Kamux - På jakt efter lönsamhetsförbättring (Del 2)

Det är också ett märkligt sätt att informera om detta, då det i praktiken rör sig om företag som ägs av samma personer (familjen Poukkola)?

7 gillningar

Wetteri verkar, i och med VD-bytet, i viss mån överge målet som sattes för bara ett halvår sedan om att specifikt öka begagnatförsäljningen. Det finns gott om konkurrenter inom begagnade bilar, så detta lär knappast ha någon större inverkan på marknaden ur Kamux perspektiv. Det tyder kanske också på att begagnatmarknaden redan nu är mycket konkurrensutsatt, vilket vi förstås redan visste. Nedan följer Thomas kommentar om Wetteris förändringar.

Enligt mina uppgifter var Poukkolas minoritetsägare i Autohuolto, och de äger ju inte heller hela Saka. Men visst är det delvis samma ägare i bakgrunden här.

11 gillningar

Här är Kassus kommentarer om bilhandeln i juni. :slight_smile:

Juni blev något dämpad i den finländska bilhandeln, särskilt när det gäller begagnade bilar. Man bör dock enligt vår mening inte dra alltför stora slutsatser om utvecklingen av konsumentbeteendet baserat på en enskild månad. På grund av det inflationstryck som konflikten i Iran orsakat bör man hålla extra noga koll på konsumenternas beteende vid inköp i högre prisklasser.

3 gillningar

Kamux börjar snart få rejält med medvind, och min magkänsla säger mig att trenden är på väg att vända. Finländarnas förtroende för ekonomin börjar sakta men säkert förbättras, och det måste förr eller senare synas i konsumtionen. Samtidigt har aktien blivit rejält nedtryckt i botten. Visst spelar det också in att jag själv var och köpte en ny bil hos Kamux för några veckor sedan :slight_smile: Detta är ett bra case nu när många investerare fortfarande får kväljningar av sina tidigare investeringserfarenheter med Kamux.

4 gillningar