Physitrack PLC (PTRK) - Hälsovård och Virtuellt Välmående

Physitrack, grundat 2012, är en global leverantör av digital hälsovård som huvudsakligen fokuserar på B2B-marknaderna för fysioterapi och muskuloskeletal vård.

Webbplats

Physitrack är ett brittiskt företag, men har en svensk grundare, Henrik Molin, samt Nathan Skwortsow som medgrundare. Verksamheten är betydande i Norden, särskilt efter förvärv.
Noteringen skedde på Sveriges First North Premier Growth-lista den 18 juni 2021 med tickern PTRK, IPO-pris 40 SEK.

Bolaget har två affärsområden samt ett aktivt förvärvsprogram

1. Software-as-a-Service (SaaS)-baserad mjukvaruplattform

Physitrack-teknologiplattformen digitaliserar hela patientresan från första kontakt till patientinteraktion och resultatövervakning, vilket ger läkare möjlighet att erbjuda bättre vård.

SaaS-plattformen erbjuds via ett molnbaserat mjukvarupaket som kunder kan anpassa efter patienternas specifika behov, och den erbjuds även som en white label-lösning.

Det virtuella vårdutbudet betjänar betalare, som försäkringsbolag och sjukhusoperatörer, genom interna fysioterapeuter som använder Physitrack-teknik parallellt med praktisk vård vid behov för vissa patienttyper.

Kunder betalar oss månatliga eller årliga återkommande prenumerationsavgifter för tillgång till vår teknik.

Virtuell vård baserad på teknologiplattformen

Efter förvärvet av Rehabplus 2021 har Physitrack utökat sitt utbud från ren teknik till att även omfatta virtuell vård.

Vi anser att ett paradigmskifte pågår i hur vård ges och uppfattas. Genom strategiska initiativ och förvärv anser Physitrack sig vara redo att ta vara på denna möjlighet.

Förvärvsprogram – påskyndar tillväxt och teknik

Physitracks organiska tillväxt kompletteras med förvärv som syftar till att öka användarbasen eller komma in på nya marknader. Dessutom har vi identifierat förvärvsmål som kan tillföra mervärde till Physitracks produktportfölj, öppna upp specifika marknadssegment och säkerställa tillväxten för Physitracks företagskunder.

Material

Q2/2021 rapport

Och Q2 presentationsmaterial

IPO Prospectus

Q2 nya betydande kunder

Tillväxten har överträffat förväntningarna, även med beaktande av intäktstillväxten från förvärv

Mycket lönsam verksamhet, men förvärven drar ner kassaflödet till negativt för H1

Marknad

Physitrack verkar globalt via plattformen

Physitrack är en del av den bredare Telehealth-marknaden, som förväntas tiodubblas

Därifrån en nischandel av Telerehabilitation-marknaden, som är Physitracks specialområde.
Branschens tillväxtprognos är betydande och därmed färre konkurrenter som delar på kakan

Konkurrenter

Historia

• | 2012 | The company is founded by Henrik Molin and Nathan Skwortsow.
    The idea for Physitrack came about in late 2011, when a relative of Henrik was given a paper home exercise handout after a knee operation and suggested there should be an app for it.
  • | 2013 | First version in English and Dutch with 180 exercises launched at year-end.
  • | 2014 | First SMB customers in the Netherlands following endorsement agreement with a large insurer, first Enterprise customer signed. Launch in Australia and the UK.
  • | 2015 | Launch in the US and Canada. Accepted into the Apple Mobility Partner program, with Apple’s designers re-defining UIUX. Launch of Apple re-designed solution.
  • | 2016 | Launch of Physitrack Telehealth and PhysiData.
  • | 2017 | Launch of Physitrack AI.
  • | 2018 | UK government innovation grant won for Physitrack Telehealth.
  • | 2019 | First major US hospital system sale.
  • | 2020 | 173 percent annual growth. Launch of M&A program, acquisition of major competitor Physiotools OY.
  • | 2021 | Continued M&A activity, acquisition of Rehabplus and expansion into Virtual care.

Som en del av min egen investeringsstrategi

Som en del av genomförandet av min investeringsstrategi strävar jag efter att hitta tillväxtföretag där lönsamhet och skalbarhet är förutsättningar. Dessutom måste verksamheten vara begriplig åtminstone i stora drag, så att effekterna av den omgivande marknaden på verksamheten kan urskiljas. Physitrack passar in i min strategi i dessa avseenden.

I IPO:n tecknade jag en andel och köpte även mer vid öppningen. På grund av riskhantering och portföljbalansering sålde jag av positionen i september när marknaden verkade dra nedåt. Jag återvände dock efter positiva förvärvsnyheter och DNB:s påbörjade bevakning, då jag fortfarande kunde komma in till ett lägre pris än mitt försäljningspris.

25 gillningar

Företagsförvärv fortsatte även under Q3
https://www.physitrackgroup.com/investors/press-release?slug=physitrack-plc-publ-physitrack-acquires-fysiotest-enhances-product-offering-and-expands-addressable-market

Under uppföljning av DNB, riktkurs 85 SEK och rekommendation Köp

Låt oss fortsätta med lite mer grafik här

Siffror för första halvåret 2021 i ett något annorlunda format

Ping @Yu_Gong: skulle vi kunna få företagssidorna öppnade, tack :pray:

7 gillningar

Terveystalo blir Physiotools kund i januari

Om plattformens flexibilitet:

I kaffehörnan föddes också en ny innovativ uppfinning: varför skulle inte munhygienister också kunna dra nytta av Physiotools plattform? Efter en tids planering och integration är detta nu också möjligt.

Och en fungerande plattform även i praktiken, över 50% av provperioderna övergår till betalande kunder

6 gillningar

Tack för den utmärkta introduktionen.

Som fysioterapeut kommenterar jag Physiotools, utan att ha satt mig in i eller förstått vad hela Physitrack annars innehåller:

-Physiotools är ett lättanvänt och tydligt tilläggsverktyg i arbetet. Jag tycker inte heller att det är dyrt (årsliscens – prissättning) i förhållande till den nytta det ger.

-Jag har under mina ca 10 år i branschen inte stött på ett liknande program/verktyg med ett lika omfattande övnings- och testbatteri. Visst finns det säkert sådana, till exempel hos Physitracks konkurrenter?

-Fysioterapin, allt eftersom forskningskunskapen ökar, är alltmer på väg att fokusera på klientens/rehabiliterandens/patientens egen träning och rehabilitering, bort från manuella, dvs. de så kallade ”nu lägger jag mig här, fixa mig” (massage, ”knäckning”, värmebehandlingar etc.) – behandlingarna. Varje fysioterapeut som erbjuder vetenskapligt baserad fysioterapi kommer alltså i framtiden att behöva någon form av verktyg för att ge klienten rehabiliteringsinstruktioner för vardagen.

-Människan lär sig och minns naturligt bättre när de har rehabiliteringsinstruktioner tillgängliga som bilder och/eller videor att ta med sig hem redan vid första besöket. Physiotools möjliggör detta enkelt och bekvämt.

Här är ett sådant lovtal. Physitrack är inte detsamma som Physiotools och vice versa, men jag hoppas att detta var till nytta för någon.

10 gillningar

Strålande att det återigen finns experter inom området här på forumet för att bidra med sina djupare insikter.

Jag har själv två gånger tidigare erfarenhet av ett liknande system från användarens, eller snarare patientens, synvinkel. Första gången var för flera år sedan gällande gångmönster och behandling av benhinneinflammation. Då var det ett ganska hjälpande system och fysioterapeutens instruktioner gav mer tyngd. Men andra gången, för några år sedan, förbättrades rygg- och axelvärk avsevärt. Videoövningar var till stor hjälp för självträningen. Jag kommer inte ihåg systemet längre, men konceptet var detsamma.

Dessa erfarenheter stödde alltså mitt investeringsbeslut. Men även prissättningen under IPO var verkligen förmånlig, vilket gjorde att jag blev intresserad. Det finns fortfarande god tillväxtpotential och tillväxtberättelsen fortsätter, även med en kort börshistoria, som planerat.

Och de positiva erfarenheter du öppet delar om Physiotools-systemet kommer framöver att stödja via kundupplevelser. System som förvärvas genom företagsförvärv integreras på samma plattform och därigenom utvidgas tjänsteutbudet i framtiden.

Kapitalet från IPO har använts som planerat. Nya förvärvsmål hade redan identifierats och Fysiotest har förmodligen varit bland dessa.

image

Fler verkar också fortfarande vara på väg. Förvärvsstrategin är aggressiv, det finns alltid egna risker med att integrera nya system och hittills har de nya förvärven ännu inte uppnått Physitracks lönsamhetsnivå.

3 gillningar

Intressant bolag. Vid första tanken kan det vara svårt att låsa in någon konkurrensfördel gentemot andra aktörer. Mängden redan beskrivet material/rörelser kan förstås vara en sådan. Finns det andra?

Å andra sidan, förutom andra liknande program, är YouTube åtminstone delvis en konkurrent, som även fysioterapeuter använder för att visa och filma rörelser.

3 gillningar

En fungerande och användarvänlig plattform, företagets storlek och att växa genom att köpa upp konkurrenter, samt det förmånliga priset som @Ziibra beskrev, är åtminstone saker som vinner kunder.
Kan dessa sedan upprepas? Absolut, men ju längre tiden går och Physitrack växer, desto svårare blir det att komma in på marknaden. Första fördelen och storhetens kraft påverkar snabbt, särskilt om produkten är i skick. Även om marknaden har gott om utrymme för tillväxt, så till slut “winner takes it all”. Om det är Physitrack eller om det kommer en starkare aktör från någon annanstans i världen :man_shrugging:

YouTube är en generisk kanal som naturligtvis alla har tillgång till. Att filma rörelser är enligt min mening mödosamt och tidskrävande. Vill man dela dessa fritt? Om färdiga beskrivningar finns tillgängliga, hjälper det naturligtvis. Jag har inte undersökt saken närmare.

Men om jag agerade som företagare skulle jag vilja binda kunden till min egen verksamhet och kundrelation även efter besöken. Kommunikation och uppföljning av framsteg via serviceplattformen torde fungera smidigt och vara bättre kopplad till kunden. Över 50% konvertering från testperioder till betalande kunder visar att något har gjorts rätt. Den siffran är verkligen betydande och minskar bland annat marknadsföringskostnaderna vid nykundsförvärv avsevärt.

Jag känner inte branschen tillräckligt för att kunna svara på nästan allt. På grund av siffrorna och den tydliga affärsmodellen gick jag ursprungligen in i detta. Men det var också därför jag öppnade tråden, så att goda ifrågasättanden som @Tommi9 och experter som @Ziibra skulle finnas för att hjälpa till att komma vidare och söka mer information till stöd för investeringsbesluten - naturligtvis även för andra forumdeltagare :sweat_smile:

5 gillningar

Som sjukgymnastikklient har jag åtminstone ibland fått dessa YouTube-guider utöver bildinstruktioner. Det finns alltså hur många rörelser som helst filmade på plattformen och de är helt ”gratis” att använda. Feedbacken från kunden är alltså den tydligaste fördelen jämfört med att använda gratis YouTube-klipp. Och det ger terapeuten ett mer professionellt intryck när en applikation som är avsedd för ändamålet används.

3 gillningar

Konkurrenterna är verkligen svåra att uttala sig om, eftersom det verkar som att det inte finns några seriösa sådana, åtminstone inte i Finland.

Om priset: På vår arbetsplats har fyra fysioterapeuter en “premiumlicens” (allt innehåll tillgängligt, fri inloggning), priset är totalt cirka 500 €/år. Dessutom har cirka 15 fysioterapeuter en gemensam licens med något mer begränsat innehåll och endast en kan vara inloggad åt gången (alla har egna användar-ID, lösenord och lagringsutrymme för träningsprogram), priset är totalt cirka 500 € för deras paket/år.

Om jag nu skulle skicka en förfrågan via e-post till hundra fysioterapeuter runt om i Finland, skulle enligt min uppskattning 98-100 av dem känna till Physiotools. Kanske 5-10 skulle kunna känna till något annat liknande program (om YouTube inte räknas med här), men jag känner åtminstone inte till något. När man pratar om hemvårdsinstruktioner pratar man i princip alltid om Physiotools… Precis som man i Finland alltid pratar om en viss typ av bil som en Jeep :slight_smile:. Jag vill påminna om att det handlar om kännedom inom branschen, vilket inte säger något om antalet användare eller olika användarlicenstyper. Helt på rak arm skulle jag kunna uppskatta att cirka hälften av fysioterapeuterna använder Physiotools, men detta är alltså en ren gissning.

11 gillningar

Physiotools var visst ett finskt företag från början. Det kom som en total överraskning för mig när jag undersökte saken. Och det har bara gått mindre än ett år sedan deras företagsköp

https://www.finder.fi/Sovellukset+ja+ohjelmistot/PhysioTools+Oy/Tampere/yhteystiedot/114956

2 gillningar

@kettunen förlåt för dröjsmålet!! En av företagets IPO har tagit lite av min arbetstid på sistone :sweat_smile:

Här är företagssidan och nyhetsintegrationen: Physitrack - osake - Inderes

8 gillningar

Jag frågade ett par fysioterapeutbekanta om Physiotools-programmet och de berömde sina erfarenheter mycket vältaligt. Visst finns det enorm potential här, hur mycket jag än försöker framföra motsatta åsikter. Så hoppa ombord!

Den 20:e denna månad kommer tydligen nästa resultatpublicering.

5 gillningar

Tydligen följer kvartalen här inte vanliga kvartal utan med 1 månads skillnad? Alltså dec-feb, mars-maj osv. Det blir lite tidsmässig skillnad från andra resultatredovisningar​:laughing:

2 gillningar

Bra poäng som saknades i öppningsinlägget :+1:

Räkenskapsperioden är avvikande, från början av december till slutet av november

Tack, detta är mycket användbar information. Olika prissättningsalternativ beroende på användning och en ganska rimlig prissättning, som inte borde vara ett stort hinder även för mindre aktörer.

Detta gäller dock endast Physiotools, helheten är betydligt större och där finns säkert fler moduler och alternativ för olika produkt- och tjänstepaket.

På samma sätt är den senaste förvärvade Fysiotest finsk. Även Norden har varit väl representerat i förvärv och verksamhet, även om det är representerat globalt.

5 gillningar

Tack till Kettu för en intressant inlägg! Så många positiva saker kom fram att den slank rakt in i portföljen. Jag har haft Teladoc och American Wellness i portföljen, men eftersom båda bara har genererat stora förluster har jag gjort mig av med dem. Så jag har letat efter en lämplig telemedicinare eller åtminstone ett hälsoteknikföretag som använder ny teknik. PT verkar vara ett sällsynt företag i branschen som redan går med vinst och verkar betrakta lönsamhet som ett viktigt kriterium för sin verksamhet.

Genom min frus arbete har Fysiotools länge varit bekant, och jag hade hittills trott att det fortfarande var i finska händer. Det är synd att de beslutade sig för att sälja det till andra länder, men nu kan man investera i det, vilket å andra sidan inte alls är dåligt. Jag kan inte riktigt berätta något nytt om Fysiotools (förutom berömmet ovan), och jag kan inte heller uttala mig om PT:s andra produkter, men om omsättningen växer lönsamt med 30 % per år, är detta ett mycket intressant företag.

Det var också en överraskning att PT bevakas av DNB. Jag såg så mycket i DNB:s morgonrapport att de förutspår en P/E på strax under 40 för i år, vilket är ganska rimligt för ett sådant tillväxtföretag. Om de andra förvärven är ens i närheten av Fysiotools när det gäller egenskaper och attraktivitet, så kommer nog detta att bli bra.

4 gillningar

Utmaningen, åtminstone när jag tidigare gick igenom siffrorna, var just lönsamheten för de andra verksamheterna i förhållande till Physitrack. Förhoppningsvis förbättras det med tiden när synergierna och kors- och merförsäljningen börjar fungera.

Fysiotools är operativt fortfarande i finska händer, men ägarandelen har naturligtvis nu förändrats.

Om du ser DNB:s rapport mer, skulle en referens här vara välkommen :pray:

4 gillningar

Jag ser inget annat från DNB:s morgonrapport, men här är uppskattningarna i euro, hämtade från Marketscreener:

Försäljning 2021: 7,5 2022: 10,5 2023: 13

VPA 2021: 0,13 2022: 0,16 2023: 0,24

Så, med ett pris på ungefär 6 euro, skulle P/E 2023 vara 25.

Jag har ingen aning om de senaste förvärven är med i dessa uppskattningar, förmodligen inte. Q3 släpps den 20 oktober, så vi kommer att vara klokare nästa vecka.

2 gillningar

Det ser åtminstone vid en snabb översyn ut som om inte bara Rehab utan även Fysiotests andel inkluderas i omsättningsprognosen för resten av året.

Grovt räknat:
Physitrack H1/21 intäkter 3,3M€
en annan på samma nivå dvs. * 2 → 6,6M€

Detta förutsätter alltså en betydande tillväxt för att nå 7,5M€ i omsättning.

Physiotest 12M SEK / år i omsättning, ca 1,2M€, varav 2 månader / 0,2M€ skulle hinna bokföras för räkenskapsåret till slutet av november, om vi räknar från början av oktober. Det är alltså ingen betydande ökning och påverkar inte helheten mer än kostnadsmässigt.

Återigen måste man titta på Adjusted EBITDA i förhållande till kostnaderna och EPS kommer att ta stryk av detta.

ARR ligger nära DnB:s omsättningsprognos för 2021E, men det är alltså inte det faktiska resultatet för detta år om inte H2 är riktigt starkt. Bra, stora kundkontrakt har förvisso tillkommit, men hinner faktureringen från dem ackumuleras:thinking:

Det är svårt att se hur 0,13 EPS skulle kunna uppnås, när H1 bara var 0,01.
I detta ingår visserligen betydande M&A-kostnader, men ändå. Och de kommer nu även för H2.

När M&A-kostnaderna minskar kommer lönsamheten naturligtvis att öka. Likaså förbättras potentialen för tillväxt och skalbarhet genom synergier. I det avseendet ser jag åtminstone ännu ingen risk för övervärdering. Men ett P/E på 25 för 2023E ser inte billigt ut.

1 gillning

Q3 resultat ute

Som nämnts kommer EPS att snurra på grund av M&A och IPO-kostnader. Förhoppningsvis ser marknaden bortom dessa bättre än DnB i sina prognoser.

Tredje kvartalet 2020/21 (juni 2021 – augusti 2021)

• Intäkter på 2,0 miljoner euro (1,0 miljoner euro) för kvartalet som slutade den 31 augusti 2021. En ökning med 1,0 miljoner euro eller 104 procent jämfört med samma period förra året.
  • Proforma[1] intäktstillväxt på 22 procent för kvartalet som slutade den 31 augusti 2021 jämfört med samma period förra året;
  • Denna tillväxt uppnåddes i alla verksamheter:
    • 22 procents intäktstillväxt för den befintliga Physitrack-verksamheten jämfört med samma period förra året mot en stark jämförelseperiod föregående år
    • 10 procents intäktstillväxt för de förvärvade Physiotools och Mobilus (“Physiotools”)-verksamheterna på proformabasis
    • 96 procents intäktstillväxt för den förvärvade Rehabplus-verksamheten på proformabasis;
  • 3 månaders justerad EBITDA[2] på 0,7 miljoner euro (0,6 miljoner euro) ökade med 23 procent jämfört med samma period förra året;
  • Justerade EBITDA-marginaler[3] på 34 procent, en minskning från 57 procent jämfört med föregående år på grund av lägre marginaler i nyligen förvärvade företag;
  • Förlust efter skatt på 0,9 miljoner euro (0,4 miljoner euro vinst) för kvartalet, på grund av engångskostnader för IPO och M&A.
  • Resultat och utspätt resultat per aktie på -0,07 euro (0,04 euro).

Räkenskapsåret uppdateras till kalenderår :pray:

Ändring av räkenskapsår
För att bättre anpassa vårt räkenskapsår till våra kunders inköpscykler har styrelsen fattat beslut om att ändra koncernens räkenskapsår från den 30 november till den 31 december.

2 gillningar

https://www.physitrackgroup.com/investors/press-release?slug=physitrack-plc-interim-report-december-2020-august-2021

Där skulle den vara. Återigen ett Kahoot-liknande företag så jag kan inte säga om det är 100% bra eller bara okej för detta kvartal, men tresiffriga tillväxtsiffror är alltid trevliga. IPO-kostnaderna påverkar tydligen fortfarande resultatet, trots att IPO:n var för länge sedan? :thinking:

Inga ändringar i utsikterna tydligen, men räkenskapsåret ändras till “normalt”, så hejdå tidiga resultatpubliceringar under rapportsäsongen för detta företag också, precis när jag köpte mina första aktier :sob::rofl: