I vilka företag finns bra företagsledning och i vilka dålig? Bra strategiarbete?

Finns det månne diskussionsdeltagare här som vill granska företag ur ett lednings- och ledarskapsperspektiv? Olika investeringsguider uppmanar ofta till att man, utöver nyckeltal och andra lättkvantifierbara faktorer, även bekantar sig med företagets ledning och dess prestationer.

Varför en separat tråd för ämnet? I de företagsspecifika trådarna känns det som att enskilda diskussioner om specifika delområden försvinner och glöms bort alltför lätt.

Företagsledning och ledarskap kan anses bestå av styrelsen, verkställande direktören (VD) och VD:ns en eller flera ledningsgrupper. I en idealsituation fokuserar styrelsen på att dra upp strategiska riktlinjer och VD:n på att genomföra dem. Som stöd i genomförandet använder VD:n sin ledningsgrupp (eller sina ledningsgrupper). Dessutom förbereder (eller låter förbereda) VD:n styrelsemötena: vissa ämnen är återkommande och härrör från företagets olika policyer, regler och interna riktlinjer, samt de ämnen som styrelsen för tillfället anser vara viktiga att följa upp. Kort sagt: ledningens uppgift är att staka ut riktningen, genomföra och övervaka verksamheten.

Små företag har naturligtvis andra resurser till förfogande än stora när det gäller att till exempel skapa och underhålla förvaltningssystem.

Vilka typer av ämnen skulle vara intressanta?

• Kvaliteten på det strategiska arbetet, strategins kvalitet, strategisk “blick”
  • Kvalitet och effektivitet i genomförandet av strategin
  • Ledningens etiska och moraliska ryggrad i sitt agerande
  • Vilka externa tecken kan tyda på ledningsproblem, och vilka på att det fungerar väl?
15 gillningar

Jag börjar med lite tyckande och Kamux

Etisk ryggrad

Det fanns en artikel i Kauppalehti där Kamux konstaterade att verksamheten följer regelverket. Detta i ett sammanhang där det sägs att bolaget följer försäljningsutvecklingen aktivt, som sig bör, men där bolaget nöjer sig med att ge en vinstvarning så sent i förhållande till delårsrapporten att ingen har några realistiska möjligheter att reagera.

Jag undrade själv varför de överhuvudtaget gav en vinstvarning kvällen innan delårsrapporten? Jag har inte granskat siffrorna, men var försämringen så stor att det var tvunget att göras t.ex. på grund av regelverket?

Oavsett vilket ser jag det som ett slags varningssignal att bolaget hävdar att de följde regelverket och nöjer sig med att avfärda det hela med att ett sådant agerande är åtminstone problematiskt ur t.ex. ägarnas perspektiv.

Jag har stött på företag som hävdar att deras verksamhet följer lagstiftningen, men vars produkter jag absolut inte vill köpa eller där jag absolut aldrig mer vill jobba. Men ändå, är Kamux verksamhet så hårt trimmad att de inte kan agera på ett sätt som med så kallat vanligt sunt bondförnuft skulle anses rimligt? Eller säger detta mer om den interna arbetskulturen: “om du inte bryter mot lagen är det tillåtet”?

Om strategin

Jag läste precis (augusti 2022) strategibeskrivningen i årsredovisningen för 2021 och blev positivt överraskad. Jag har stött på större företag som är mer fåordiga eller till och med mer visionslösa än Kamux.

Det var två saker jag saknade: I Kamux-tråden nämndes utmärkt trenderna i omvärlden kopplade till begagnatmarknaden för bilar, såsom bredare förändringar i människors beteende i förhållande till begagnatbilhandel. Detta kunde det ha funnits mer av i Kamux strategi.

Det andra är de största konkurrenterna eller konkurrenssituationen. Det hade varit trevligt att läsa något sammanställt om detta tillsammans med siffror i anslutning till strategin.

(Jag läste inte igenom hela årsredovisningen, det kan hända att ovan nämnda saker finns någonstans där.)

Ansvarsfull ledning och riskhantering. Denna del i årsredovisningen var ganska knapphändig. De berättar att man har tagit hand om saken och innehållet på de föregående sidorna berättar vad för sorts saker som följs upp. I styrelsens verksamhetsberättelse fanns ett avsnitt om risker. Jag funderade på om jag skulle vilja ha riskbedömningar kopplade till strategiska val och de aktuella strategiprojekten där i anslutning till strategin med några få ord.

4 gillningar

Vinstvarningen gavs antagligen på grund av siffrorna för juli, och inte på grund av Q2-siffrorna.

På vilket sätt skulle investerare ha kunnat reagera bättre på informationen om den hade kommit till exempel en vecka tidigare? Vilken praktisk betydelse har tidpunkten för vinstvarningen för en investerare? Kanske kan köp- och säljorder (liggande ordrar) gå igenom på ett otrevligt sätt om varningen ges mitt under börsdagen – som nu.

Visst skulle man ibland önska sig lite sunt förnuft, men lagen verkar ganska entydigt kräva att vinstvarningar ges så snart det finns anledning till det, och inte när det enligt ens eget resonemang är det bästa tillfället? Nu verkar den ha skickats mitt under ett styrelsemöte.

2 gillningar

Tack! Detta skulle kunna förklara det – och i så fall återstår faktiskt frågan om de borde ha hanterat detta som en del av Q2-offentliggörandet med tanke på närheten i tid. Nu fick jag åtminstone en oklar bild av rubrikerna i KL (speciellt då jag har arbetat på en arbetsplats där man ibland utgick från lagstiftningens minimikrav för vissa saker snarare än vad som vore förnuftigt eller rimligt).

1 gillning