Kamux - Jagar lönsamhetsförbättring (Del 1)

Låt oss diskutera Kamux Oyj i den här tråden.

VD:n har precis köpt mer, liksom även @Yu_Gong. Detta gör det intressant och till ett potentiellt objekt att följa.

Det ser ut att erbjudas mycket defensiv tillväxt till ett förmånligt pris.

Jag, det vill säga Sijoittaja-Alokas, lade i november 2022 till ett inlägg från Sijoitus-Seppo i det här startinlägget av Timontti, vilket är värt att läsa igenom särskilt om man är en ny läsare av tråden. Där finns svar på många frågor.

19 gillningar

Denna ROAST var ganska bra, även om VD:n sa “Låt oss vända på det här” många gånger när han svarade på frågor XD ROAST Kamux 16.3.2018 - Inderes Jag är lite orolig för de politiska riskerna med dieselbilar, men analytikerns uppföljningsrapport innehöll en bra poäng om detta:

“Tack vare snabb lageromsättning kan Kamux
verka med en mycket låg bruttomarginal
(bruttomarginal 2016: 12,2 %) och ändå uppnå mycket
bra avkastning på både sysselsatt kapital
och eget kapital (ROI 2016:
22,5 %; ROE 2016: 43,8 %). Snabb lageromsättning
är också positivt ur ett riskhanteringsperspektiv,
eftersom Kamux, tack vare effektiv lagerhantering, enligt vår bedömning
skulle klara sig bättre än sina konkurrenter i en situation
där till exempel bilarnas prisnivå snabbt
påverkades av en extern chock (t.ex. på grund av
överraskningar relaterade till beskattning och/eller dieselbilar).”

6 gillningar

Att följa Yun i Technopolis var ett så bra beslut att jag kanske fortsätter med Kamux också :face_savoring_food: Vad tycker du är den största risken med den här investeringen Yu?

4 gillningar

Jag tror att Kamux största problem kommer att vara digitala störande tjänster (Yu kan berätta sin egen åsikt, eftersom han är ett digitalt proffs) samt minskningen av bilismen på grund av alla Uber-liknande aktörer.

3 gillningar

I Roasten gick man igenom alla farhågor och mardrömmar ganska väl. @Emmainen Expansionen till Tyskland är också en risk. Worst case scenario är förmodligen att de inte får det att fungera på samma sätt som i Finland och Sverige. :disappointed_relieved: Vad gäller digital disruption eller plattformsekonomi, så finns plattformarna redan, Nettiauto med flera, och kommer enligt mig att leva sida vid sida. Kamux utnyttjar dem och utvecklar även egna digitala tjänster. Kanske är den digitala sidan mer en möjlighet för Kamux? Tjänster som Uber kan också öka mängden bilkörning. Uber-förare måste ju också skaffa bilar någonstans :slight_smile: Här är några artiklar relaterade till ämnet:
https://sf.curbed.com/2018/7/27/17622178/uber-lyft-cause-traffic-streets-congestion-bruce-schaller-tnc-report

I Roasten gick man även igenom de digitala “konkurrenterna” ganska bra, tycker jag. :slight_smile:

6 gillningar

Har någon följt om det finns något större bakom Kamux kursfall?

Verkar vara försäljning på grund av skatter eller liknande.

Varor har kommit till köpsidan främst via Enskilda Banken under en tid, och när det är en aktie med så låg omsättning, påverkar tusentals enheter oundvikligen kursen. Det är omöjligt att säga om de som säljer (eller den som säljer) via SEB inte har köpt julklappar ännu, eller om det finns någon insiderinformation. Troligtvis inget av de två, utan något däremellan. Jag tror inte riktigt på skatteförsäljningar, det är nog inte många som har någon förlust på denna aktie i portföljen. Inte många kan heller vara på plus, när kursen ligger på bottennivåer. :smile:

I dessa lågomsatta aktier uppstår ibland situationer där en aktör aggressivt säljer/köper, och då rör sig kursen kraftigt. Det erbjuder ganska bra köp- och säljmöjligheter, om man är intresserad av det. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Kamux vd Kalliokoski kommenterar också elbilar i artikeln, även om rubriken lyder Veho-representantens kommentar.

2 gillningar

Låter oss spara mäklarstatistiksidan här också. Det verkar som att försäljningen sker via SEB… och finska småsparare köper.

Edit: Avstängningen av Trafis tjänster under den senaste veckan verkar inte påverka Kamux verksamhet:

3 gillningar

Ja, det kommer säkert att bromsa försäljningen eller åtminstone försvåra den, även om man skulle kunna tro att bilköpen då kommer att ansamlas tills den här affären är över.

Jag vet inte vilken effekt detta har på försäljningen av begagnade bilar, men i Sverige har försäljningen av nya bilar sjunkit med cirka en tredjedel i och med WLTP. Visserligen verkar det ha varit en riktig topp i försäljningen under sommaren innan WLTP trädde i kraft.

1 gillning

Källa: Holding

Kamux börsvärde är ca 220 MEUR och den s.k. free float är mycket begränsad. Institutioner har under de senaste 3 månaderna nettosålt strax under 300 000 aktier, vilket är mindre än 1 % av aktiekapitalet.

1 gillning

Så, på finska, baseras den nuvarande nedgången på mycket marginell (låg volatilitet) aktivitet, och det finns inget “större” bakom det?

Det här är ett köpläge :slight_smile:

3 gillningar

En avtagande handel med nya bilar innebär att färre relativt nya (2-4 år gamla) begagnade bilar blir tillgängliga. En avtagande handel med nya bilar borde därmed också vara negativt för Kamux.

Kamux börjar visserligen också bli ganska billigt på grund av denna nedgång, men jag tar inte direkt ställning till det.

1 gillning

Tja, det verkar så, naturligtvis, som Kimmo mycket väl påpekar, spelar många andra faktorer in här också. Såvitt jag förstår har handeln med begagnade bilar historiskt sett varit mycket stabil jämfört med den cykliska handeln med nya bilar, men säkert påverkar alla Trafi-röran, diesel-spöken och WLTP UTLP WILTJ vad det nu är sentimentet.

1 gillning

Jag försökte hitta lite data om detta för ett tag sedan, men det verkar vara mycket dåligt med information tillgänglig. Eller så kan jag bara inte skriva sökorden i rätt ordning på Google. :smile: Antalet försäljningar för de senaste åren finns i er rapport, men har analytikern Kajaani möjligen tillgång till statistik som sträcker sig tillbaka till före finanskrisen?

3 gillningar

Jag pratade med Kajaani om detta och inte heller han hade data som sträckte sig längre tillbaka än det som redan publicerats. Vi frågade även företaget, men de svarade att bilförsäljare/aktörer inom branschen i Finland har interna studier om ämnet, men att dessa inte har publicerats.

Det lönar sig att läsa marknadsbeskrivningen i Kamux noteringsprospekt från sida 52 och framåt. Där betonas branschens defensiva karaktär, och eftersom åtminstone en legion jurister står bakom vid utarbetandet av noteringsprospekt, bör påståendet vara sant.

Jag hittade, i brist på bättre, data och rapporter från USA. Det är en annorlunda marknad, men låt oss ta detta som en fingervisning om hur marknaden för begagnade bilar har utvecklats:

42
Som man kan se är försäljningen av begagnade bilar mycket stabil jämfört med nya bilar, vars försäljning är direkt ultrakysklisk. Observera också att finanskrisen drabbade bilbranschen mycket hårt, så detta representerar ett så kallat extremscenario.

En annan sak som vi pratade om med Kajaani här på kontoret är att Kamux växer så snabbt genom att öppna nya butiker att en liten nedgång i branschen kanske inte påverkar tillväxtsiffrorna så mycket ännu.

Tillägg: här är den senaste försäljningsrapporten från USA, om någon vill ta en titt på branschen därifrån https://d8imphy647zzg.cloudfront.net/wp-content/uploads/2018/03/031918_UCMR_DigitalVersion_Spreads.pdf

6 gillningar

Kamux öppnar sin 46:e butik i Finland i Kajaana.

https://www.kamux.com/tiedotteet-ja-julkaisut/lehdistotiedotteet/kamux-jatkaa-laajentumistaan-suomessa-46-myymala-tulossa-kajaaniin/

1 gillning

Visst, om jag tittar på siffrorna i grafen så sjönk försäljningen av begagnade bilar från cirka 44 miljoner år 2007 till cirka 37 miljoner mitt under lågkonjunkturen 2009. Det var alltså en minskning med cirka -16% under finanskrisen.

Dessutom, om man skulle testa datan, skulle dessa försäljningssiffror sannolikt vara så kallade kointegrerade på dataspråk, det vill säga att de är linjära kombinationer av varandra med någon koefficient.

Är detta en kollaps? – Nej. Är försäljningen cyklisk? – Ja. Detta är alltså mina egna åsikter.

1 gillning

Jag tycker att en nedgång på -16% i en situation där eufori övergick till att helvetet bröt lös och krisen slog hårt även mot konsumenterna, är en överraskande måttlig nedgång. Som Verneri konstaterade var det en ganska extrem situation. Om ekonomin skulle hamna i en lugn recession utan större chock, skulle effekten vara betydligt mindre. Så ja, branschen är inte helt immun mot förändringar i den ekonomiska situationen, men den lutar tydligt mot den defensiva sidan på skalan cyklisk-defensiv.

1 gillning

Visst, det var en extrem situation, det är därför det slog så hårt i USA (många biltillverkare gick i konkurs och räddades, medelklassens rikedom, dvs. bostadsmarknaden, kollapsade etc.). För det andra är data från USA, inte från Finland.

1 gillning