En helt relevant fråga, det har ju redan tänkts ett par gånger att resultatet är så lågt att det nog går att förbättra härifrån. Om man tittar på Kamux förra år började volymnedgången i Q2 och har därefter kvartal mot kvartal (eller med marknadsandelar i åtanke) legat på ungefär samma nivåer, med hänsyn till säsongsvariationer. Därför tror jag att Q1 fortfarande kommer att visa en nedgång i volym, men att situationen därefter planar ut. Detta underlättar förstås även anpassningar på kostnadssidan när omsättningen inte läcker, och jag tror faktiskt att man under Kalliokoskis ledning kan få till vissa förbättringar i verksamheten som stöder resultatet. Geografiskt kommer förbättringen jämnt från en liten uppgång i alla länder, även om utlandsverksamheten fortsätter att gå med förlust i våra prognoser under de kommande åren. Som jag skrev går det inte att identifiera någon enskild, tydlig konkret sak som förbättringen skulle komma ifrån; man måste bara kunna sköta den normala inköps- och försäljningsverksamheten lite bättre.
Jag tycker inte att våra prognoser förväntar sig några underverk i absoluta tal, men du har helt rätt i att årets prognoser utifrån Q4-resultatet till och med skulle kunna ligga på minus.
Villkoren för det större aktieincitamentsprogrammet är aktiens totalavkastning, vinst per aktie och ESG. Gränsvärdena för dessa har inte offentliggjorts, men åtminstone för de två förstnämnda kan inga ersättningar betalas ut för de senaste åren. Dessutom har bolaget en så kallad matching share plan (Green Lions) där de anställda som inte ingår i det egentliga aktieincitamentsprogrammet får ett antal Kamux-aktier som motsvarar deras inköp. Effekten av detta är mindre och beror förstås på hur intresserad personalen har varit av aktierna och om de har stannat kvar på Kamux.
Där påpekade @Tuul1puku helt riktigt att inte alla 1–2 miljoner köpta aktier borde gå åt till incitament, åtminstone inte inom den närmaste framtiden.