Det ser inte ut som att det finns någon tråd om det här företaget här heller, vilket i och för sig inte är så konstigt. Samma problem verkar finnas överallt.
För egen del har Intrum intresserat mig som investeringsobjekt under en längre tid. Ett kvalitetsbolag som för tillfället verkar ha ganska mycket turbulens, vilket märks i den bifogade kursgrafen:

Intrum är alltså ett inkassobolag med en nästan monopolliknande ställning i Norden, där man i Finland kan räkna exempelvis det betydligt mindre Svea Ekonomi som en konkurrent. Bolaget har sökt tillväxt genom att till exempel köpa stora partier italienska skräplån och har varit mycket lönsamt under de senaste åren. Förra årets strålande resultat hämmades främst av poster utan kassaflödespåverkan.

Intrum genererar ett bra kassaflöde, så några sämre kvartal kommer inte nödvändigtvis att sänka bolaget, inte ens med tanke på skuldbördan.

Målet för 2020 var alltså 35 SEK, vilket är svårt att se hända med tanke på den nuvarande farsen i Italien. Hur som helst står bolagets utdelning (11 SEK under 2020) på stabil grund med en payout-ratio på under 50 %.

Utöver detta har även bolagets insynspersoner varit ute och handlat på sistone.

I dag kom ett meddelande om att det italienska kontoret i praktiken är stängt på grund av corona. Resultatpåverkan från Italien kan uppskattas till ca 10–15 %, så jag kan inte riktigt acceptera ett sådant fall som vi sett de senaste dagarna enbart på grund av det.
Som ett av Sveriges mest blankade bolag är det förståeligt att det bär av nedåt i ganska hög fart vid dåliga nyheter. Samma hävstång fungerar dock även åt andra hållet; goda nyheter kan i bästa fall driva på en rejäl squeeze.
Själv ser jag det nuvarande priset som nästan förvånansvärt lågt. En direktavkastning på över 6 % ger en fin botten för det här året, och med nuvarande prognoser (beroende på analytiker) är ett P/E-tal på 5,5–9 också billigt för ett bolag som historiskt sett haft en lönsam tillväxt. Som en liten bonus kan man även se kurseffekten av att euron med stor sannolikhet kommer att försvagas mot kronan jämfört med nuvarande nivå.
Det stör mig lite att Sampo har sålt av aktien under februari. Vet storägaren mer än vi? Å andra sidan lyckades Mirko lugna ner det hela lite på aktiekvällen i Tammerfors när han berättade att Intrum bara var en finansiell investering, och att det inte ens fanns någon avsikt att ta en “corner”. Men å andra sidan, nu när priset är nästan 100 kronor lägre, varför inte?
Skulderna kommer inte att ta slut i till exempel Finland heller. Antalet betalningsanmärkningar bara ökar, liksom olika typer av månadsbetalningslösningar. Man får kreditkort i flingpaketen. Med det i åtanke sköter finländarna trots allt sina skulder anmärkningsvärt väl i slutändan, även om det sker först via domstol. Mängden kreditförluster i Norden är ganska liten.
Några andra tankar?