Kesko - Handelsexpert

Det finns ganska stora skillnader mellan butikerna i kvaliteten på färskvaror, frukt- och gröntavdelningar, fisk och kött vid köttdiskarna, även om samma artiklar skulle finnas där.

9 gillningar

Det är säkert en skillnad. Den köpstarka grupp som är villig att betala en premie är helt enkelt inte särskilt stor i Finland. Tillräckligt bra räcker för de flesta, och åtminstone enligt min egen erfarenhet har till exempel Prismorna förbättrat kvalitetsintrycket under de senaste åren och har närmat sig Citymarketerna avsevärt. I detta skede kan man redan kritiskt börja fundera över konkurrenssituationen.

Annars verkar verksamheten helt okej, men jag är inte särskilt entusiastisk över livsmedelsdelen, som tyvärr utgör en stor del av företagets affärsverksamhet.

8 gillningar

Prisma har förbättrats, ja, så att marknadsandelen glider till S-kedjan beror knappast bara på prissänkningar. Skulle detta vara en möjlighet för Kesko att skärpa sig?
Det finns säkert alltid något att utveckla på kvalitetssidan.

I Finland har konkurrenssituationen inom livsmedelssektorn förmodligen inte varit särskilt tuff under de senaste åren, och det kan leda till en långsammare utveckling. Att konkurrera med pris är en lat och dålig lösning om det finns andra möjligheter att hitta.

1 gillning

Jag anser att vi har fått en liten illusion om bristande konkurrens på grund av att små marknader oftast bara rymmer ett par-tre stora aktörer. Under årtiondena har vi sett riktigt tuffa spelare falla ur konkurrensen. Tukku hade som bäst en större marknadsandel än vad S-gruppen har idag.

Enligt mig är pris, tillgänglighet och sortiment de centrala konkurrensfördelarna inom dagligvaruhandeln. Man måste prestera åtminstone hyfsat bra inom var och en av dessa sektorer om man ska försvara en marknadsandel av Kesko:s storlek.

8 gillningar

Jag kan inte uttala mig om illusionen av brist på konkurrens. För Kesko har livsmedelsbutikerna varit bland de mest lönsamma i världen. Mer om ämnet finns att läsa i flera olika nyhetskällor.

Betalvägg:

I dagens Aamulehti finns en berättelse från handlaren för Cittari som öppnar i Lempäälä Ideapark i höst:

Fokus ligger på följande styrkor:

-Val av butiksinredning genom wow-element.
-I butiken finns egenrökt kött och fisk.
-Satsning på hemlagad mat.
-Kundernas behov beaktas, till exempel erbjuds sushi, vilket inte finns någon annanstans i Lempäälä.
-Bredvid finns Prisma, men enligt handlaren har båda butikerna sina egna styrkor och därmed sin egen kundkrets.

Min egen åsikt: De ovan nämnda är kanske små saker, men enligt mig är de i rätt riktning jämfört med att gå in i en blodig priskampanj för att pressa ner marginalerna. Visst måste det finnas lockpriser också.

Åtminstone jag själv skulle i detta fall i princip välja Cittari istället för den intilliggande Prisma.
Det är möjligt att hitta kvalitetsskillnader och de har betydelse.

16 gillningar

Jag har aldrig sett sådan statistik, det skulle vara intressant. Vad får dig då att tro att ungdomar besöker K-butiker mindre än äldre människor?

Många faktorer påverkar människors val och vanor. Kanske är ålder en av dem, men knappast den viktigaste.

Å andra sidan känns det för mig som att K-butiker är populära bland unga, bland annat på grund av att K har ett brett sortiment, många specialprodukter och alltid de nyheter som unga är intresserade av.

2 gillningar

Håller helt med, bl.a. om kvaliteten på grönsaker och frukter, färdigmat, fisk-, kött-, ostdiskar etc.
Det har alltid förvånat mig att här på forumet, och bland finländare i allmänhet, det alltid ska vara det billigaste… Kvalitet och lönsamhet först, och tillräcklig konkurrenskraft, där klarar sig Kesko enligt mig ganska hyfsat även inom dagligvaruhandeln.

Det finns många människor med den inkomstnivån som verkligen måste leta efter det billigaste, det är alltid viktigt att komma ihåg. Visserligen är de fattiga inte de snålaste utan ger ofta av det lilla de har, men nu glider jag långt bort från ämnet.

Jag tror starkt att om Kesko skulle lansera ett bonussystem motsvarande S-kortet, så skulle ganska många byta till K-gruppens tjänster, men de spelar nu med de rabatter som många inte orkar upptäcka.

Lyckligtvis finns det dock några alternativ för alla och man får själv välja bland dem :+1:.

PS. Vi har i år mest handlat på Mercadona :smile:, men snart kommer även det att “fixas”…

17 gillningar

Detta fick mig att tänka på att i mitt fall skulle den ideala situationen vara att Cittari och Prisma låg bredvid varandra.

Ofta köper jag specialerbjudanden för kaffe, kött och glass etc. från Cittari och annat från Prisma. I mitt fall uppnås 5% bonusar varje månad, vilket styr besöken till Prisma. Å andra sidan fortsätter bonusarna att växa i S-Pankens fonder, dit de automatiskt går.

För att inte vara helt off-topic började jag fundera över hur många som är som jag och om Cittaris kupongerbjudanden och mammuttimarknadens specialprispolitik är en fördel eller nackdel i dessa situationer?

Borde man hellre försöka skapa ett unikt utbud och upprätthålla välkända kvalitetskriterier, som man tydligt försöker göra i Ideapark, istället för att lite experimentera med priset utan att ha för avsikt att kunna svara S-Ryhmä på ett heltäckande sätt.

3 gillningar

Kesko-aktiens trend var för en stund sedan stigande enligt alla mått
“KESKOB daily/weekly/monthly up trend”

Februaris höga inhemska arbetslöshetssiffror kan ha vänt trenden tillfälligt nedåt. Keskos försäljningssiffror för mars kommer att avgöra aktiens kortsiktiga riktning. Om arbetslöshetssiffrorna har påverkat konsumtionen direkt negativt, kan det nu vara en dålig tid att köpa Kesko-aktien.

10 gillningar

Snart när vädret har förbättrats kommer det att byggas utan bygglov, och man skulle kunna tro att detta kommer att återspeglas i Keskos byggvaruhandels resultat. Det kan hända att jag fyller på mer under våren, när det fortfarande är billigt…

11 gillningar

S-gruppens andel inom dagligvaruhandeln ökade förra året till redan 48,8 %, vilket är en ökning med 0,6 % jämfört med föregående år. Keskos marknadsandel minskade med motsvarande mängd och var nu 33,7 %. Inte heller för Lidl är det lätt, eftersom dess marknadsandel minskade med 0,2 % och var nu 9,4 %.

11 gillningar

Denna “tillståndsfria” byggnation är inte bara en myt utan också något som folk inte förstår. Bl.a. att detaljplanebestämmelser etc. fortfarande gäller.

Dessutom tyder ingenting enligt mig på att just Kesko skulle dra någon nytta av detta. Högst genom en tillfällig prisökning.

1 gillning

S-gruppens kontinuerliga byggande av nya fysiska butiker kan inte undgå att påverka S-gruppens marknadsandelstillväxt. Imorgon öppnar nog en ny Prisma igen, var det Orimattila, tro?

1 gillning

S-gruppen tar fortfarande marknadsandelar

S-gruppens andel av livsmedelshandeln närmar sig redan spökgränsen på 50 procent | HS.fi

pris + s-bonus dödlig kombination i mängden

9 gillningar

K-gruppen har förbättrat sin hantering av Plussa-pengar. I början av månaden när man använder Plussa-kortet, frågar terminalen om man vill använda Plussa-pengar. Så det är enkelt att använda Plussa-pengar nuförtiden. Man har alltså inte legat på latsidan. Även det där med “aktivera månadens erbjudande” är ett ganska bra marknadsföringsknep. På bolagsstämman var VD:s översikt ganska utmärkt. Kom ihåg särskilt Danmark, där vi har “erövrat” hela landet.

11 gillningar

Fler goda nyheter. Det ser bra ut för järnhandeln:

I februari gjordes enligt Statistikcentralen 34 procent fler affärer med gamla lägenheter och radhus via fastighetsmäklare än ett år tidigare. Efterfrågan är alltså på väg att återhämta sig.

En ägare av en gammal bostad brukar åtminstone piffa upp sin “nya bostad” lite. Vid flytt har gamla “skräp” kastats på en container och en ny start i det nya hemmet “kräver” fix. Vissa påbörjar till och med en badrums-/köksrenovering. Vägen går mot K-rauta.

12 gillningar

Återigen positiva nyheter för K-rauta. Köpen flyttas till K-rauta.
Byggvarujätten i norr i konkurs

15 gillningar

Keskos tysta period började idag, vi börjar sammanställa siffrorna för kvartalsrapporten som publiceras tisdagen den 29 april. Vi har sammanställt de viktigaste ämnena och nyheterna från det gångna kvartalet i investerarbloggen. Innehåller bland annat information om dagligvaruhandelns marknadsandelar, företagsköp i Danmark samt utvecklingen inom begagnade bilar. Trevlig läsning!

34 gillningar

Ganska överraskande att jag redan idag fick utdelning från Kesko! Företaget har dock inte fått det. Berodde det på Telia-röran eller vad? Officiell betalningsdag 2.4.

6 gillningar

En ännu större överraskning var i morse när jag märkte att förutom gårdagens utdelning hade det kommit ännu en likadan utdelning till kontot idag. Stora Ensos utdelning kom på samma sätt två gånger. Jag kan inte bedöma vem som har strulat till det här.

8 gillningar