Hvor får man nemt en værdipapirkonto til et ApS?

Hej
Jeg kiggede på diskussionen om mægler sammenligning, men jeg tænkte, at jeg ville starte en anden tråd med et lidt andet perspektiv. For en privatperson er det meget nemt at oprette en værdipapirkonto online, men for en virksomhed virker det som en stor papirbunke at udfylde. Jeg spurgte Nordnet, men der er ret lang ventetid hos kundeservice. Ellers ville det være vigtigt

• Rimelige omkostninger for handler på omkring 10.000 €.
  • Velfungerende applikationer til computer og telefon
  • Mulighed for at deltage i børsnoteringer bredt
  • Praktiske rapporter til regnskabsføring
  • Plus for gode nyhedstjenester

Jeg har selv kigget på Mandatum Trader og Nordnet. Nordnet er jeg allerede bekendt med. Min begejstring for Mandatum stoppede, da der tilsyneladende ville være en stor bunke aftaler på engelsk at udfylde. Nordnet siger igen, at behandlingen tager lang tid.

Man skulle tro, at en aktiesparekonto (AOT) ville åbne hurtigst i den bank, hvor virksomheden har sin konto.

1 Synes om

Min bank, OmaSp. Det ville nok fungere i teorien, men med mobilapps kunne man nok glemme at handle.

Mandatumi har været hurtig og hjælpsom i alle de kontakter, jeg har haft med dem. Jeg kan godt lide, at deres app er meget god, samt prisen og udvalget. Det hele er et lysår foran andre, jeg bruger (Nordea, Nordnet).

Jeg var lidt i tvivl om, at Mandatum Trader kunne være et alternativ til Nordnet af dem, jeg kender.

Virksomheden fik åbnet konti hos Nordnet og Mandatum sidste år. Hos Nordnet tog det 7 uger at oprette en AOT (Investeringskonto) via den elektroniske ansøgning. Hos Mandatum tog det tre uger, selvom processen var lidt mere besværlig med omkring fem forskellige PDF-formularer. Jeg ser det således:

Nordnet

• (+) Superlån til virksomheden
  • (+) Nem deltagelse i forskellige emissioner direkte fra tjenesten.
  • (-) Begrænset udvalg af børser
  • (-) For høje (flødeskum) handelsomkostninger, hvis man ikke har Active Trader / Private Banking priser

Mandatum

• (+) Bred adgang til næsten alle børser i verden.
  • (+) Hvis porteføljen er over 50.000 €, er handelsomkostningerne markant lavere end NN Private Banking.
  • (+) Mere omfattende nyheds-/analyseudbud fra Saxo.
  • (-) Ingen realtidskurser til Norden (Refusionssystem, hvor man får dem gratis, hvis man foretager 4 handler/måned)
  • (+) Adgang til at handle på det amerikanske pre-market :rocket:
  • (+) Adgang til at handle med optioner!
  • (-) Ingen modstykke til superlånet
  • (-) Ingen adgang til emissioner

Mandatum tilbyder Trader Pro-applikationen til Windows/Mac gratis, mens Infront hos Nordnet koster ekstra. Mobilapplikationerne fungerer godt for begge, og rapporter til regnskabsføring er nemme at hente fra begge.

Hvis Mandatum lancerede et produkt svarende til superlånet, ville jeg centralisere al handel der, bortset fra en lille kasse hos Nordnet til emissioner.

4 Synes om

Tak for det omfattende resumé! Har du undersøgt, om situationen ændrer sig, hvis man kommer ind på Private Banking-siden hos Nordnet?

Jeg beundrede allerede Saxos nyhedstilbud tidligere.

Et meget relevant emne for mig selv også, jeg har lige ansøgt om en LEI-kode til min virksomhed og overvejer lige, hvor jeg skal åbne en konto.

Et par vigtige punkter for mig:

• Jeg har en firmakonto hos Holvi. Tidligere blev en Holvi-konto tilsyneladende ikke accepteret som modkonto hos Nordnet, hvordan er det mon hos Mandatum?
  • Formålet ville primært være at investere i ETF’er af hensyn til skatteeffektivitet, da et selskab skal betale selskabsskat af alle udbytteindtægter, hvis selskabets resultat i øvrigt er positivt. Fungerer Nordnets månedlige opsparing også for virksomheder?
  • Fungerer private og firmakonti hos Nordnet og Mandatum med ét login?

For lang tid siden sagde de hos Nordnet, at det ville virke med en fuldmagt. Jeg kender dog ikke den virkelige situation.

Det virker i Nordnet med fuldmagt under det samme ID.

Rediger:
Jeg har de samme erfaringer som @Nalle2 tidligere. Alle mine porteføljer er i Nordnet, og jeg er ellers tilfreds, bortset fra kurtage og kundeservicehastighed.

1 Synes om

Jeg brugte måske ordet “generøst” lidt for overdrevet her. Jeg har stadig traumer fra Nordnet, da de opkrævede 56 $ i handelsgebyr fra min personlige konto for salget af min Nikola-position :grin:

Mandatum >50k€: 0,06%
Nordnet Private (>200k€): 0,08%

For et køb og salg på 10k€ er NN-omkostningerne 16€ og Mandatum 12€, altså en ret ubetydelig forskel.

Hvis porteføljen derimod er >500k€, så er omkostningerne hos Mandatum 0,03%. Her begynder forskellen allerede at akkumulere, når den gennemsnitlige handelsstørrelse stiger.

Som et yderligere spørgsmål til den tidligere liste kan man hos Mandatum også få adgang til amerikansk pre-market, hvilket jeg selv har brugt et par gange, især nyttigt hvis man handler med SPAC’er!

Ja, dette fungerer dog lidt bedre med Nordnet, hvor du kan se alle porteføljer, som du har fuldmagt til (firma), i din egen oversigt, og når du laver en ordre, findes de porteføljer, der er omfattet af fuldmagten, i kontolisten fra din personlige konto. Hos Mandatum, når du logger ind med bank-id, skal du først vælge, om du vil starte din egen personlige session eller en virksomhedssession. At skifte mellem disse kræver altid et nyt login med bank-id.

Dette var værdifuld praktisk information, som man ikke rigtig får adgang til ved at læse brochurer. Dette kan faktisk afgøre sagen. Eller jeg ville allerede have åbnet en konto, men der står “Behandlingstiden for kundansøgninger er i øjeblikket anslået til 3-5 uger.” Det får mig til at tænke på, om man kunne få det lidt hurtigere et sted.

Jeg svarer mig selv, dette er nok en dealbreaker for mit firma:

En Holvi-konto kan være en modkonto, men du kan ikke hæve penge til den via Nordnets onlinetjeneste. Hævninger er kun mulige manuelt udført af betalingsafdelingen. Behandlingsgebyret for en manuel hæveanmodning er 20 euro.

2 Synes om

Jeg anbefaler stadig Nordnet, og det tager ikke nødvendigvis så lang tid. De skal bare give et worst-case-scenarie.

Bemærk, at du under alle omstændigheder skal bruge et LEI-nummer (Legal Entity Identifier) til virksomheden – uanset hvor du opretter kontoen.
Via Bloomberg er LEI billigst, men det er måske mere ligetil via f.eks. Erhvervsstyrelsen (PRH).

1 Synes om

Opret en personlig konto i en bank, og brug den som en mellemregningskonto, så du straks overfører pengene derfra til Holvi. I regnskabet låner du de hævede penge til dig selv og returnerer dem straks til virksomheden. Sørg for, at du ikke skylder virksomheden penge ved regnskabsårets udgang – ellers skal du betale skat.

Hvis din virksomhed allerede skylder dig penge, eller hvis der opstår kontante udgifter mv., som akkumulerer dette, behøver du ikke engang at sætte det hele tilbage i virksomheden.

1 Synes om

Er der nogen, der har mere nylig erfaring med at åbne firmakonti? Jeg har nu erhvervet en LEI-kode, og jeg skal beslutte, om jeg skal bruge en firmakonto hos Nordnet eller Mandatum (eller en anden). @Nalle2’s tidligere oversigt nævnte fordelene ved Mandatum, men på den anden side ville Nordnet være velkendt og sikkert for mig på forhånd og ville fungere med de samme loginoplysninger som dem, der bruges til den private konto.

Er der andet, jeg skal huske på, før jeg begynder at investere, ud over at ansøge om en LEI-kode?

1 Synes om

I dag kan man åbne en Nordnet-konto direkte via hjemmesiden, også for virksomheder. Så det er ikke længere en stor opgave. Kontooverførsel er et lidt større projekt, men det klarede jeg også.

1 Synes om