Innofactor som investeringsobjekt

Det fanns tydligen ingen egen tråd om Innofactor ännu, och enligt min mening står bolaget nu på en stabilare grund efter att vändningen framskridit och är attraktivt värderat.

Nedan följer morgonens resultatommentar som en inledning till diskussionen:

Vi höjer rekommendationen för Innofactors aktie till köp (tidigare öka) till följd av ett mycket attraktivt avkastnings/risk-förhållande och höjer riktkursen till 1,8 euro (tidigare 1,4 euro), vilket speglar prognosändringarna. Innofactors Q4-siffror var bättre än våra förväntningar. Orderstocken, den effektiviserade kostnadsstrukturen, en stark verksamhet i Finland och förbättrad verksamhet utomlands stöder en fortsatt resultattillväxt även under 2021. Med beaktande av våra höjda prognoser och en stärkt balansräkning är aktiens värdering (2021e EV/EBIT 10x) mycket måttlig och erbjuder en mycket attraktiv förväntad avkastning i förhållande till riskerna. VD:s videointervju från Q4 kan ses här.

Q4-rapporten överträffade förväntningarna

Q4-omsättningen ökade med 5 % till 18,3 MEUR och överträffade våra prognoser något. Omsättningen i Finland växte mycket starkt och enligt bolagets kommentarer med en tydlig takt på >10 %. Bolagets orderstock ökade med 21 % till 60,4 MEUR och är enligt bolagets kommentarer bättre diversifierad geografiskt och mellan kompetensområden. Orderstocken innehöll ännu inte den stora ordern från Skatteförvaltningen på 15–25 MEUR. Det rapporterade EBITDA-resultatet för Q4 på 1,6 MEUR tyngdes av en nedskrivning på 1,0 MEUR relaterad till ett kundprojekt i Sverige. Exklusive nedskrivningen var EBITDA 2,6 MEUR eller 14 % av omsättningen, vilket var klart över vår prognos på 1,9 MEUR. Övriga resultatposter bjöd inte på några överraskningar. En överraskning var dock det högre utdelningsförslaget än väntat, då styrelsen utöver den ordinarie utdelningen på 0,02 euro föreslog en kapitalåterbäring på 0,02 euro samt en möjlig extrautdelning på 0,04 euro. Innan rapporten prognostiserade vi en utdelning per aktie på 0,03 euro.

Affärsverksamhetens riskprofil har sjunkit

Innofactors år 2017–2018 var utmanande, men under de senaste två åren har bolagets vändning framskridit stadigt och resultattillväxten har fortsatt i 8 kvartal. Balansräkningen har stärkts och stärks kontinuerligt i takt med kassaflödet. Dessutom ger en god orderstock och den finländska verksamhetens starka prestation stöd. Bolagets kommentarer om den förbättrade utvecklingen och utsikterna i länderna utanför Finland ger också förtroende för en fortsatt resultattillväxt. Därmed har bolagets riskprofil sjunkit ur flera perspektiv.

Vi förväntar oss försiktigt en resultattillväxt på knappt 10 %

Till följd av den bättre Q4-rapporten än väntat höjde vi resultatprognoserna för åren 2021–22 med drygt 10 %. Vi prognostiserar att Innofactors omsättning ökar med 4 % till 69 MEUR och att EBITDA växer till 8,5 MEUR (2020: 7,2 MEUR och exklusive nedskrivning 8,2 MEUR) under 2021. Prognoserna ligger i linje med guidningen som förväntar sig tillväxt i omsättning och EBITDA. Vi prognostiserar att omsättningen växer med 3 % och att EBITDA-marginalen ligger kvar på 2021 års nivå på 13 % under åren 2021–2023. Bolaget har nu också bättre möjligheter till oorganisk tillväxt tack vare balansräkningen och finansieringsarrangemangen.

Värderingen är mycket attraktiv och erbjuder redan en säkerhetsmarginal för besvikelser

Innofactors kursuppgång under de senaste två åren har i hög grad baserats på resultattillväxt, och i takt med att sektorns värderingsnivåer stigit har gapet till sektorn ökat. Med våra måttliga prognoser är aktiens värdering med justerade EV/EBIT- och P/E-multiplar 10x respektive 11x för 2021, och 8x respektive 11x för 2022. Värderingen ligger nästan 40 % under de finländska jämförelsebolagen. Värderingen i kombination med den prognostiserade resultattillväxten på knappt 10 % de kommande åren, en direktavkastning på 3–4 % och potential för uppgång i värderingsmultiplarna erbjuder en attraktiv förväntad avkastning i förhållande till riskerna, särskilt med tanke på den sänkta riskprofilen och sektorns stärkta efterfrågefundamenta. Vår riktkurs motsvarar EV/EBIT-multiplar på 12x och 10x för åren 2021–22.

/Joni

42 gillningar

Evlillä målkurs 1,75€ :rocket: :partying_face:

4 gillningar

Ja, tack för den goda analysen. Vi är med Innofactor och deras ihärdiga arbete börjar ge resultat. Nu behöver de bara fortsätta fokusera.
Det finns en dubbel hävstång här, för när resultatet förbättras tenderar multiplarna också att stiga.
Ingen kan längre underskatta Ensios kompetens.

11 gillningar

Kul att du gjorde en egen tråd!

5 gillningar

Tack för en fin analys. De första InnoFactor-aktierna kom in i portföljen 2018 men jag sålde dem och det ångrar jag lite, men nu är vi med i Inno igen. Det ser bra ut, men vi får se vad framtiden för med sig. :+1:t2:

5 gillningar

Låt oss lägga in denna Q4-intervju här också. Jag gillar verkligen VD:ns attityd.

4 gillningar

Ensio kommenterade trevligt att utdelningsbetalningen var tänkt för en stor grupp småinvesterare, inte för honom själv, även om han på ett märkligt sätt gick igenom sina egna ekonomiska angelägenheter där…

Jag tycker att utdelningspengarna också borde läggas på tillväxt, eftersom lönsam tillväxt är det som aktieägarna och kursen gillar.

Vi har ju bra företag på hemmabörsen vars verksamhet inte har vuxit på 10 år… Det syns också i kursutvecklingen.

5 gillningar

Vi lägger till detta och ser vad framtiden för med sig. Jag ser redan fram emot Q1 med spänning.

3 gillningar

Reaktionen på den här aktien var återigen ett bra exempel på hur man kan uppnå mervärde genom att bygga sin egen värderingsmodell, till exempel baserad på Inderes rapport, och agera innan rekommendationen kommer ut. Inderes skapar goda förutsättningar för en sådan övergång genom att motivera och förklara sina beräkningar på ett mycket transparent sätt. När resultatet kom ut var kursreaktionen en försiktig +1,5% (om jag minns rätt). Förväntningarna överskreds något. När Inderes Köp-rekommendation kom ut, var reaktionen +15%. Självklart är detta lika mycket ett bevis på det mervärde som Inderes kan skapa för aktiens värde genom att följa den, särskilt för ett litet företag.

12 gillningar

Jag undrade redan under Q3 varför riktpriset var så lågt, men nu är det bättre. Jag minns nämligen mycket väl tiden före vinstvarningarna, och då sålde jag själv nära toppen och kom tillbaka lite över en euro och tog bort det från portföljen, innan Ensio köpte.

Innan varningarna hade jag mycket svagare förutsättningar än nu, nu tänker jag att kollapsen tog många människors förtroende, som nu börjar återvända. Utdelningen är en del av den förtroendeskapande processen.

Innofactor har varit på en förbättrad väg länge och en stark orderstock ger förutsättningar att fortsätta förbättra och omsättningen kan accelerera något. Det har dock också varit en stor rabatt jämfört med andra jämförbara bolag.

Jag ser egentligen inget hinder för att fortsätta ha Innofactor i portföljen även om kursen har ökat något, när affärsverksamheten också förbättras samtidigt…

Jag syftar på att jag brukar investera i snabbväxande företag, men här har en stark resultatförbättring varit synlig och riskerna var till exempel under Q2, Q3 och nu Q4 vid köp på en mycket låg nivå…

Kontanter skulle verkligen vara användbara i nya investeringar.

En högre aktiekurs skulle Innofactor kunna utnyttja i företagsköp, nu när den grundläggande affärsverksamheten verkar rulla på okej.

4 gillningar

Jag undrar själv hur billigt detta är jämfört med andra i samma bransch som också översätter med sämre värden och priserna är nästan dubbelt så dyra som Inno. Men hellre lugnt än för snabbt.

1 gillning

Finlands lönsamhet är redan på en hög nivå. Sverige, Norge och Danmark gjorde, om jag minns rätt, förlust nu. Ensio talade om att det minsta vi uppnår i år är nollresultat i de andra länderna, vilket alltså, om det förverkligas, förbättrar resultatet.

När lönsamheten utomlands förbättras finns det möjligheter till ett riktigt bra resultat. För närvarande, enligt Q4-rapporten, verkar det finnas en växande positiv puls utomlands, så jag är övertygad om en resultatförbättring.

68% av omsättningen kommer från Finland och 32% från andra länder. Hur mycket påverkar det helheten när de 32% av omsättningen och resultatet växer? Jag borde skriva ner olika tillväxtalternativ i en tabell för att se mer detaljerat. Men det går nog inte nu på söndagen :sweat_smile:

4 gillningar

Innofactor +6 % utan några nyheter. Vad har jag missat?

1 gillning

Efter delningen var kursen 1,73 och sjönk därifrån sakta nedåt i den allmänna björnmarknaden. Nu när indexen stiger, stiger även den, men i aktier med liten omsättning brukar uppgångar och nedgångar vara brantare i förhållande till aktier med större omsättning. På kort sikt bestäms kursförändringarna inte av fundamenta utan mer av tekniska faktorer.

E: Och som ett tips, om du undrar om det har kommit några nyheter om företaget, så finns alla nyheter om börsbolag på Inderes förstasida till vänster, när du skrollar ner lite. Om det inte finns något meddelande om företaget där, kan du anta att kursens uppgång eller nedgång bara är normala dagliga svängningar som sker på börsen dag efter dag.

4 gillningar

Det handlar förmodligen åtminstone delvis om Kauppalehti-fenomenet, Innofactor nämndes också i huvudartikeln i morse (bakom betalvägg).

5 gillningar

Här finns också Innofactors utsikter!

2 gillningar

En ny order av bra storlek.

5 gillningar

Ja, till och med Kauppalehti noterade detta, men nu tackar kursen en vecka senare…?

3 gillningar

Jag måste lägga upp det här även om man inte får prata om kurser här…
Det är Innofactor All Time High, BRA FÖRSTA!
(I KL får man en 10-årig period och den visar en 10-års avkastning på 8%)

10 gillningar

Vad är det egentligen som driver Innofactor uppåt? Igår och idag +5%. Inga nyheter har kommit sedan förra veckan.

2 gillningar