Har sortimentet blivit sämre i april-maj? Har webbutikens användarvänlighet försämrats? Och för vilken träningsutrustning skapar det fina vädret en speciell säsong? Jag förstår inte riktigt svaret. Om du nyligen har kontrollerat prissättningen, på vilket sätt gör det denna säsong exceptionellt svag? Om man kör på med den försenade säsongen till sänkta priser, borde inte det ändå stimulera försäljningen?
Själv ser jag inte vildmarksliv som en säsong för varmt väder, utan snarare som en hobby under semestertider som inte drar igång redan i maj. Enligt mig startar säsongen framför allt för cykling, inlines, skateboard, löpning/promenader, utegym och fotboll. Åtminstone jag vill provköra och köpa en ny cykel färdigmonterad och inställd för mig. Jag vill inte ha cykeln i en pappkartong på gården för att monteras själv och spendera säsongsstartens fina väder på att lägga ett pussel. Jag vill också prova skor för exempelvis löpning, inlines eller fotboll på riktigt. Jag har ännu inte stött på en märkeswebbutik där det går att prova och testa. Visst kan man få dem hemskickade, men att skicka tillbaka 5–10 par skor är ett besvär i sig. Då går jag hellre till en butik och provar olika alternativ. K-gruppens butiker har inte utmärkt sig negativt där enligt mig. Sortimentet har förvisso minskat tydligt i och med webbutikernas intåg, men jämfört med andra sportaffärer är det inte dåligt. När det gäller skor är JD.com-butiker och Sports Direct i en klass för sig vad gäller utbud, men där är det utgående modeller som glänser prismässigt.
Jag anser att K-gruppens utbud av cyklar är helt okej. Om man söker ett lågt pris går man till Citymarket och hämtar sin pappkartong. På Budget Sport får man lite bättre service och lite större utbud. Märkena är till stor del “budgetalternativ”. Om man sedan vill ha en cykel på en högre nivå går man till Intersport, där man hittar Nishiki och inhemska märken. (Madison som säljs på Citymarket är såvitt jag vet ett inhemskt märke, som enligt mig är överraskande prisvärt. Komponenterna är i stort sett desamma som hos Jupiter/Tunturi/Helkama. Man kan dock behöva montera den själv.) Några stora utbud av specialcyklar hittar man inte i K-gruppens butiker (Fatbikes, extremt lätta tävlingscyklar osv.).
Jag tycker att utbudet av sportkläder i K-gruppens sportaffärer är överraskande brett. Det är säkert den mest konkurrensutsatta sektorn.
Om jag själv ska fundera på en orsak, misstänker jag konsumenternas försiktighet och att man inte vill köpa dyrt. Man köper istället något billigt från Temu/motsvarande eller från stormarknader/Tokmanni.