangivelsen, så forskellen er kun 0,19 %.
Jeg spurgte Nordnet i 2021, hvorfor deres udbytterapport, årsopgørelse og min forudfyldte selvangivelse (indberettet af Nordnet) alle havde forskellige beløb i euro for Intrums udbytte, og hvorfor alle disse endda adskilte sig fra det, hvis jeg selv havde indtastet udbyttet efter skattemyndighedernes anvisninger. Jeg fik som svar:
Når udbytter betales i valuta til en valutakonto, er den euroværdi, der indberettes til skattemyndighederne, på en måde vejledende. Investoren kan selv beslutte sin valutakurspolitik, så længe den er konsekvent. Desværre stemmer vores rapporter ikke helt overens i deres oplysninger. Til skattemyndighederne indberetter vi med den middelkurs, som de svenske handelsbanker noterer, hvilket svarer til den middelkurs, som Finlands Bank offentliggør, men selvfølgelig ikke er helt den samme.
Jeg tolkede selv svaret således, at Nordnets rapporter lever deres helt eget liv, og at euroværdierne for de udenlandske udbytter i dem blot er dannet ud fra nogle såkaldte mere uofficielle valutakurser. Til skattemyndighederne sendes så den euroværdi, der er beregnet ud fra den middelkurs, de svenske handelsbanker noterer.
Min erfaring siger mig, at du er i problemer, hvis du har mange handler og endnu ikke er gået i gang med arbejdet med rapporteringen
En god ting er Custom statements → Trades. Realized P/L only fjerner nogle af de overflødige rækker.
Jeg har selv indsendt sådan en, et activity statement og et selvlavet resumé, der inkluderer alle mæglere + parsing af IBKR’s activity statement, til skattemyndighederne.
Jeg importerer altså activity statementet i min egen model, som beregner opsummeringen. Heri lægger jeg manuelt Nordnet oveni (fra deres 9A-rapport).
Hvis du har få handler og foretrækker at indberette dem linje for linje fremfor at vedhæfte filer, kan denne parser måske være bedre: https://ibkr-report-parser.appspot.com/
Men den beregner andre resultater end IBKR’s rapporter på grund af forskellige omregningskurser.
Beklager rodet, har ikke tid til at svare mere uddybende. Held og lykke!
Er kurtageomkostninger på aktier ikke fradragsberettigede? I den forudfyldte årsopgørelse fremgår kun gebyret for den månedlige ETF-opsparing for Nordnets vedkommende Eller bliver kurtagen først medregnet ved et eventuelt salg af aktien?
De medregnes i handelspriserne. Altså hvis du for eksempel køber aktier for 1000 € og omkostningen er 10 €. Der går 5 år, og du sælger dem til en pris på 2000 €, og omkostningen er igen 10 €. Til skattevæsenet indberetter mægleren gevinsten som (2000-10) - (1000+10) = 980. På den måde behøver du ikke at huske/gemme dem, da de bliver regnet med i prisen.
Besværet med at gemme og huske oplysningerne opstår på det tidspunkt, hvor ejeren beslutter at flytte sit værdipapirdepot til en anden mægler. I den situation forsvinder aktiernes anskaffelsespriser og omkostningsoplysninger fra aktierne og bliver udelukkende ejerens eget ansvar.
Jeg har stadig min ASK (Aktiesparekonto) hos Mandatum/Saxo, selvom jeg hvert år må rette oplysningerne hos skattevæsenet.
I dag den 19.5. fragik udbyttet fra Sampo, udbetalingsdatoen er den 31.5. ASK-kontantbeholdningen sprang dog i dag op med et beløb svarende til Sampos udbytte. Jeg har ikke før indset eller bemærket, at det skete. Jeg antager, at hvis jeg bruger kontanterne til et køb nu, så vil det være en kredittransaktion. Burde køb på kredit ikke være forhindret på en ASK?
Jeg kunne ikke finde det ved at søge, så jeg spørger her:
Håndteres IBKR-indbetalinger ved at lave en bankoverførsel fra selve banken?
Ifølge siden er den første indbetaling om måneden gratis, men tager de finske banker gebyrer for dem?
Hvilke gebyrer skal man alt i alt betale på kontoen for valutaveksling?
Almindelig SEPA-overførsel, så det adskiller sig ikke fra andre bankoverførsler. Pengene er normalt fremme på en halv dag.
Valutaveksling koster 2 USD/veksling op til 100.000 USD, hvis der veksles for mindre end en milliard om måneden. (Efter en milliard falder gebyret.) Kursen er markedskursen på vekslingstidspunktet.
Jeg har selv gået og spekuleret over en sag vedrørende mæglere, og jeg ville være taknemmelig, hvis nogen af jer, der læser denne tråd, har et fornuftigt perspektiv på det:
Jeg ejer i øjeblikket Alibaba-aktier (eller rettere teknisk set NYSE-noterede ADR’er) gennem en aktiesparekonto. Nu hvor selskabet har meddelt, at det planlægger at opsplitte i seks dele, er jeg begyndt at overveje, om det ville give mening at sælge dem fra min aktiesparekonto og købe dem igen via en (billigere mæglers) almindelige depotkonto – på den måde ville salgsomkostningerne ikke blive helt vanvittige, hvis jeg på et tidspunkt vil af med nogle af de selskaber, som BABA bliver opdelt i.
Jeg har en konto hos både Degiro og Trade Republic. Er der nogen forskel på disse lavprismæglere i forhold til, om sådanne aktie-splits skaber unødig hovedpine?
Fyren ovenfor talte vist om et spin-off i stedet for et split, hvor virksomheden deles op i flere virksomheder, og den tidligere BABA-aktionær får tildelt aktier i spin-off-virksomheden med en vis procentsats. Og han ville nu stå med to firmaer og ville ønske at sælge aktierne i det ene eller begge firmaer. På den måde ville han betale kurtage to gange, hvor han før kun ville have skullet betale én gang.
Mit svar til ham vedrørende skift af mægler ville være “giv den gas, hvis det føles rigtigt”.
Jeg har ingen anelse om, hvor aktuelle Alibabas spin-offs er, hvornår de kommer, eller om de tidligere aktionærer også ville få aktier i det nye firma.
Jeg ved heller ikke noget om Degiro eller Trade Republic, men de håndterer vel den slags situationer ret kompetent. Jeg vil sige, at det er de nødt til, hvis de vil fortsætte deres forretning
Som en hurtig konklusion betyder lavere handelsomkostninger noget, hvis det handler om småpenge, og man foretager mange handler. Du kan nå at skifte mægler mange gange, før det spin-off-scenarie, du overvejer, kommer som en overraskelse, især hvis du følger firmaet.
Jeg bruger selv IBKR til aktier uden for Norden, og man sparer da en del i kurtage der.
Ja, det er rigtigt, eller rettere sagt planlægger Alibaba at opdele sig i seks selskaber, og seks gange kurtage hos Nordnet for internationale aktier er allerede en hel del. Selvom værdien af aktierne er flere tusinde kroner, kan der komme meget små poster fra de mindste ejerandele.
Men det er nok unødvendigt at stresse over, om det her fungerer, som det skal hos lavprismæglere. Tak!