Låt oss köra en liten enkät om hur stor andel Investor (A+B-aktier totalt) utgör i folks investeringsportföljer? I det här fallet räknar vi endast börsinnehav till investeringsportföljen (inga investeringsbostäder, skog osv.).
Själv är jag intresserad av att ta in Investor med en stor(re) vikt i portföljen, då deras track record över tid är så starkt (har slagit S&P 500-index osv.) och jag ser inte ens en sådan kontinuitetsrisk här som t.ex. i Berkshire Hathaway, där framgången har personifierats av Buffett och Munger, som inte har några direkta (likvärdiga) efterträdare. Inom Investor fostras generation efter generation för att fortsätta skapa aktieägarvärde. Kanske är färskt blod också ägnat att hålla fingret på pulsen i omvärlden och vid allokering av investeringar.
Men när man tänker efter är det ju en ganska koncentrerad portfölj trots allt, precis som det tenderar att vara i index också. 20% ABB, 12% Atlas Copco, 8% SAAB, 7% AstraZeneca (=47%).
Själv har jag Investor med 17% vikt för tillfället (och dessutom EQT med 5% vikt). Om jag säljer en större riskinvestering i år har jag funderat på att allokera pengarna därifrån till Investor, vilket skulle höja vikten i portföljen till omkring 50%. Visst inser jag det absurda i mina funderingar medan jag skriver detta, då jag för tillfället har 30% av portföljen låst i en lottasedel och samtidigt våndas över om jag vågar flytta den summan till Investor, som säkert är 100 gånger mindre riskfyllt ![]()
Här är själva enkäten:
- <5%
- 5-15%
- 15-25%
- 25-35%
- 35-50%
-
50%