Har jag missat något eller vad baseras det på att den aktuella HR-direktören inte förstår bilhandel och föredrar studenter med sex L?
Ja, man ska nog inte övertolka en enskild mening som hittas i djupet av den omfattande rapporten. Syftet där är att beskriva den allmänna dynamiken för kostnader, det vill säga att när volymen/omsättningen stiger, så stiger i regel även provisionerna.
Kamux offentliggör förstås inte sina provisionsmodeller i detalj, någon i branschen vet säkert mer, dessa är troligen ganska likartade. Men för alla sålda bilar får man i vilket fall som helst en grundprovision, och sen finns det vad jag förstår både absoluta och/eller procentbaserade ersättningar bundna till både försäljningspris och marginal. Jag har för mig att företaget vid något tillfälle sagt att absoluta euro har större vikt, det vill säga precis som @Vara-Paavi anade, så är marginalen i procent högre på billiga bilar. Jag minns inte att företaget kommenterat detta mer ingående än så.
Dyrare bilar (som naturligtvis oftast också är nyare) säljer säljarna säkert hellre i vilket fall som helst, eftersom det är mer sannolikt att man kan sälja tilläggstjänster till dem. Och för försäljning av dessa tilläggstjänster finns det förstås egna provisioner.
Provisionsstrukturen som angetts av en Saka-säljare på YouTube; HUR MYCKET TJÄNAR MAN SOM BILFÖRSÄLJARE?
700–800 € i grundlön och 10 % provision är den allmänna standarden. Sedan måste man i början även samla ihop en ”reparationsfond”.
Man anställer inte längre erfarna säljare till branschen, utan bara ”unga män” i stil med den i videon, som dessutom byts ut i hög takt, precis som denne.
Huruvida man köper eller skulle vilja köpa en bil av en sådan säljare är en annan sak. Efter att ha följt branschen sedan barnsben kan man konstatera att yrkesrollen som bilförsäljare har drabbats av en rejäl deflation; på 80-/90-/00-talet var säljaren tvungen att själv kunna värdera lagret och förstå tekniken.
Man måste förundras över hur ett börsnoterat bolag inte strävar efter långsiktiga kundrelationer, utan satsar på ”engångsblåsningar” på bekostnad av kvartalsresultatet. Vid något skede tynar den lilla massan bort och de som går att lura tar slut.
Det beror inte på säljarens ålder. Många av de unga säljarna är väldigt duktiga och drivna, precis som den här killen verkar vara att döma av att nettolönen var 4 100 € i månaden. Bland äldre säljare finns det numera mer arrogans, och många av dem har inte anpassat sig till dagens nätförsäljningskultur.
På Saka gör man många saker rätt, de bästa säljarna stannar i slutändan kvar där under en längre tid.
Bilhandeln har åtminstone gått bra för Kesko även i december!
Hoppas att Kamux siffror visar motsvarande tillväxt.
Någon här på forumet ser säkert decembers registreringar, hur gick det för Kamux i december?
Kan det vara så att bilhandeln börjar ta fart även för nya bilar nu under 2026…?
Plötsligt var den här killen också ”utbränd” när han hoppade av jobbet. I nyare videor konstaterar han att med 6 d/v och långa dagar blir resten av livet olevt. Kvartal efter kvartal växer målen.
Det här återköpet av egna aktier i Kamux har lyckats bra så här långt.
Snittpriset för köpen är lågt, omkring 2,10 eller dylikt.
Nu har de köpt ungefär 600 000 st… så det hela fortsätter fortfarande.
De kunde köpa på sig rejält och makulera en del!
Bolagets innehav av egna aktier efter transaktionerna den 21.1.2026: 867 911 st.
Saka släppte idag ett pressmeddelande gällande utsikterna för begagnatmarknaden. Av någon anledning har jag inte hittat det på nätet ännu, men gällande årets utsikter var Sakas poänger:
-
Marknaden växer, eftersom få nya bilar har sålts/säljs och efterfrågan på relativt nya (3–5 år gamla) begagnade bilar är därför god.
-
Konkurrensen kommer att hårdna mot slutet av året.
-
Betydelsen av importbilar fortsätter att öka för att kunna möta den inhemska efterfrågan.
-
Vi förutspår att priserna förblir stabila.
Syftet med meddelandet var främst att göra reklam för att det är ett bra tillfälle att köpa en begagnad bil från Saka, så man bör kanske inte ta det på alltför stort allvar, men poängerna låter ganska rimliga. Stabila priser och en växande marknad är, om de förverkligas, bra för begagnathandlare, medan den (ytterligare) hårdnande konkurrensen naturligtvis är negativ.
Jag började fundera på hur Saka ser att konkurrensen skulle hårdna just mot slutet av året? Varför?
Nu satsar ju redan alla stora bilhandlare på begagnat, små butiker stänger ner och handeln mellan konsumenter ökar. Kanske är handeln mellan konsumenter det aktuella spöket?
Bilhandlare måste kunna erbjuda bilar till ett konkurrenskraftigt pris och med billigare finansiering för att handeln mellan konsumenter inte ska fortsätta växa och blomstra.
Detta kräver ytterligare effektivisering, enligt min mening särskilt på kontorssidan, om man tänker på Kamux… särskilt i Sverige och Tyskland.
Problemet beror på att säljaren vid handel mellan privatpersoner inte har samma ansvar som bilhandlare har. Det är en rejäl fördel när det handlar om skrothögar för några tusenlappar, och det är ju hitåt bilhandeln rör sig när människors köpkraft försvagas.
Samasta syystä köper man däremot en dyrare bil hos en bilfirma, eftersom man antar att man där får en bil som garanterat är hel, eller att ett eventuellt fel åtgärdas på säljarens bekostnad. Vissa kedjor gör visserligen sitt bästa för att rasera den bilden…
Finland är ett utvecklingsland inom bilhandeln, åtminstone när det gäller nya bilar.
Man kan tycka att det borde finnas gott om utrymme för Kamux import av bra begagnade bilar.
Q4/25 såldes 3,85 gånger så många bilar i Sverige som i Finland.
Norges och Danmarks siffror är ännu högre i förhållande till invånarantalet.
Helt ofattbart. Tack till Sammo för den bra tabellen.
Kanske man i Finland blir tvungen att kompensera för den svaga köpkraften genom att nöja sig med begagnat? Jag har en 7 månader gammal bil på väg från Tyskland, vars pris är nästan 20 % lägre än för en motsvarande ny i Finland (alla kostnader inkluderade). Jag ska lägga ut den på Autovex som ett test så snart jag har fått den på finska skyltar för att se vad marknadspriset är här, eftersom det inte verkar finnas motsvarande bilar som är så lite använda till salu.
Säkert har även andra funderat på varför Kamux aktie har sjunkit 10 % på en vecka eller två.
Anledningen torde vara att skatteverket & tullen & polisen ansätter de största importbilhandlarna på grund av eventuellt momsfiffel.
Från Tyskland kan en bilfirma importera en bil med tysk moms på 19 %, förutsatt att bilen har varit i privat ägo där i minst 6 månader (skatteverkets tolkning av skattelagen).
Det vill säga, om firman köper en bil med avdragsgill moms, borde den importeras med 0 % moms och sedan betalas full finsk moms på 25,5 % i samband med försäljningen.
Skillnaden är 6,5 % av inköpspriset, och det är väl detta som väcker bilhandlarnas intresse…
I soppan finns sannolikt Saka, Kamux, Rinta-Jouppi osv. stora importörer av begagnade bilar.
Själv hörde jag om detta vid hörnbordet på Neste och via bifogade TikTok-video.
Granskning av mervärdesbeskattningen för begagnade bilar i Finland | TikTok
Om bilen har varit i skattefri användning görs inget momsavdrag, utan den hanteras via vinstmarginalbeskattning. Det innebär i princip att man betalar dessa 25.5 % på skillnaden mellan inköps- och försäljningspriset. Man kan göra en kalkylmässig avskrivning. Marginalskatt och öppen skatt hanteras på olika konton och de kan inte kvittas mot varandra. Om det rör sig om öppen skatt köps den (betalas) med 0% moms och vid försäljning här betalar man 25,5 %.
Man har trixat med detta i alla tider genom att bilen har cirkulerats via ett bulvanföretag och sålts vidare med vinstmarginalbeskattning. Det innebär att vinsten är 19% även om du säljer den till inköpspris. Förr i tiden fanns ett stort fall där mobiltelefoner importerades hit enligt den här modellen. Numera lämnas spår av allt, så man åker fast förr eller senare i vilket fall som helst. Detta är inte bilhandlarnas verk, men de drabbas troligen också av skadan.