Hesuli - Hoppet lever?

I kaffrummet, i tråden för kursberöm och i meme-tråden kritiseras vår älskade Hesuli regelbundet. Här får man fritt spy ut allt som är fel med Hesuli. Man får förstås även odla positiva saker. Ibland känns det som att kritiken går överstyr i andra trådar eller täpper till tråden, men var inte orolig, här gör det inte det.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

a baby is looking out of a window wearing a hat .

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

35 gillningar

Kan den här tråden vara ett tecken på att vi är på botten? Men även om vi är det, så fort USA hostar, kommer mer nedgångsutrymme att sprängas under vår börs, såklart.

Helsingforsbörsen? Förstörd
Bostadsmarknaden? Förstörd
Arbetsmarknaden? Förstörd
Världsfreden? Förstörd
Ländryggen? Förstörd
BMI? Förstörd
Nattsömnen? Förstörd

73 gillningar

Det är också mitt eget fel, måste jag erkänna. Om detta blir riktigt populärt, går jag all in i Hesuli och säljer bilarna, lägenheterna och hunden.

28 gillningar

Hesuli, varför stiger du inte redan!

Jag tror att Hesuli inte kommer att stiga igen förrän Hesuli har sålts till jänkarna

6 gillningar

Dessa är utmärkta tillfällen att sälja nära botten och senare fundera på hur lätt det var att göra bort sig.

Lord Of The Rings — “Flee! Flee for your lives!”

Lord Of The Rings — “Flee! Flee for your lives!”

43 gillningar

Jag hann redan glädjas över att den här tråden snabbt samlar svar, men det är ju inte ‘slutet är här’-meddelanden. Borde man alltså vänta en stund till innan man tar i bruk spaken? :thinking:

3 gillningar

Redan för två år sedan minns jag att jag hörde liknande kommentarer, att dyra amerikanska aktier inte var värda att köpa, och absolut inte kryptovalutor. Detta mantra hörs månad efter månad. Kanske det träffar någon gång.

19 gillningar

Vad fantastiskt att vissa redan i förväg vet vad som kommer att hända under de kommande två åren.

14 gillningar

Här kritiseras eller hyllas Hesuli. Man ska inte ropa från de där delikatessborden hit där det bara finns tunn ärtsoppa att erbjuda :laughing:

42 gillningar

Jag minns vagt att för två år sedan gick det utför även på den sidan av pölen och förtvivlan var inte så Helsingfors-centrerad.

3 gillningar

Det här är ju en galen börs. När indexet var 18600 poäng 2001 har det ungefär halverats från det. Utan att ta hänsyn till inflation och förlust av penningvärde. I USA har Nasdaq förmodligen fyrdubblats under samma tid, och där delas det också ut utdelningar.

12 gillningar

Detta gjorde ont :face_with_head_bandage:

image

38 gillningar

För nästa år hoppas jag på att Nordnets månadssparprogram inkluderar

XTrackers Inverse Hesuli Daily Swap UCITS ETF 1C

XTrackers Inverse HESULI Daily Swap UCITS ETF 1C är en omvänd börshandlad fond (ETF) som erbjuder daglig omvänd avkastning för Helsingforsbörsens OMX Helsinki 25-index (HESULI). Denna fond använder derivatinstrument, såsom swappavtal, för att uppnå indexets dagliga omvända utveckling.

Produkten är inte lämplig för den som vill ta risk. Produkten innebär en risk att om Hesuli stiger, så sjunker ETF:ens värde.

48 gillningar

image

Dogecoins marknadsvärde är detsamma som Nordea och Nokia tillsammans. :slight_smile:

32 gillningar

Ännu hellre om man kunde få det med hävstång, skulle det åtminstone duga här.

3 gillningar

Det som får mig att fundera är att om Helsingfors inte alls har kommit med i dessa uppgångsfester och samtidigt pratas det om att det finns en värderingsbubbla i USA, vad kan då hända när USA tar en liten paus och sjunker? Det är verkligen svårt för mig åtminstone att tro att Helsingfors då skulle stiga mot strömmen.

27 gillningar

”Du hoppas fortfarande på en möjlighet,
längtar efter avkastning, mot månen,
det är som om de lönsamma tiderna redan är förbi,
men de kommer fortfarande,
underbara uppgångsdagar, som,
du orkade vänta på i många år i rad,

Hesuli lever fortfarande,
det kommer fortfarande lönsamma dagar,
du kommer fortfarande att uppleva en kraftig uppgång,
du kommer fortfarande att få en möjlighet,

Hesuli ger dig mycket,
vilar fortfarande en stund,
inte ens det skulle man tro varar för evigt,
Hesuli är som en dröm,
även om det känns dömt att misslyckas,
det lönar sig att ha tålamod och vänta en stund till,

du kommer fortfarande att få en möjlighet,

du kommer fortfarande att få en möjlighet…”

10 gillningar

Att den bara är den åttonde bäst presterande börsen. Även här var vi tvungna att förlora mot hurriarna.
image

16 gillningar

Precis. När den amerikanska börsen lugnar ner sig och tiderna blir mer måttliga, så kommer naturligtvis det kapital som nu svallar där att söka sig ett bättre hem. Men det är verkligen svårt att tro att det skulle ge oss någon betydande glädje här i Norden. Kanske blir det då guld, bitcoins eller liknande. Särskilt med tanke på att den ekonomiska situationen i Europa och Finland är som den är.
Benjamin Graham verkar redan ha fastställt det i sin tid:

• den amerikanska börsen stiger => Helsingforsbörsen sjunker
  • den amerikanska börsen sjunker => Helsingforsbörsen sjunker

Han hade även andra visdomar, men den där verkar vara den som mest har fastnat i folks medvetande och samtal.

11 gillningar

Så om man väntar 125 år kan man fortfarande nå ett ganska trevligt slutresultat. Visst kommer resten av dagen att vara uppåtgående när ditt inlägg sprids i världen. :slightly_smiling_face:

11 gillningar