Starkt resultat från Kesko och det är verkligen trevligt att vara med på resan.
Jag tycker att man ska komma ihåg att corona först slog till på allvar i Finland måndagen den 16 mars. Föregående veckas torsdag (12:e) var dagen då regeringen och andra parter höll krismöten osv. När april månads data är tillgänglig, först då kommer vi att se den verkliga effekten av nedstängningarna.
Ja det är en stark tillväxt även där. Dagligvaruhandeln är en vinnare i den här krisen överlag, eftersom bristen från restauranger, arbetsplatsmatsalar och skolor måste fyllas på något sätt.
Ett bra resultat från Kesko, utdelningen på 2,52 €/aktie bekräftades i två omgångar och spliten 1:3. Det är trevligt att gå vidare härifrån.
Ganska i linje med förväntningarna. När det gäller Kesko gillar jag särskilt att informationsnivån är bra och att man som investerare ständigt kan veta var man står. Även om detta år sannolikt kommer att bli något svagare jämfört med det föregående, är jag mycket optimistisk inför framtiden att den vändning som skedde efter 2015 och de gjorda investeringarna kommer att bära stor frukt när recessionen avtar ![]()
En split som nämnts två inlägg tidigare.
Det var ingen uppdelning i två utan helt klart att man får 3 med 1. Så om man hade 1 st 60€ aktie, så har man nu 4 st 15€ aktier, vilket innebär att man har fått tre extra med en.
Jag följer inte direkt Kesko, men det här fångade min uppmärksamhet.
Splitten var tidigare, men strider inte dessa emot varandra, eller finns det något jag inte vet/förstår
?
OP:s folk har tydligen glömt att splitta den där målkursen (53.00).
Jag har samma problem. En gång med Citycon fick jag vänta över ett halvår, och det uppdaterades aldrig. Så förväntningarna är inte särskilt höga. Skulle det fungera att bara ta fram (genomsnittligt) anskaffningsvärde per aktie från uppdragsarkivet och dela det med spliten?
Faktum är att när jag nu tittade så verkade priset bli rätt när jag satte priset för aktierna erhållna i spliten till 0,01 € (accepterade inte noll) och kostnaderna till 0. Detta beror på att de ursprungliga aktierna var låsta till det ursprungliga priset. T.ex. 1 aktie 40 €, 3 aktier 0,01 €, vilket resulterar i att anskaffningspriset som visas i Nordeas portfölj är 10 € och avkastningsprocenten är korrekt +30 %. Detta fungerar så länge man inte råkar sälja av i omgångar…
Japp. Jag måste gå in och ändra priset i inköpsbatchen.
Igår i nyheterna en artikel om bilhandeln.
Kesko köper den norska järnhandelskedjan Carlsen Fritzøe för 142 miljoner euro. Kedjans omsättning uppgick till 201 miljoner euro förra året. Kesko äger sedan tidigare kedjorna Onninen och Byggmakker i Norge, med en sammanlagd omsättning på 625 miljoner euro förra året.
Carlsen Fritzøe Handel kompletterar vårt järnhandelsnätverk i Norge på ett utmärkt sätt genom att förstärka vårt butiksnätverk i det tätbefolkade och snabbt växande området Storgöteborg.
Jag skulle säga:
Keskos (Kesko) har en trevlig mix som ger bra motståndskraft i tider som dessa. När bilhandeln kommer igång igen och försäljningen inom foodservice ökar i takt med att restaurangerna öppnar, då är det mumma!
Prisskillnaden mellan Keskos A- och B-serier har blivit ganska stor.
Även Byggmax med rekordresultat
Bakom muren.
Aktien såldes ned ganska rejält. Varken bra siffror eller rubriker hjälper.