Kamux - På jakt efter lönsamhetsförbättring (Del 2)

Det är nog ingen idé att koka rapportkaffet. Det lär bli ganska bittert.

Oktober–december 2025

• Omsättningen minskade med 13,3 % och uppgick till 205,2 miljoner euro (236,7)

• Bruttoresultatet minskade med 11,3 % och uppgick till 17,9 miljoner euro (20,2), vilket motsvarar 8,7 % (8,5) av omsättningen

• Det justerade rörelseresultatet minskade och uppgick till -1,9 miljoner euro (0,7), eller -0,9 % (0,3) av omsättningen

• Rörelseresultatet minskade och uppgick till -2,6 miljoner euro (-0,7), eller -1,3 % (-0,3) av omsättningen

• Antalet sålda bilar minskade med 6,7 % och var 13 889 bilar (14 890)

• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,01 euro (0,03)

Januari–december 2025

• Omsättningen minskade med 13,3 % och uppgick till 875,9 miljoner euro (1 010,2)

• Bruttoresultatet minskade med 11,9 % och uppgick till 85,3 miljoner euro (96,8), vilket motsvarar 9,7 % (9,6) av omsättningen

• Det justerade rörelseresultatet minskade och uppgick till 3,3 miljoner euro (11,6), eller 0,4 % (1,1) av omsättningen

• Rörelseresultatet minskade och uppgick till 0,6 miljoner euro (7,9), eller 0,1 % (0,8) av omsättningen

• Antalet sålda bilar minskade med 13,6 % och var 57 518 bilar (66 548)

• Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,06 euro (0,12)

• Styrelsen föreslår en utdelning på 0,05 euro per aktie (0,07). Utdelningen föreslås betalas ut i en post under hösten 2026.

26 gillningar

Kamux gjorde förlust 2025… Det är tufft.
Förhoppningsvis kommer utredningen av branschens momshärvor att sanera marknaden…

Kamux Abp:s bokslutskommuniké 1.1–31.12.2025: Omsättningen och det justerade rörelseresultatet sjönk under det fjärde kvartalet, det operativa kassaflödet var starkt - 20260225-070000

4 gillningar

Puh.

Om rubriken nämner ett starkt operativt kassaflöde kan man nästan vara säker på att man får koka delårskaffet utan sump. Hemskt.

17 gillningar

Hemskt är det, ja…

Sverige och Tyskland gör lika mycket förlust som Finland går plus..

NU måste man ifrågasätta anställningen för alla på Kamux som inte arbetar med försäljning.
På ren svenska, ordentliga nedskärningar. Kostnaderna måste kapas.

9 gillningar

När ska de på Kamux egentligen förstå att Sverige- och Tysklandskorten nu är färdigspelade. Det vore bäst att lämna båda länderna nu och erkänna sitt misstag.

21 gillningar

Jag var tvungen att gnugga mig i ögonen när jag såg rubriken “… det justerade rörelseresultatet sjönk under Q4”, men så blev det ju, trots att jämförelseperioden borde ha varit exceptionellt usel. Resultatet sjönk och låg under våra prognoser i alla länder, vilket det inte finns mycket att tillägga om.

Guidance för det här året är naturligtvis positiv och utdelning föreslås också delas ut i höst, trots att resultatet visade förlust.

Det är helt rätt firma, men jag tog bort den berättande Oriola-referensen om den förvirrade.

37 gillningar

Nu har det här meddelandet hamnat under fel bolag.

2 gillningar

Antalet aktier som förvärvas under förvärvsperioden är sammanlagt högst 2 000 000 stycken, mot tidigare 1 000 000 stycken.

För förvärv av aktier under förvärvsperioden används dock högst 4 500 000 euro.

Aktierna förvärvas för att användas till utbetalning av arvoden i matchningsaktieprogram, för styrelsens aktiebaserade ersättning samt för att utveckla bolagets kapitalstruktur genom att sänka det egna kapitalet.

1 gillning

Man kan inte annat än förundras över ledningens tro på att dessa utlandsverksamheter ska kunna vändas till vinst. Det vore ju i aktieägarnas intresse om man drog sig ur dem; det är verkligen en rasande takt som pengar bränns där borta.

12 gillningar

Som någon som ständigt lider av bilfeber blir det mycket följande av bilar till salu på Nettiauto, och då och då ber jag om offerter på inbyten. Under en längre tid har jag funderat på hur Kamux lyckas sälja bilar, när prisnivån hos andra handlare är ganska liknande, men hos Kamux är räntorna på finansieringen mycket högre än hos många konkurrenter. Hos många stora säljare har räntorna på begagnade bilar under en lång tid legat mellan 1,99 och 2,99, medan det hos Kamux är något helt annat. Såvitt jag förstår köps bilar dock i hög grad, åtminstone delvis, med finansiering.

2 gillningar

Men kassaflödet hade förbättrats och även mindre lån hade tagits upp.

Nu visar de här siffrorna det som många har undrat över gällande Kamux låga värdering – det hjälper inte alls att Finland går med vinst när utlandet äter upp alltihop. Detta har prisats in i aktiekursen på 2 €, men siffrorna var ännu sämre än jag trodde. Och nedgången lär fortsätta ända tills verksamheten i Sverige och Tyskland läggs ner.

8 gillningar

Det är en positiv sak att det är den bilhandlarkedja som nämndes i Talouselämäs artikel, det vill säga J Rinta-Jouppi Oy, som befinner sig i centrum av moms-härvan, och inte Kamux.

De nämnde dessutom separat i infon att Kamux inte använder underleverantörer (bulvaner) vid inköp av bilar.

Kalliokoski pratade om kundnöjdhet minst 10 gånger och visst är det en viktig sak, men han hade kunnat öppna upp lite om andra saker också…

3 gillningar

Detta stämmer inte när det gäller de största konkurrenterna som fokuserar på begagnade bilar (SAKA, Rinta-Joupit). Ingen av de ovannämnda erbjuder sådana räntenivåer vid försäljning av begagnade bilar. Den räntenivån (under 3 %) är sådan att en bilhandlare gör förlust på varje enskild finansiering de säljer. En sådan väg är början på slutet för ett företag, då finansiering är ett extremt viktigt element för resultatskapandet.

Kamux problem ligger helt någon annanstans.

10 gillningar

Kamux VD sade så här om saken i sin egen översikt: ”I och med den svaga efterfrågan på nya bilar fortsatte konkurrensen inom handeln med begagnade bilar att vara hård, och liksom föregående år såg vi betydande ränteerbjudanden på marknaden under slutet av året.”
Det är alltså tydligt att marknaden är svår och man försöker få fart på affärerna på många sätt. Men 1,99 % finansiering för en begagnad bil lät så pass radikalt att jag tog en liten runda på bilhandlarnas hemsidor. Jag skakade fram en VW Touran som kostar runt 15–20 tusen för jämförelsen. Villkoren skulle förmodligen bli bättre om man lämnade ut sina egna kredit- och inkomstuppgifter osv., men jag tog bara vad webbplatserna erbjöd.

Från Rinta-Jouppi skulle man behöva be om en offert separat, det gav jag mig inte på.

Hos Saka 7,90 % ränta

Hos K-Auto 7,95 % ränta

kuva

Hos Veho får man under 3 % ränta!! :sparkler:

Förutom att marginalerna tas ut där också! Räntan är under 3 %, men den effektiva årsräntan är 6,52 %…

16 gillningar

Det bästa ögonblicket i dagens engelskspråkiga Kamux-info var när någon frågade/påpekade att Kamux rörelsekostnader var höga under Q4.
CFO Sintonen såg förvånad ut och tittade mot Kalliokoski som för att undra om de var det… ?

Självklart var kostnaderna höga när ni gjorde FÖRLUST..
Jag har efterlyst en kostnadskur för Kamux, men ledningen verkar inte uppleva att rörelsekostnaderna är höga, det är tydligen bara lokalhyrorna som svider. Hur är det med de stora koncernkostnaderna och gänget där på kontoret i värmen?

7 gillningar

Bra exempel på ränteerbjudanden från Kamux och konkurrenterna. Men man bör alltid tala om den effektiva räntan enligt konsumentskyddslagen så att man kan jämföra dem med varandra.

Lånets nominella ränta kan vara 2 %. När lånets uppläggningsavgifter, aviavgifter, administrationsavgifter och räntor sedan räknas ihop, blir den effektiva räntan 6–8 %. Ur kundens perspektiv skapar det bara förvirring när lånets faktiska kostnader delas upp i fem olika komponenter som kallas vid olika namn. Jag känner faktiskt till personer i min egen bekantskapskrets som tror att de får ett bra ränteerbjudande på det här sättet, de orkar inte se till helheten.

Jaha, nästan ett kursras på -90 % från Kamux bubbelpriser på bara några år. En rejäl bedrift. Aktiemarknadens förmåga att bedöma Kamux närmaste framtid var vid den tidpunkten helt felaktig i ljuset av dagens information.

21 gillningar

Jag sammanfattade ännu vad Kalliokoski sade.

Det är ju förfärligt att Kamux säljer bilar ett tag och sedan återigen konstaterar att vi blev sittande med de här usla inbytesbilarna som ingen vill ha. I Tyskland hade de rensat ut lagret till bilhandlare i stil med “kan man få ens något för det här”?

Alltid samma visa. Man tar in något skräp som inbyte och sen står man där med Svarte Petter.

Kalliokoski sade också på engelska att beslutsfattandet kring inköp och försäljning har decentraliserats ytterligare till butikerna och de enskilda säljarna. Det var inte särskilt länge sedan man gick i motsatt riktning, det vill säga centraliserade saker och ägnade sig åt datadrivet ledarskap i dataanalysens namn.

Kanske detta “back to basics” slutligen ger resultat; enligt Kalliokoski ser det nu lite ljusare ut.

9 gillningar

Kamux Oyj: Förvärv av egna aktier 25.2.2026

Kamux Oyj | Börsmeddelande | 25.02.2026 kl. 18:30:00 EET

Kamux Oyj: Förvärv av egna aktier 25.2.2026
Helsingforsbörsen

Datum 25.2.2026
Börstransaktion Köp
Aktieslag KAMUX
Antal aktier 13 000 aktier
Genomsnittspris/ aktie 1,8792 EUR
Totalpris 24 429,60 EUR
1 gillning

Borde man inte investera även de där medlen i att effektivisera verksamheten och lägga ner olönsamma marknader i stället för i egna aktier i ett läge där man inte lyckas göra vinst??