Det här inlägget skulle kanske passa bättre i tråden för “ekonomins tillstånd” eller “byggbolag”, men eftersom det handlade om diskussioner på K-Rauta (Kesko), skriver jag några meningar här om marknadssentimentet (Obs! från en enskild butik) ur en byggvaruhandels perspektiv.
Jag besökte alltså K-Rauta i veckan och fick tillfälle att prata en längre stund med en säljare på byggsidan i samband med mina inköp. Hans kommentar var att ur deras butiks perspektiv (i huvudstadsregionen) har byggandet inte kommit igång på ett sätt som märks i deras butik. “De stora spelarna/byggherrarna” låter vänta på sig, även om det finns “lovansökningar osv.” på gång hos städerna. Smårenoveringar görs inte eftersom små aktörer (“bil, släpvagn och tre anställda”) knappt deltar i kundernas anbudsförfrågningar, vilket gör att även renoverare/köpare skjuter upp sina beslut. Företagen vill hålla marginalerna uppe och gör hellre bara en renovering än fem. Ett exempel på detta var när en kund hade berättat för K-Rauta-säljaren att hen velat göra en lite mer omfattande renovering av en villa (badrum, bastu osv.) och hade tagit in offerter från 5 olika lokala aktörer, och det skiljde bara cirka 3–5 t€ mellan det billigaste och dyraste budet. Kunden hade konstaterat att kostnaden fortfarande kändes lite för hög, och valde därför att skjuta upp renoveringen då behovet inte var akut ännu. Detta förundrade K-Rauta-säljaren – att mindre renoveringsfirmor håller fast vid höga marginaler med näbbar och klor och hellre gör bara en – om ens det – renovering under sommaren och vilar på “lagrarna” resten av tiden…
Sammanfattningsvis konstaterade säljaren att läget är ganska uselt; de större aktörerna har inte kommit igång och de mindre renoveringarna vänder inte heller skutan ännu. Han såg ingen större skillnad mot förra sommaren och funderade på hur nästa år ska bli… till slut konstaterade han att “ketchupeffekten” måste komma vid något tillfälle, fastigheter måste förr eller bärre underhållas och nytt måste byggas. Just nu syns detta dock inte i hans K-Rauta-butik.
Gällande diskussionen ovan är det dock bra att notera att detta rör en enskild säljare i en enskild K-Rauta. Kanske har alla gått till Puuilo!? ![]()
PS. Jag äger inga aktier i Kesko, men tänkte så här på eftermiddagen skriva av mig lite “lynching” (kanal-spaning) i Keskos kanal för dem som är intresserade av Kesko / äger aktien ![]()