Ved nogen af de værdsatte forummedlemmer, om man kan investere i amerikanske T-Bills ved at bruge en tjeneste, der opererer i Finland? Jeg har ikke umiddelbart fundet nogen måde? Jeg vil hellere have en del af mine penge i dem end på en konto…
ville de ikke være lige dér?
Det ser vist ikke helt ud til, at de ETF’er kan nå det samme afkast? Som det er nu, er den 3-måneders T-bill vist trods alt over 5 %. I den ETF ser det vist ud til at blive under 1 %?
Problemet med den ETF, ligesom med de fleste obligationsfonde, er, at den ikke har nogen løbetid, hvilket gør det umuligt at opbygge en fixed income-portefølje (hvor du kender din investerings pengestrømme ned til mindste øre helt fra starten af investeringen, med undtagelse af begivenheder relateret til kreditrisiko). I disse fonde blandes yield to maturity (det, man normalt søger ved en renteinvestering) og capital gains/losses (som skyldes, at papirets handelspris på det sekundære marked svinger i takt med det generelle renteniveau). Nu hvor renterne er på vej op, ødelægger capital losses i høj grad ens yield to maturity.
Er det virkelig rigtigt, at finske banker slet ikke tilbyder denne service?
Man er nødt til (også) her at henvende sig til de estiske banker.
Finland er godt nok et beklageligt bagland, når det gælder investering, priser og udvalg.
Værdien af ETF’en er steget med 0,93 % over 3 måneder. Det svarer altså til 3,72 % om året. Du troede vel ikke, at en 3-måneders T-bill giver 5 % pr. 3 måneder? Det er annualiserede renter.
I løbet af disse tre måneder er renten på den amerikanske 6-måneders obligation steget fra 4,73 % → 5,25 %. Dette forklarer, hvorfor det annualiserede afkast er sakket lidt bagud.
@Ibidem når det gælder korte obligationer, ville jeg ikke tale om at ødelægge yield to maturity. Lange obligationer som TLT og dens europæiske modstykke DTLA er en anden sag.
Det troede jeg ikke, det var bare en ren hjernefisp, man bør ikke svare i hastværk. Jeg går hen og sætter mig i hjørnet…
Er de ETF’er virkelig den eneste mulighed for at investere i dem ved brug af finske tjenester?
Kan man ikke købe dem direkte fra TreasuryDirect.gov?
Den side kræver vist, at man er skattepligtig og bor i USA.
Hvad med denne ETF? Den investerer udelukkende i 3-måneders Treasuries og udbetaler månedligt udbytte. Det eneste, der bekymrer mig, er valutarisikoen, da investeringerne foretages i dollars.
Man kan ikke købe den fra Europa, da det er en amerikansk ETF.
Som udgangspunkt bør man afdække valutarisikoen i obligationsinvesteringer, men afdækning koster, og det vil næppe give meget mere efter afdækning end en tilsvarende europæisk kort obligationsfond.
Der er jo en skatteaftale mellem USA og Finland, hvor finske statsborgere bosat i Finland (undtagen amerikanske dobbeltstatsborgere) kun beskattes i Finland, så som jeg forstår det, burde det være i orden. Man skal bare udfylde og indsende Form W-8BEN, som formentlig er velkendt for alle, der har drevet forretning i USA som privatperson.
Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har købt noget direkte derfra, men det ville være interessant at høre om erfaringer, hvis nogen ville tage sig tid til at teste det.
Den findes ganske vist på Nordnet, men kan den ikke købes?
Det kan man ikke, ligesom med alle andre ETF’er noteret på de amerikanske børser. Forbuddet er baseret på MiFID II-direktivet og har været gældende i nogle år nu.
Vel, nu ligger renterne på T-Bills omkring de 5 %. Så det er ikke dårligt. Jeg har aldrig investeret i dem, men det kan lade sig gøre via Interactive Brokers. Gebyret er $5/handel.
Spørgsmål: Hvordan beskattes disse? Er det almindelig kapitalindkomst, eller noget andet (renteindkomst med kildeskat el.lign.)?
Andre pro-tips til dem, der overvejer at investere i disse?
Jeg svarer lige mig selv: T-bills er såkaldte nulkuponobligationer, hvor der ikke udbetales løbende rente, men hvor renten i stedet opnås som forskellen mellem salgsprisen og købsprisen ved salg.
Hvis jeg har forstået det rigtigt, beskattes disse som renteindkomst i henhold til indkomstskatteloven. Og det er igen skattepligtig kapitalindkomst. Altså normal 30 % / 34 % skat af afkastet. Ret mig endelig, hvis jeg har misforstået det.
… afkastet opnået på det sekundære marked for en nulkuponobligation eller i forbindelse med indfrielse er i sin helhed skattepligtig renteindkomst i henhold til indkomstskatteloven.
Man kan i det mindste investere i disse via Interactive Brokers. Kommissionen er $5/handel. Hvis man lader dem udløbe, burde der ikke være nogen salgskommission. T-bills købes i poster, f.eks. i poster på ca. $1000. De $1000 er den såkaldte “face value”, som investoren modtager ved udløb. Afkastet er differencen mellem denne værdi og den nedsatte købspris. Face value kan f.eks. være $1000.
“Ask” er udbudsprisen for disse og oplyses som en procentdel af indfrielsesprisen. Eksempel på beregning af afkast:
Ask: 98.45
Omkostning: $5
Udløber: 8.8.2023 (om 115 dage)
Der købes 10 stk., altså for ca. $10k.
(10*($1000 - $984.5) - $5) / (10*$984.5 + $5) / (115/365) = 4,8 %.
Det vil sige, at man i starten betaler $9845 + $5 = $9850 og modtager $10000 efter 115 dage. Og betaler skat til skattevæsenet. Et afkast på $150 på 115 dage. Det årlige afkast ville være 4,8 %. Jo kortere løbetiden er, og jo mindre engangsinvesteringen er, desto større er omkostningens andel af afkastet, hvilket trækker det ned.
Jeg købte en “testportion” af disse. De udløber altså i starten af august. Så ser jeg, hvordan det fungerer ved udløb. Købet var ikke mere kompliceret end at finde det rigtige instrument med Bond Scanner og derefter tilføje det til TWS for at købe det. Af en eller anden grund kunne jeg ikke købe direkte fra Bond Scanner, selvom købs- og salgsknapperne ellers findes der
Under alle omstændigheder blev det rigtige beløb i dollars trukket, og de rigtige aktiver kom i porteføljen. Nu er det bare at se på, mens værdien stiger med næsten 100 % sikkerhed hver dag mod face value ![]()
Og det gik jo rigtig godt! T-bill’en udløb automatisk, og den nævnte pålydende værdi (face value) blev udbetalt til kontoen. Beskatningen skal der så følges op på næste år for disse, men alt i alt var dette en ret smart måde at få et risikofrit afkast på sine penge, som er højere end normalt. Det kan ikke betale sig at købe for små eller for korte portioner, da det faste gebyr på $5 æder afkastet.
I øjeblikket er det beregnede årlige afkast på en sådan 3-5 måneders T-bill lige under 5,5 %. Minus gebyret på $5. Så jeg vil helt sikkert købe flere. De sælges i portioner af ca. $1000.
Jeg har også overvejet disse via “iShares 0-3 Month Treasury Bond ETF”. Disse indebærer en valutarisiko, hvis dollaren tilfældigvis svækkes i forhold til euroen. På den anden side er afkastet bedre den anden vej, så det er under observation lige nu. Timing er afgørende.