Hej! Jeg er ved at starte aktieinvesteringer og har sendt en ordre til Privanet, hvorfra jeg allerede har modtaget 2 fakturaer, hvoraf den ene jeg nu har nået at betale, og den anden er stadig ubetalt. Først nu bliver jeg spurgt om min værdipapirkonto, som jeg ikke havde hørt om før (fordi jeg i min dumhed ikke fik nok information), så hvad sker der nu med disse udførte ordrer? Der er fakturaer for dem, men ingen såkaldt “plads” hvor de kan henføres. Jeg har en gammel konto hos Nordnet, hvorfra jeg har bestilt nye adgangskoder osv., men jeg ved ikke, hvor lang tid det tager, før posten kommer… Det er dumt, hvorfor Privanet overhovedet sælger dem, når de ikke tydeligt nok kræver denne konto, før de overhovedet handler med aktier. Jeg har i hvert fald straks annulleret den åbne ordre, så der ikke kommer flere fakturaer, da jeg endnu ikke har en konto.
Du kan måske ringe til Nordnet og spørge efter oplysninger om din depotkonto. Det er også en god idé at tjekke, om der er omkostninger forbundet med registrering/opbevaring/handel med unoterede selskaber hos Nordnet.
Du kan sikkert også åbne en depotkonto hurtigt i din egen bank. Hvis du f.eks. har investeringsforeningsbeviser, åbner banken (så vidt jeg forstår) en depotkonto i den forbindelse. Her bør du også tjekke priserne.
Jeg tjekkede prisen hos min bank (Säästöpankki), og den ville være 40€/år, og jeg har alligevel ikke ret store aktiemængder, der skal ind på depotet, så det lyder ret dyrt. Jeg har dog bestilt tid i banken til tirsdag og vil i hvert fald diskutere det der. Jeg skal nok også ringe til Privanet og måske også til Nordnet.
Jeg ser en af de største begynderfejl som at investere for små beløb pr. aktie. Hvis man tænker på traditionelle banker, er den typiske minimumsafgift pr. købs-/salgstransaktion 8 euro, så hvis kursgevinsten er 1,6 % på en investering på 1.000 euro, går den fuldstændig tabt i omkostninger. Dette betyder, at banken får 40 % af en kursgevinst på fire procent. Små investeringer i én aktie resulterer i, at investering bliver en hobby, man deltager i. Banken tjener penge, men risikoen tager ikke.
Gælder ikke rigtigt længere. OP’s ejer-kunder har et gebyrloft på 1%, og det samme gælder Nordea. En handel på hundrede euro koster altså en euro. Opbevaring er også gratis, hvis man foretager mindst én handel pr. kvartal.
Selvfølgelig skal man ikke handle med hundrede euro, men til aktieopsparing er det helt fint. En gammel rest synes at være “jeg køber altid for mindst 5000 euro ad gangen”.
Det er dog stadig en ret høj pris. Hvis det årlige aktieafkast normalt er 7% og beholdningsperioden er gennemsnitligt et år, så er omkostningerne pr. handel (køb og salg) 2%, hvilket er over en fjerdedel af overskuddet.
Det betaler sig hurtigt kun at skifte til indeksinvesteringer, medmindre man tror, man kan opnå et betydeligt merindtægter. At opnå merindtægter kræver igen arbejde, og med en lille kapital vil timelønnen være nådesløst lille.
Som hobby er det selvfølgelig okay og forventeligt en sjælden hobby stadig i den forstand, at indtjeningspotentialet er positivt. Men investeringsmæssigt er det i udgangspunktet ikke fornuftigt.
For mig ville det også være bedre at arbejde mere end at hænge så meget ud på børsen, men livet handler ikke altid om, hvor man får flest euro på kontoen. Det er dog altid godt at minde sig selv om, at man egentlig bare betaler for denne hobby, selvom man tilsyneladende tjener penge ![]()
Jeg har overvejet beløbene, jeg skal lægge i aktier, netop på grund af disse omkostninger. 1% i omkostninger ved køb og salg er efter min mening ok. Mine investeringsbeløb ligger i klassen 100-200€/måned. Jeg har overvejet, om det overhovedet er værd at lægge noget som helst i aktier med det beløb. Det er selvfølgelig penge, som jeg ikke har brug for. Porteføljen er stadig nede med ca. 36,7%… Jeg startede med følelserne i starten af 2018, og kurserne faldt, derefter har jeg investeret sporadisk, og faldet er stadig ikke indhentet. Jeg ved ikke, hvad der ville være bedst at gøre for at stigningen ville være hurtigere. Jeg sælger dog ikke med tab, og jeg tror på, at de vil stige igen. Nu lægger jeg ikke længere meget i aktier, fordi min tro på børsen vakler mere efter at have læst Saarions bog.