Intrum som investeringsobjekt

Det ser inte ut som att det finns någon tråd om det här företaget här heller, vilket i och för sig inte är så konstigt. Samma problem verkar finnas överallt.

För egen del har Intrum intresserat mig som investeringsobjekt under en längre tid. Ett kvalitetsbolag som för tillfället verkar ha ganska mycket turbulens, vilket märks i den bifogade kursgrafen:

20200310_185933

Intrum är alltså ett inkassobolag med en nästan monopolliknande ställning i Norden, där man i Finland kan räkna exempelvis det betydligt mindre Svea Ekonomi som en konkurrent. Bolaget har sökt tillväxt genom att till exempel köpa stora partier italienska skräplån och har varit mycket lönsamt under de senaste åren. Förra årets strålande resultat hämmades främst av poster utan kassaflödespåverkan.

20200310_190244

Intrum genererar ett bra kassaflöde, så några sämre kvartal kommer inte nödvändigtvis att sänka bolaget, inte ens med tanke på skuldbördan.

20200310_190327

Målet för 2020 var alltså 35 SEK, vilket är svårt att se hända med tanke på den nuvarande farsen i Italien. Hur som helst står bolagets utdelning (11 SEK under 2020) på stabil grund med en payout-ratio på under 50 %.

20200310_190353

Utöver detta har även bolagets insynspersoner varit ute och handlat på sistone.
20200310_185958

I dag kom ett meddelande om att det italienska kontoret i praktiken är stängt på grund av corona. Resultatpåverkan från Italien kan uppskattas till ca 10–15 %, så jag kan inte riktigt acceptera ett sådant fall som vi sett de senaste dagarna enbart på grund av det.

Som ett av Sveriges mest blankade bolag är det förståeligt att det bär av nedåt i ganska hög fart vid dåliga nyheter. Samma hävstång fungerar dock även åt andra hållet; goda nyheter kan i bästa fall driva på en rejäl squeeze.

Själv ser jag det nuvarande priset som nästan förvånansvärt lågt. En direktavkastning på över 6 % ger en fin botten för det här året, och med nuvarande prognoser (beroende på analytiker) är ett P/E-tal på 5,5–9 också billigt för ett bolag som historiskt sett haft en lönsam tillväxt. Som en liten bonus kan man även se kurseffekten av att euron med stor sannolikhet kommer att försvagas mot kronan jämfört med nuvarande nivå.

Det stör mig lite att Sampo har sålt av aktien under februari. Vet storägaren mer än vi? Å andra sidan lyckades Mirko lugna ner det hela lite på aktiekvällen i Tammerfors när han berättade att Intrum bara var en finansiell investering, och att det inte ens fanns någon avsikt att ta en “corner”. Men å andra sidan, nu när priset är nästan 100 kronor lägre, varför inte?

Skulderna kommer inte att ta slut i till exempel Finland heller. Antalet betalningsanmärkningar bara ökar, liksom olika typer av månadsbetalningslösningar. Man får kreditkort i flingpaketen. Med det i åtanke sköter finländarna trots allt sina skulder anmärkningsvärt väl i slutändan, även om det sker först via domstol. Mängden kreditförluster i Norden är ganska liten.

Några andra tankar?

5 gillningar

Företagets namn är Intrum och Justitia försvann för ett tag sedan. Italiens andel av rörelseresultatet är mindre än 10%. Har funnits i portföljen i flera år och är ett företag som strävar efter god tillväxt, men som ibland gör misstag (Spanien och Brasilien), och det återstår att se om Italien kommer att ansluta sig till dem. I Grekland börjar man försiktigare, men inom sin bransch är det tydligt Europas största och det ger portföljen en lite annorlunda diversifiering.

Jag frågar alltid i de här företagen, som innebär etiska överväganden, om det finns god vilja från marknaden och politikerna gentemot dem i krissituationer. Till exempel skulle jag inte våga investera en endaste cent i Fellow Finance. Intrum är dock en traditionell och ganska välrenommerad aktör som klarade finanskrisen, så det tidigare nämnda problemet finns nog inte.

1 gillning

Jaha, toppen!
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/intrum-launches-buyback-program
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/background-intrum-initiating-share-buy-backs

Mina egna aktier är ganska rejält på minus nu :laughing:
Det här är definitivt en positiv signal.

E:

3 gillningar

Intrum ligger nu på 128 sek och detta företag börjar verkligen intressera mig. Finns det några stora risker nu som en småinvesterare som jag inte förstår, för det nuvarande priset känns som en tydlig överreaktion? Även om det finns tillfälliga svårigheter på grund av Italien, så stöder en bra utdelning och ROE starkt och minskar risken.

{“content”:“Bra att du tog upp detta!\n\nJag har inte följt Intrum särskilt noga den senaste tiden, men det har väl hänt ganska mycket där de senaste åren. Traditionellt sett, när det gäller inkassoföretag som dessa, kan man säga att det sakta börjar bli köparens marknad, det vill säga Intruments affärsverksamhet kommer att ta fart.\n\nUnder högkonjunktur är det svårt att få tag på skräplån från banker och priserna stiger, vilket belastar företag som Intrum. Under lågkonjunktur börjar fler och fler portföljer erbjudas och deras priser blir förmånligare. Räkenskapens stund kommer slutligen när billiga portföljer har tankats och konjunkturen börjar vända, vilket effektiviserar inkassoverksamheten.\n\nMåste ta mig tid att studera detta företag igen.”,“target_locale”:“sv”}

Intrum har nu gått ner från 125 till 95–100 sedan förra veckan, eller hur? Kommer nedgången att fortsätta eller är det dags att ta på sig köparbyxorna? Fingrarna kliar efter att köpa.

2 gillningar

Vad är det som har fått ner det här idag? Jag tänkte själv köpa under hundra och nu missade jag det. Måste undersöka närmare. Man skulle kunna tro att det finns tillräckligt med affärer men det plötsliga fallet förvånar mig lite.

Muddy Waters blankade ganska kraftigt. Kan bli en short squeeze när jänkarna kommer överens om ett stimulanspaket.

Frågan för tillfället är snarast vilken sannolikhet du tror att företaget kommer att klara sig under denna kris/de kommande åren?

För det råder ingen historisk tvekan om priset på dessa nivåer, det är billigt. Å andra sidan är det redan så lågt, på ett “bullrande” sätt, att det skrämmer.

Jag litar på att insiderna och styrelsen känner till situationen. Insiderna köpte (199 SEK) och styrelsen beslutade därefter att starta återköp av egna aktier.

1 gillning

Jag har också stark tilltro till bolaget. Bolaget offentliggjorde snabbt och mycket beslutsamt återköp av egna aktier.

“Repurchase of shares is currently considered an attractive investment which is made possible by Intrum’s strong financial position.”

Dessutom meddelades att maxpriset är 200 SEK/aktie som man är villig att betala.

En av de mest blankade aktierna i Stockholm. Ett bra ställe att skapa ägarvärde :+1:

Cirka 10% av aktierna blankade. Om Nalle nu skulle köpa ett stort block med Sammos kassa, skulle det bli en rejäl uppgång.

Attraktivt pris, men MW är ingen onödig firma. Det vore en stor överraskning om något skumt hittades i Intrums balansräkning. Mitt minne kopplar MW till att ha avslöjat (bustaamaan) kinesiska företag, så det är förvånande att se MW jaga en nordisk butik. Ja, jag antar att en blankningsrapport eller åtminstone nyckelpunkterna kommer att publiceras om detta någon gång.

Nu är det helt galen prissättning. Har varit det i ett par veckor redan. MW stör mig, för de har en obehaglig vana att gräva fram alla skelett ur garderoben. Hoppas de inte hittar något nu. En bra tid att köpa sina egna, de borde verkligen köpa med full kraft och med båda händerna.

För en tid sedan ansågs detta vara ett bra köp för 300 SEK, nu får man det för en tredjedel av priset. Om någon hittar något konstigt med Intrum, berätta gärna, för det nuvarande priset känns verkligen billigt.

Bra sagt, vågar man trycka på köpknappen redan?

Jag är inte helt 100%, men kan denna nyemission ha berott på detta?

Jag är nöjd med deras egna köp nu, när de har köpt nästan 8% av aktiekapitalet. Som aktieägare tackar jag :+1:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/intrums-share-buyback-program-completed
https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/intrum-press-release-notification-major-shareholding-own-shares

Intrum förvärvade Lindorff och ålades att sälja vissa delar av Lindorff/sig självt, åtminstone nordiska verksamheter. Antalet aktier ökade i enlighet med detta. Jag har varit med på Intrums skakiga resa sedan 2014, och hittills har det redan fallit nästan 50 SEK/aktie i utdelning. Min frus portfölj har fortfarande 100% fler aktier än vad jag äger.

Intrum har ganska mycket skulder, och enligt marknadsrykten är det därför MuddyWater bland annat blankar Intrum. Det verkar till och med vara den mest blankade aktien i Stockholm. Intrum använder dessa skulder för att köpa lån och har systematiskt uppnått 20 % avkastning på sina investeringar. För ett par år sedan köpte de lån från Italien när lokala banker städade upp sina balansräkningar på grund av tryck från ECB, även om den italienska centralbanken försökte bromsa processen och menade att de inte borde sälja för billigt.

Normalt sett skulle jag inte röra ett företag med en liknande skuldbörda ens med en lång pinne, men i Intrums fall har nyfikenheten tagit över.

Jag köpte mina två första partier av Intrum i april. Ärligt talat är det för svårt att bedöma alla risker, men troligtvis har kursen sjunkit på grund av de italienska lånen och den höga skuldsättningen är också en faktor som lockar short-säljare. Jag litar ändå på ledningen att de vet vad de gör. Lån kommer alltid att finnas att driva in och när kursen är under 150 SEK är det historiskt sett ett exceptionellt lågt pris.