![20251003_
Fortum är ett intressant utspel, när även denna artikel av Peter i KL från nästan 3 år tillbaka har fastnat i bakhuvudet..
Energin kommer att vara nästan gratis om tio år, men ingen tror väl på det nu.”Enligt Seligson är det oundvikligt, eftersom solen ger gratis energi ”så pass mycket”."
Och vad hette det potentiella vändningsföretaget (för 10 års innehav) som dock inte nämndes vid namn? Och finns Duellit fortfarande i din egen portfölj ![]()
Quantumscapes batterier kan vara i konsumentbruk i VW:s bilar redan före 2030-talet. QS-batterierna påstås vara betydligt säkrare jämfört med nuvarande litiumjonbatterier. QS:s solid-state-batterier har upp till 50-70% lägre brandrisk, eftersom nuvarande batterier har en flytande elektrolyt, medan QS:s teknik baseras på en fast keramisk elektrolyt och en anodfri struktur. Detta möjliggör också en bättre energitäthet. För intresserade finns mer information här: https://www.quantumscape.com/technology/
Som aktieägare borde detta nästan ha tagits upp i hajptråden för aktiekurserna ![]()
Jag visste inte vilken tråd jag skulle lägga detta i (Posti, Verkkis?…), så jag lade det här.
Jag beställde från den norska webbutiken TRODO en sådan “Varningslampa OSRAM LEDguardian ROAD FLARE Signal V16” eftersom den är obligatorisk i Spanien från och med 2026, ersätter triangeln. Jag beställde den 1.10 och idag 3.10 låg den i PostNords skåp redo att hämtas, alltså en ganska snabb leverans.
Ja, jag läste den intervjun för länge sedan. Om vi utvidgar den lite:
\\\\\\\\\\
“Bland Seligson teman är energiomställningen häpnadsväckande i sina slutsatser. Han anser inte att den är orsakad av Putin, utan det handlar om en långsiktig omvälvning.
”Energin kommer att vara nästan gratis om tio år, men ingen tror på det nu.”
Seligson anser att det är oundvikligt, eftersom solen ger gratis energi ”så pass mycket”.
”Frågan är bara hur den ska utnyttjas. Om du tittar på kostnaden för en ny solcell eller vindkraftsanläggning, så betyder det att om tio år kommer energi inte längre att vara en begränsande faktor, som den är just nu.”
Seligson påminner om att man även i Finland idag kan investera i en solkraftsanläggning med en återbetalningstid på tre och ett halvt år.
”Alla förstår detta, och då kommer något att förändras. Priset på energi kommer att förändras. Kapitalismen fungerar så att när det för närvarande finns ett överflöd av energi, kommer man att investera i det. Allt som är relaterat till det kommer naturligtvis att vara ett bra investeringsobjekt.”
\\\\\\\\
Jag tror inte att Seligson är dum när det gäller detta (heller), men i intervjun har så många genvägar tagits att det egentligen bara återstår intelligenta självklarheter och motsägelser mellan dem. Jag är inte helt säker på i vilket sammanhang energi diskuteras, men detta är inte riktigt tillämpligt på Finlands elmarknad. Kanske någon annanstans, men eftersom du kopplade det till Fortum, kommenterar jag från det perspektivet.
De största motsägelserna är här:
”Energin kommer att vara nästan gratis om tio år.” och ”Kapitalismen fungerar så att när det för närvarande finns ett överflöd av energi, kommer man att investera i det.”
Även i Finland är el redan gratis (till och med negativ), när det blåser och solen skiner och det inte är en period med hög förbrukning. I sig har detta första påstående varit sant länge, och det kommer förmodligen att bli fler nollperioder. Naturligtvis måste nätet fungera även när det är molnigt och vindstilla, vilket är anledningen till att reglerkraft behövs alltmer. Annars kan man inte garantera att nätet är stabilt, vilket är anledningen till att dessa inte kan skalas upp till en alltför stor skala ännu.
Och sedan, när man antar att kapitalismen fungerar, ingår det mig veterligen en viss avkastningsförväntan på investeringar. Naturligtvis kommer kostnaderna för vind- och solkraft att fortsätta sjunka under 10 år och tekniken bli effektivare, men vem skulle investera när energi är ”nästan gratis”? Med nuvarande elpriser i Finland lönar det sig inte att investera i stor skala i stort sett någonting, och i stort sett investeras det inte längre, eftersom man inte får PPA-avtal till rimliga priser (den avkastningsförväntan). Nåväl, med subventioner och annat är allt möjligt, men då kanske man inte borde tala om kapitalism. Och dessa statliga subventioner verkar redan ha blivit mer förnuftiga, när beslutsfattarna också inser att majoriteten av kapaciteten inte kan vara varierande med tanke på nätets hållbarhet. Man vill ha kärnkraft där, men ingen vill ha prislappen.
Sammanfattningsvis: jag tycker inte att den här intervjun har åldrats väl, men det kan vara så att man får en felaktig bild av hela saken baserat på dessa utdrag. Och å andra sidan var datacenters- och AI-boomen ännu inte i full gång då, investeringar hade fortfarande gjorts på lösa grunder och liknande kommentarer kom även från andra håll, när efterfrågeutsikterna var dystra. Och det är okej, många av mina egna åsikter åldras dåligt. Kanske även denna, och jag betonar igen att det bara finns logik i valet om efterfrågekurvorna realiseras åtminstone måttligt. Jag skulle inte vara säker på det alls, men absolut i kategorin ”potential”.
10 år är i slutändan en kort tid inom energibranschen. Under den tiden kan man praktiskt taget inte bygga ett nytt kärnkraftverk, vilket alltså skulle kunna vara ett hot mot balansen, även om det redan fanns beslut och tiotals miljarder på bordet. Efterfrågan hinner stiga på 10 år om den ska stiga, men kapaciteten kommer långsammare och efterfrågestyrt. Därför tror jag inte att det skulle bli en massiv överkapacitet. Jag är inte på något sätt orolig för solkraft när det gäller Fortum, särskilt inte här i Norden, och om det skulle komma i stor skala, skulle det kräva mer reglerkraft. Praktiskt taget alla datacenter och annat vill ha kontinuerlig och säker tillgång, så det är en lite knepig ekvation.
Om man skulle oroa sig för något, så skulle ett enormt språng inom batteritekniken istället kunna vara en faktor som skulle göra vind- och solkraft till ett genuint alternativ – det vill säga att produktionen effektivt skulle kunna jämnas ut och investeringar snabbt skulle bli mer logiska. Jag hoppas naturligtvis att något sådant händer, men jag skulle inte vara orolig för detta i betydande skala under en 10-årsperiod heller. Vanligtvis tar sådana saker bara tid.
Inga fler företag nämns
Och Duell har inte funnits i min portfölj på länge, jag har redan lyckligt glömt dem ![]()
VW, som har fått stryk på börsen i åratal, äger åtminstone cirka 20 % av Quantum Scape, vilket är en liten tröstpott på klart över en miljard.
Jag skulle vara lite orolig för Huhtamäki. Aktien är i en beslutsam nedåtgående trend. En ny ägarbas har dykt upp enligt köp/sälj-forumet, så att det inte bara skulle vara en spricka på väg in i denna idyll. Den sprickan kunde vara till exempel dollarns senaste försvagning mot euron. Kommer snart en skrämd elefant att rusa in i porslinsbutiken
?
Sedan måste jag säga om Valmet att de där raketuppgångarna alltid bara äts upp inom några veckor eller månader, alltså, när den alltid studsar uppåt lönar det sig att lätta (på innehavet). Tillägg på 27 € nästa vecka?
Kommer Tallink att betala ut utdelning efter november längre? Jag funderar på om det skulle löna sig att sälja resten av aktierna också. Anora är en annan “liten kiosk” som jag föll för. Portföljens sämsta just nu. Aldrig mer “snabbmatskiosker” i portföljen.
Detta skulle man nog kunna framföra på ett mer konstruktivt sätt, om man alltså vill tillföra något till forumet. Man skulle till exempel kunna fråga varför det ena eller det andra valet, särskilt när du i denna efterkommentar visar att du är intresserad av varför. Jag förstår inte vad man uppnår med denna negativitet. Om det enda bidraget är att reta andra och skryta, så visst.
Jag tror inte på fysioterapeuter och vad de nu är, att de någonsin hittar något fel. Det beror på att de inte är intresserade av var felet ligger. Jag plågas ofta av mina besvär i ett par år innan jag till slut går till företagshälsovården. Jag vet alltså exakt vilken punkt och med vilka rörelsebanor som är smärtsam. Denna information vill de aldrig höra, utan om armbågen är öm börjar de massera någon vad, karikerat sagt. En fysioterapeut, precis som en idrottsmassör, är rädd för att peka ut symptomet.
Ibland kan en fysioterapeut vara till hjälp av misstag. När varje del vrids och vänds, träffar man ibland rätt ställe. Då kan man förstås inte låta bli att skrika till, att hej, det är där, där är smärtpunkten. Den punkten, den rörelsen. Jag tycker att många fysioterapeuter också är helt döva. Eller om de hör, så är de stumma. Att kommunicera symptomet är mångfaldigt omöjligt.
Att gå till en fysioterapeut är lite som att lämna in bilen för bromsfel och så får den ett oljebyte.
Detta stör mig inte i sig. Många besvär kan man också behandla själv, när man väl motiverar sig till det. Jag bara undrar. Jag skulle inte klara en dag på jobbet om jag gav någon form av ljusbehandling för helheten istället för att fokusera på sakens kärna och där problemet verkligen är.
Det där med Geronimo fick mig att tänka på en anekdot: Jag är en udda person och indianerna ligger mig varmt om hjärtat, så sommaren 2017 besökte jag Geronimos grav, som ligger på ett amerikanskt arméområde, dit man behöver ett passerkort som ansöks om separat. De undrade lite över anledningen till mitt besök vid Fort Sill, Oklahoma, och skrev sedan museet som anledning, vilket vakten i sin tur undrade över, eftersom det nog inte var öppet när jag var där. Så är det när man har att göra med en galning.
.
Men just nu känns det bra.
Det kommer man inte att minnas då när investeringstillgångarna är större år 2040 och Suppis, som VD för Quut, funderar på andra saker. ![]()
Nåväl, Intellego Technologies måste tydligen bli helgens läromål. Låt oss ta reda på vad det är frågan om. ![]()
Jag håller 100% med. Nu svek bara modet och nerverna. Jag är en fegis. Har legat runt 75-200€ ifrån i flera månader. Det hade varit mycket snyggare om det hade skett när någon aktie steg.
Av denna anledning blev även firandet tamt. Pojken tog med sig en sats för 45€ när han kom för att hälsa på sin miljonärsfarsa
och Single Malt blev inte köpt.
Nej, det är en fin prestation! Jag gillar också din skrivstil, samma utmärkta stil som i Timo Soinis bästa formuleringar.
Jag tittade redan i tråden för kursfunderingar vad ni nu har gjort. Kom @Wallet_Nahlroos och förklara ![]()
Intressant, mina egna erfarenheter är helt motsatta. Ett läkarbesök har däremot oftast inte varit till någon nytta. Faktum är att det tvärtom, senast en extra medicinförskrivning som nästan gav mig permanent hypotyreos.
Har flera gånger under åren besökt en fysioterapeut via företagshälsovården av olika anledningar.
Fotbesvär och gång har korrigerats för flera år sedan, så nu kan jag gå på löprundor. Tidigare fick jag så ont i fötter och knän att jag inte kunde gå efter ett par löprundor.
Övre rygg- och axelbesvär har korrigerats flera gånger för att få bättre hållning. Senast nyligen hjälpte ett engångsbesök och ett par övningar på grund av stelhet i bröstryggen på några dagar.
Och problemet för mig är inte brist på motion eller kroppskontroll. Tidigare tävlingsidrottare i flera grenar, tränar fortfarande mångsidigt och regelbundet.
Bra att notera att det finns olika typer av fysioterapeuter. Manipulativ, som kan använda massage eller andra rörelser för att lokalisera eller korrigera problemet. Ett annat perspektiv är att korrigera orsakerna till problemet genom den egna kroppen och övningar/rörelser. Här ser en kompetent fysioterapeut sådant som man själv bara inte kan uppfatta. Senast just den där upplåsningen av stelheten i bröstryggen.
Detta gäller även när man besöker en fysioterapeut. Man måste ha motivation att själv också vilja korrigera situationen, känna till kroppens funktion och göra de genomgångna övningarna regelbundet. Problemet försvinner oftast inte på en gång utan kräver lite tid och ansträngning.
Om motparten inte lyssnar eller förstår, så finns det säkert en annan faktor också.
Faktum är att det var av dessa skäl jag en gång blev användare av Physiotools-appen, när övningarna kom därifrån. Jag upplevde detta som verkligen fungerande och via det senare också hamnade på ägarlistan för Physitrack, som en gång köpte det finska företaget ![]()
Man skapar inte avkastning genom att studera, utan genom att köpa. Det är bara att roffa åt sig aktier från marknaden!
Jag vet inte ens själv vad det handlar om, men en kompis berättade att det är ett nytt samriskföretag mellan Intel och Lego, som tillverkar modulära AI-leksaker för barn. Rädslan för krig har tydligen fått efterfrågan att explodera genom taket och istället för Labubu önskar ungarna Intel-Lego i tomtens paket denna jul.
Okej, 10x bull med lånade pengar och snabblån och ögonen stängda. Ränta på…!
Synd att företaget redan har någon omsättning, det vore bättre om möjligheten till den första kronan vore först om kanske ett decennium efter tiotals finansieringsrundor.