Kesko - Handelsexpert

Kesko-Dahl-affären är precis vad en långsiktig investerare i en tillväxtmarknad vill se. Modig, visionär kapitalallokering vid en vändpunkt i konjunkturen. Det skuldfria priset på 1,2 miljarder för den största affären någonsin är inte en risk utan en möjlighet, särskilt när den delvis finansieras genom en nyemission som tillför nytt kapital för att stödja tillväxten snarare än bara skuldsättning.

I teorin är köpbeslutet som hämtat ur läroboken, och det är det även i praktiken. Cykeln för bygg- och teknisk handel har bottnat, räntorna är på väg ner och investeringar inom infrastruktur och VVS (värme, vatten, sanitet) förväntas accelerera i Norden. Dahl tillför omedelbart en omsättning på ~\u202f2,1 miljarder, en stark marknadsposition och en ledande ställning i ett segment där Kesko kan bidra med sin egen kompetens (kedjestyrning, digitalisering, inköp).

Nyemissionen på 500–700 miljoner är inte “utspädning som bara är av ondo”, utan finansiering av tillväxt. Tillväxtmarknaden belönar ökade volymer och marknadsandelar. Om de nya aktierna emitteras när värderingen anses låg (som kritiker hävdar), gör det faktiskt bara gott för EPS (vinst per aktie) och värdet på lång sikt, särskilt när Dahl integreras effektivt. Antalet aktier ökar, men vinstlyftet när cykeln vänder uppåt är ett flerårigt språng, inte en enskild topp.

Keskos koncern-ROCE (avkastning på sysselsatt kapital) har pressats nedåt, men det är just därför den här affären är vettig. Den diversifierar bort från den mogna tillväxten i den finska dagligvaruhandeln mot teknisk handel, där det finns bättre strukturella medvindar (grön omställning, infrastruktur, renoveringsbyggande). En EV/EBITDA på ~\u202f10,4x (baserat på 2025 års EBITDA) är inte ett överpris för en kvalitetsplattform där man kan utvinna synergier, bättre kapitalomsättningshastighet och skalfördelar.

En långsiktig investerare tittar inte bara på historiska ROCE-siffror, utan på framtida avkastning på det bundna kapitalet. Om den sammanslagna enheten höjer avkastningen över WACC (vägd genomsnittlig kapitalkostnad), vilket är sannolikt med bättre operativ prestation och volymer, skapas stora värden. Att köpa omsättning är enkelt, men Kesko har en bevisad förmåga att integrera och effektivisera (se tidigare förvärv i Danmark).

Den inhemska dagligvaruhandeln är ett stabilt kassaflöde, men tillväxten kommer från annat håll. Dahl expanderar Kesko avsevärt i Sverige, Norge och Danmark utan överlappningar – ett perfekt komplement till den nuvarande tekniska handeln. Detta är ett ambitiöst men logiskt steg mot ett nordiskt ledarskap inom teknisk handel. I en bull market höjer sådana här drag värderingsmultiplarna när investerare börjar prisa in en starkare tillväxtprofil.

Goodwill, integrationskostnader och synergier är naturligtvis öppna frågor, men ledningsgruppen har visat sin kompetens i mindre affärer. Riskerna är hanterbara och uppsidan är asymmetrisk: i en konjunkturuppgång kan resultatet överraska positivt, medan nedsidan begränsas av en stark balansräkning och en diversifierad verksamhet.

Ett genialt drag från konjunkturbotten, och som aktieägare ser jag med spänning fram emot genomförandet och de kommande kvartalen när de nya volymerna börjar tala. Det är nu dags för investeraren att tro på ledningen och visionen, inte att frukta en tillfällig utspädning.

67 gillningar

Det är en jäkla stor risk helt oavsett att det också skulle vara en möjlighet. Jag förstår inte alls hur man kan prata om miljardaffärer i ett Helsingforsbolag som en möjlighet utan risk. Helt oberoende av bolag.

Trots bolagets förträfflighet handlar det också om köpeskillingen. I grannländerna befinner man sig inte heller i exakt samma skede av byggcykeln som i Finland, så i till exempel Sverige och Danmark har säljaren säkert kunnat prisa in den vändning som redan sker i prislappen.

En annan fråga är fortfarande hur och på vilka villkor aktieemissionen genomförs. Det borde väl intressera småspararna.

29 gillningar

I övrigt är jag inne på ganska samma linjer, men när man använder den egna aktien i en affär skulle man önska att köparens värdering var något annat än undervärderad, åtminstone neutral, tack :face_with_hand_over_mouth: Vid 26 euro anser jag att Kesko ligger någonstans däremellan: något undervärderad / neutral. Jag ser det inte som särskilt negativt att aktien också används :slight_smile: Det har även en bindande effekt för de nuvarande Dahl-ägarna. Intressant affär och jag ser fram emot Inderes kommentarer!

14 gillningar

Ärligt talat, här finns en helt riktig poäng: det är en stor risk. Miljardaffärer är alltid det, oavsett bolag. Ingen seriös investerare påstår att det inte finns någon risk, det vore naivt. Frågan är om risk/avkastnings-förhållandet är lockande just nu, i marknadens tillväxtdynamik.

Säljaren har säkert prissatt vändningen i Sverige och Danmark, som ligger lite före, i priset – där slår du huvudet på spiken. Dahl kommer inte “gratis från botten”. Ändå ser helheten förnuftig ut. Det skuldfria priset (EV) i förhållande till omsättning och EBITDA är inte särskilt dyrt för en kvalitativ, ledande plattform inom teknisk handel i Norden.

Kesko köper inte bara omsättning, utan marknadspositioner, distributionsnät och kompetens som de kan effektivisera med sitt eget koncept (kedjestyrning, inköpskraft, digital kundupplevelse). Om Finland är vid cykelns botten och grannarna ligger lite före, får Kesko en utjämning i hela den nordiska portföljen. Cykeln är inte ett enskilt land, utan hela regionen – och den gröna omställningen + renoveringsbyggande + infrastruktur skapar strukturell medvind under flera år.

Detta är en bra och viktig fråga för småsparare. Villkoren för aktieemissionen (pris, teckningsföreträde, rabatt) avgör mycket. Om emissionen genomförs med en rimlig rabatt i förhållande till nuvarande kurs och befintliga ägare har företrädesrätt, är det ett acceptabelt sätt att finansiera tillväxt utan att överbelasta balansräkningen. Marknaden brukar gynna sådan tillväxtfinansiering när tron på framtida resultat är hög.

Utspädningen (dilution) är verklig, men det är inte en evig värdeförstöring om man med affären åstadkommer lönsam tillväxt. Historiskt sett har många av de bästa bolagen gjort stora nyemissioner vid precis rätt tidpunkt. Om Dahl höjer koncernens tillväxttakt och ROCE om några år, kommer EPS-utspädningen från emissionen att smälta in i tillväxten.

Integrationen kan dra ut på tiden, goodwill kan bli stor, synergier kan utebli, och om vändningen inom byggandet fördröjs, binder skuld + emission kapital längre än vad marknaden förväntar sig.

Dahl diversifierar Kesko bort från den mogna fasen i den finländska dagligvaruhandeln och stärker den tekniska handeln just när räntorna sjunker och investeringarna tar fart. Kvalitativ ledning + stark balansräkning ger handlingsutrymme.

Alla miljardaffärer är riskfyllda, det är sant. Men att inte agera är också en risk: att stå stilla på en mogen hemmamarknad medan konkurrenterna expanderar. Kesko valde tillväxt. På marknaden är sådana drag precis de som lyfter värderingsmultiplarna när resultatet börjar överraska positivt i takt med att cykeln vänder uppåt.

Jag påstår inte att affären är riskfri. Jag påstår att riskerna är prissatta och att asymmetrin är positiv för en långsiktig investerare. Det lönar sig att följa emissionsvillkoren noga, de avgör mycket. Om villkoren är rimliga och du tror på ledningen, är detta precis den typ av modig kapitalallokering som man bör stödja i en tillväxtmarknad.

Tiden får utvisa vem som vinner, risken eller möjligheten. Tills vidare lutar jag åt det senare.

32 gillningar

Kommer även Onninens ställning i Finland att förbättras när finska Dahl lämnas ensamt kvar här? Eller kommer finska Dahl att säljas till någon annan? Ahlsell eller liknande?

Saint-Gobain +5 %

Kesko -10 %

7 gillningar

Baserat på nyhetsflödet verkar det som att S-G har knoppat av sig från andra distributionsverksamheter runt om i världen och kommer i fortsättningen att fokusera mer på tillverkning. Jag anser det vara troligt att även affärer gällande Dahls verksamhet i Finland är på kommande. Ahlsell får knappast tillstånd att köpa då deras marknadsandel är för stor.

2 gillningar

Om kursen glider ner lite till, är hela affären redan finansierad gratis för dem som köper idag jämfört med fredagens handel. Eller när man tar i beaktande att det annars är en uppgångsdag, börjar vi vara väldigt nära den situationen. Det vill säga, om fredagens kursnivå var korrekt, får de som köper idag Dahls verksamheter nästan “gratis”

11 gillningar

Och vad är Ahlsells marknadsandel? Källa tack!!!

Enligt en tidigare artikel har Kesko redan i flera år letat efter uppköpsobjekt och vill växa. Varför har man inte stärkt balansräkningen redan tidigare? Och vad i hela friden är logiken i att fortsätta lova en utdelning på 60–100 % av resultatet? Man upprätthåller alltså ett regn av beskattningsbara utdelningar genom att planera en aktieemission på en halv miljard… så typiskt finskt sätt att tillfredsställa utdelningskåtheten…

12 gillningar

Kan du utveckla vad Kesko har gjort för fel historiskt sett när det gäller företagsförvärv (t.ex. Onninen) och vad du själv skulle ha gjort förutom att slopa utdelningarna? Det skulle vara lärorikt för mig, så att jag inte investerar i sådana inkompetenta bolag igen.

10 gillningar

Jag googlade Dahlia på svenska. Jag fick veta att Dahl är en pålitlig och bra affärspartner med ett brett sortiment. Det negativa var att personalomsättningen var hög,

2 gillningar

Omsättningen för Ahlsells och Dahls finländska verksamheter har de senaste åren legat på ca 350 MEUR.
Rauhala sade vid presskonferensen att Onnisens marknadsandel är över 40 %. Om försäljningen har varit ca 1,1 miljarder euro, skulle det innebära en marknad med en årsvolym på ca 2,5 miljarder euro. I så fall skulle Ahlsells och Dahls andelar ligga i storleksordningen 10–15 %.
Källa: översiktligt lästa årsredovisningar och “servettskalkyl”.

Om vi antar att Dahls cash-conversion ligger på samma nivå som hela St. Gobain-koncernen, det vill säga drygt 60 %, kan man anta att detta tillför Kesko ett rörelseresultat på ca 100–120 MEUR på årsbasis. EV/EBIT för affären skulle därmed ligga runt 14, så Kesko köper detta i princip till sina egna multiplar (med samma logik skulle P/E ligga någonstans mellan 15–20).

Själv har jag inget emot nyemissioner för att finansiera tillväxt (det är ju därför de finns från början), men det känns lite märkligt att storleksordningen bara motsvarar ett par års utdelningar.

11 gillningar

Keskos historia rymmer också gott om misslyckade företagsköp, där Anttila utgjorde det mest uppenbara långvariga förlusthärden. Även inom dagligvaruhandeln har man dragit sig tillbaka från utlandet med svansen mellan benen, och inte heller järnhandelns expansion österut gick enligt förväntningarna.

Bland andra exempel än företagsköp kan nämnas det senaste decenniets välmåendekedja Hehku, samt början av millenniets tokiga K-Pikkolo-experiment, som användes för att konkurrera mot de egna köpmannaföretagarna.

Keskos historik inom företagsköp och avyttringar är exceptionellt högkvalitativ, men en viss vaksamhet är alltid befogad när bolaget expanderar massivt genom dyra företagsaffärer eller på annat sätt expanderar/förändrar sitt koncept.

13 gillningar

Företagsförvärvet är helt i linje med Kesko-strategin som har upprepats under lång tid. Det lönar sig att lyssna på vad verkställande direktörerna öppet har upprepat.

Det är en sak för sig om priset var bra, dåligt eller neutralt. Utgångspunkten är att det verkar ligga åt det neutrala hållet. Naturligtvis kan det finnas någon ”bomb” i verksamheten, men Kesko genomför definitivt bättre due diligence än många andra bolag; man kan till exempel jämföra Huhtamäkis Elif-affär med Keskos uppköp i Danmark.

Att finansiera affären delvis genom en aktieemission är helt rimligt, man kan i lugn och ro följa med på vilka villkor och till vem emissionen riktas.

18 gillningar

Baserat på den information som nu finns tillgänglig anser jag att affären ligger i ägarnas intresse. Visst kan köpeskillingen kritiseras, men den är inte på något sätt orimlig. De kommande åren får utvisa hur utmärkt detta drag faktiskt är. Om vi kommer i närheten av den utveckling som Onninen medförde, kan vi vara mycket nöjda.

12 gillningar

Någon nämnde redan tidigare att Kesko i åratal har haft som mål att expandera inom bygg- och teknisk handel. Därför känns kursreaktionen överdriven. Ett växande företag är alltid bättre än ett som står stilla och bara bevakar kostnader. Tillväxt skapar dynamik och framåtanda.

9 gillningar

Vad är det för narrativ om att man här har lyckats köpa på cykelns botten och att köpeskillingen är förmånlig? Marknaden har för i dag visat direkt vem som är vinnaren på kort sikt när fransmännen får en säck med pengar och Kesko får en säck med skulder och tvingas dra igång sedelpressen.

Jag tog en snabb titt på cykelbottnarna och det ser inte ut så i de övriga nordiska länderna, om man antar att Dahls finska verksamhet har visat minusresultat drivet av hemmamarknaden.

image

När det gäller kapitalallokering så verkar detta inte vara en sådan “once in a lifetime”-affär som motiverar att man går ner i ägarnas fickor; om det funnits en vilja till företagsköp borde balansomslutningen ha stärkts långsiktigt istället för att man år efter år delat ut 80 % av nettoresultatet. Eller om man verkligen tror på att detta är en värdeskapande affär, så får man ta de lån som behövs från marknaden.

I Danmark har Kesko gjort utmärkta affärer, visserligen har omsättningen i de två affärerna varit mindre än hälften av denna massiva Dahl-affär, och dessa leddes av Helander (den senare i mindre utsträckning) som gjorde ett utmärkt jobb med kapitalallokeringen.
Tiden får utvisa om detta var ett utmärkt köpläge, men framför spegeln bör man ibland fundera på om det är en själv eller marknaden som har fel. :grin:

5 gillningar

Jag ser den här nordiska inriktningen som positiv. Tidigare var blicken riktad mot öst, syd och Centraleuropa, trots att Norden är en väldigt naturlig och tillräckligt stor region. I Nordeas fotspår, med koll på både språk och kultur.

8 gillningar

Borde inte Kesko så småningom publicera dagens Q&A-session med analytikerna? Om informationen redan har tillhandahållits till olika parter, vore det inte rimligt att även småspararna fick samma information medan börsen fortfarande är öppen? Tillfället ägde rum redan under förmiddagen.

Jag anser att tidpunkten för den här affären var bra; priset hade sannolikt varit högre om konjunkturen inom byggbranschen varit bättre. Om man har följt nyheterna och ser att datacenterprojekt drar igång runt om i Norden, så hade priset definitivt varit ett annat efter det. I dessa projekt är andelen husteknik exceptionellt stor (teknisk partihandel) jämfört med normala byggprojekt.

20 gillningar