Därifrån kom idén. Varför skulle det inte kunna finnas en helt separat feel-good-tråd på forumet, som man alltid kan öppna med tryggt sinne och vara säker på att Hesulin eller världens ångest inte kryper in i sinnet igen och tynger ner humöret. Media är full av tråkiga, ångestframkallande och skrämmande nyheter, så låt denna tråd vara en motvikt till all negativitet.
Det är alltså lämpligt – till och med önskvärt – att dela alla möjliga glada nyheter från börsen eller världen, vare sig det handlar om en positiv vinstvarning, glada vändningar i ens eget liv eller uppmuntrande nyheter från världen. Den enda begränsningen är att politik inte hör hemma i denna tråd, och det finns redan en egen tråd för att hylla aktiekurser.
Jag funderade själv på att en sådan här tråd faktiskt borde skapas, även om det från början mest var ett halvt skämt, men skönt att jag inte ens behövde besvära mig
Det går under kategorin goda nyheter i min bok och är dessutom ganska färskt:
I Kina har man byggt en ny typ av kärnreaktor som kyls passivt. De demonstrerade detta genom att stänga av systemen medan reaktionen var igång, och den kyldes ner precis som den skulle. Det vill säga, medan en större olycka är möjlig i mer traditionella reaktorer eftersom de kräver aktiv kylning – vilket gör att temperaturen stiger okontrollerat om kylsystemet fallerar – så är det annorlunda här. Visst har man även i dessa motverkat storolyckor numera genom att reaktorns botten består av ett material som smälter vid en ganska låg temperatur, med en behållare under där det smälta bränslet hamnar och sprids ut tillräckligt för att börja svalna. Men i den här reaktortypen från Kina går det inte ens så långt.
Jag blev inte blöt under min cykelpendling i morse, trots att regnradarn skrämdes med en sådan antågande skurfront. Jag åt också nyss god korvsås till lunch, åh vad gott..!
Även små vardagliga ting kan ge ett gott humör. Utmärkt tråd, kul att du öppnade den @Tomi_Valkeajarvi.
Här börjar fantasin verkligen skena iväg även för mig själv gällande allt spännande man skulle kunna bygga när man en gång går i pension. Kanske inte just en träkoja, men allt slags snickrande är ju verkligen det bästa som finns. Nu senast under jullovet byggde jag ett plankbord för sex personer till vardagsrummet i vår nya lägenhet och en ett par meter bred TV-bänk. Det blev ju samtidigt en rejäl slant sparad när man inte behövde bära pengarna till möbelaffärerna.
Hur som helst måste man beundra och uppskatta hur den här personen har förverkligat sin dröm och lyckats göra träkojan till en praktisk arbetsyta där man kan vädra sina tankar.
Jag hörde från min bättre hälft hemma idag att TikToks snabbmodetrend äntligen har börjat avta och att den ersätts av en trend som sprids under termen ”underconsumption”, där man som namnet antyder låter bli att köpa något onödigt, är nöjd med det man har och vid behov föredrar begagnat.
Jag var tvungen att googla om det redan hunnit skrivas artiklar i ämnet, och det verkar ha kommit flera under den senaste veckan. Den här artikeln i NY Times är från fem dagar sedan, och här är några citat som åtminstone fick undertecknad på bättre humör och återgav en gnutta hopp för mänskligheten.
”Jag har varit väldigt peppad på att se det här trenda på sistone, eftersom det är ett bra sätt att visa att överkonsumtion inte är normen för de flesta människor”, sa Wiebe i en intervju. Underconsumption (underkonsumtion), sa hon, ”förkastar influencerkulturen och även företagen bakom influencerna som alltid försöker få oss att köpa mer och konsumera mer.”
”Jag tror att folk helt enkelt njuter av ett liv i ett lugnare tempo, och de letar inte efter saker som ska tillfredsställa dem, på sätt och vis. De är mer kreativa.”
Det är riktigt trevligt att skriva i den här tråden en regnig och blodröd måndag och bibehålla ett mer positivt perspektiv. Som en påminnelse: förluster är inte förluster förrän man realiserar dem, och när kurserna sjunker får man chansen att köpa bra papper på lägre nivåer. Det är ju det långa spelet vi spelar. Inte ens medlemmarna i utdelningspartiet lär ha något emot det här! #staypositive
Och som ett positivt lyft kan man dessutom följa spännande OS-sport hela tiden :
I Nvidia-tråden rekommenderades den här podcasten om AI och dess framtid, och vid 33:08 i avsnittet berördes även ett tema som jag tänkte kunde passa här också.
Gavin Baker tror att vi redan under vår livstid kommer att kunna producera all energi som behövs med solpaneler, när deras verkningsgrad förbättras högst avsevärt.
Baker konstaterar: ”Det är lite sorgligt att alla dessa barn är så oroliga för den globala uppvärmningen och tänker ’jag vill inte sätta barn till världen i en sådan här uppvärmd värld’. Global uppvärmning är inte ett stort problem – det är ett löst problem. Och det är löst eftersom solcellernas effektivitet ökar med knappt 10 % om året och batteriernas effektivitet ökar med något mindre än så. Om man räknar på det på lång sikt – man behöver inte ens ett särskilt långt perspektiv – så kommer världen att drivas direkt av solljus. Fossila bränslen kommer helt enkelt att försvinna. Det beror på ekonomi. Det beror på att lagring av solljus kommer att vara billigare än alla andra sätt att tillhandahålla energi. Det kommer helt enkelt inte att vara ett problem för nästa generation nu. Utsläppen kommer att kollapsa under min livstid. Bokstavligen kollapsa. Och det är en fantastisk och uppmuntrande tanke, och jag önskar att någon ropade ut det från hustaken.”
@Pappa_Tunturi förtjänar minst priset som årets faxmästare för sina Fortum-uppdateringar. Jag uppskattar att du orkar fylla på bläck och papper i Fortum-faxen och dessutom postar resultaten så att alla kan se dem.
@Sijoittaja-alokas lyfte redan fram den här videon i Inderes-tråden, men jag tänkte att den passar bra även här. Åtminstone själv blev jag på gott humör när vi spelade in den här videon och jag är glad för @Kaisa_Vanha-Perttula:s skull för att hon har fått sitt drömjobb som analytiker.
Mitt kontorsställe flyttade närmare mig. Från och med nu blir det att knalla till jobbet till fots i ca 20 minuter per väg, och de euron som sparas in på bilkörning kan man slösa på Hesas torskar och stormar, så det blir egentligen ingen besparing alls…
Nåväl, kanske konditionen åtminstone förbättras.
Väcker den här tråden ur dvalan. Goda nyheter om bin, och i samma tråd även lite reflektion kring hur bidöden minsann fick plats i nyheterna på sin tid och det skrämdes med att nästan hela arten skulle försvinna och den efterföljande katastrofen, men hur situationens förbättring inte har nått nyhetströskeln på samma sätt. Understryker återigen behovet av den här tråden: https://x.com/GaryWinslett/status/1852509585602384060?t=4aDOFByPU5fESxPQw7qRYw&s=19
Förra veckan visades logotypen för Nivalaföretaget Natural Indigo Finland upp på vad som kanske är världens mest kända reklamskylt på Times Square i New York.