Ja, man ska nog inte övertolka en enskild mening som hittas i djupet av den omfattande rapporten. Syftet där är att beskriva den allmänna dynamiken för kostnader, det vill säga att när volymen/omsättningen stiger, så stiger i regel även provisionerna.
Kamux offentliggör förstås inte sina provisionsmodeller i detalj, någon i branschen vet säkert mer, dessa är troligen ganska likartade. Men för alla sålda bilar får man i vilket fall som helst en grundprovision, och sen finns det vad jag förstår både absoluta och/eller procentbaserade ersättningar bundna till både försäljningspris och marginal. Jag har för mig att företaget vid något tillfälle sagt att absoluta euro har större vikt, det vill säga precis som @Vara-Paavi anade, så är marginalen i procent högre på billiga bilar. Jag minns inte att företaget kommenterat detta mer ingående än så.
Dyrare bilar (som naturligtvis oftast också är nyare) säljer säljarna säkert hellre i vilket fall som helst, eftersom det är mer sannolikt att man kan sälja tilläggstjänster till dem. Och för försäljning av dessa tilläggstjänster finns det förstås egna provisioner.