Inderes' kaffestue (Del 10)

Her er en artikel, som @Antti_Leinonen har lavet om et par virksomheder, der opererer på frokostkuponmarkedet. :slight_smile:

Frokostkuponmarkedet, skabt af lovgiverne, er stort set i hænderne på to franske børsnoterede selskaber. Duoen møder konkurrence fra lokale spillere, men Edenred og Pluxee er de eneste internationale aktører. Den større Edenred har en anslået global markedsandel på 40 procent, og Pluxee har omkring 25 procent.

3 Synes om

:rofl:

Dette punkt er i orden. Jeg tror dog ikke, at en uges strømafbrydelse, i hvert fald ikke her “på landet”, ville forårsage en særlig slem bølge af husbesættelser.

Der er masser af brænde, og ved at brænde det i pejsen ville huset forblive stort set varmt, selv uden strøm. (dog ikke overetagen)
Jeg har allerede tre generatorer, og med dem ville jeg kunne producere strøm i hvert fald et stykke tid til frysere, luftvarmepumper osv. I en sådan situation ville brændstoffet dog løbe tør ret hurtigt..
Jeg har ikke kommunal teknik, så der ville heller ikke være problemer med vandforsyningen.

En sådan strømafbrydelse ville dog forårsage en masse ekstra arbejde, og (lønnet) arbejde ville man i hvert fald stort set skulle glemme.

4 Synes om

image

1 Synes om

Lad os tilføje lidt variation til kaffestuen, væk fra kaffemærker og kedelig investeringsjargon😄

Screenshot_20250820_161917_Video Player

Rumppi og Opama. De skulle have været indekatte. Jeg synes, katte også skal have lov til at være i naturen. Vi indgik et kompromis. Jeg lavede sådan et lille udendørsområde. Jeg er jo vores families aktivitetsansvarlige (og kompostansvarlige😃) Adgang fra kældervinduet i et parcelhus fra efterkrigstiden.

Stokke fra svigerfar. Hønsetråd 25€ og klammer et par euro. Det blev virkelig godt og billigt. Og ingen behøver at klage i rygtesmedjen, når katten har skidt i blomsterbedet.

59 Synes om

Du kan nok gætte, hvor irriteret jeg er, når min bedre halvdel ved et uheld kom til at smide de kuponer ud.

3 Synes om

Et rigtig godt kompromis og en opfindsom løsning. Dejligt at politikerne kan undre sig over verdens gang derfra :grin:

Her får katten også kun lov til at færdes ude under opsyn (normalt sele + snor). Og selvom man skulle tro, at katten slet ikke ville tåle det – så har den nu bare vænnet sig til det. Og årsagen til denne løsning er simpelthen, at der ellers ikke ville være en eneste fugl i haven, for den ville dræbe dem alle. Og bare for sjov. Hovedsageligt mener jeg dog, at alle dyr hører til i naturen, men katten er efter min mening en undtagelse.

Har været oppe i et træ i en dues rede, har gået over en hugorm like it’s nothing og muldvarpe slagtes som Mossad-mænd dræber snigmordere. Katten er ligeglad, selvom selen bremser den lidt, den hører og ser bedre end et menneske, så den dræber med en ret høj procentdel alt, hvad der bevæger sig i græsset. I den anden ende af snoren kan man i det mindste være lidt af en bremse.

Hård rock.

11 Synes om

@Omavaraisuushaaste har skrevet om de bedste informationskilder for investorer. :slight_smile:

Livet som indeksfondsinvestor er nemt, da man ikke behøver at sætte sig ind i investeringsverdenen, men for en aktieinvestor er dette altafgørende. De informationskilder, der er nævnt i denne tekst, er frem for alt nyttige for folk, der er interesserede i at investere direkte i aktier.

I dagens indlæg lister jeg de bedste informationskilder for investorer, opdelt i to forskellige kategorier: gratis og betalte tjenester. Jeg har selv brugt alle de tjenester, der er nævnt i teksten, og jeg fortæller også, hvilke jeg personligt bruger mest i dag, og hvorfor.

7 Synes om

20250820_124325
20250820_124407

Så nu er guldet solgt. Vægten faldt med et gram, da der var så meget vand iblandet, fordi de er blevet opbevaret i rør med vand.

Vægten overraskede mig. Jeg troede, det ville være omkring 2-3g, men det var næsten 6,5g.

Et par hundrede kom ind. Jeg fortæller ikke det præcise beløb, for jeg er sådan en idiot og et besværligt menneske. 5 bankdage, og så er det på kontoen.

19 Synes om

@_TeemuHinkula havde besøgt en stor by for at se LapWalls fabrik, og i tråden findes en fantastisk beretning om turen. På LapWalls karakteristiske vis er svindlerne også nævnt.

Dette var godt nok en så Pekkarisen-agtig udtalelse, at jeg læste den direkte med hans stemme :smiley: Mange tak for reportagen!

25 Synes om

Jeg så billederne og læste, at blomsterjorden var solgt. Jeg troede, at forummet allerede var gået over til salg af agenttobak.

4 Synes om

https://forum.inderes.com/t/ostin-myin-juuri-asken-osa-7/52688/8402?u

Jeg sætter pris på det! På en måde er jeg misundelig på denne form for aktivitet, og jeg er skuffet over, at jeg ikke selv er i stand til at prioritere på samme måde. Mit eget velbefindende, altså i dette tilfælde min velfærd, kommer foran andres.

Jeg har frivilligt beskyttet en forholdsvis stor del af min egen skovformue, hvilket allerede har føltes økonomisk udfordrende og længe overvejet. Dette er den eneste mere betydelige “investering” i det fælles bedste. Men min egen modighed rækker ikke til en sådan hengivelse, hvor hele kapitalen ofres til fordel for det almene vel.

22 Synes om

Fremragende tour de LapWall!

Woo-hooo

22 Synes om

Jeg kunne godt bruge lidt afklaring. Hvad mener du med energi i dette tilfælde.

1 Synes om

Stor respekt. Kan ikke sige andet til dette. Kunne man bare selv prioritere på samme måde.

26 Synes om

Det ser ud til, at det nåede helt op til ledelsen. :grin:
Screenshot_2025-08-20-21-25-49-03_254de13a4bc8758c9908fff1f73e3725

https://www.linkedin.com/posts/jarmo-pekkarinen-60352b79_lapwall-puuelementoinnin-edelläkävijä-activity-7363977637804830722-zWFi?utm_source=social_share_send&utm_medium=android_app&rcm=ACoAABkZwV8BGqvfn9eGIhHmz3LfiW2cEjFIWMo&utm_campaign=copy_link

67 Synes om

Om den guldting igen.

Jeg tænkte på sikkerhedsspørgsmål, men turde ikke spørge. F.eks. ved pengetransporter er der altid et par barske, hormonfyldte monstre med sikkerhedsspray og andet. Disse blev i en periode røvet rigtig meget, i hvert fald i Finland og Sverige.

Jeg spekulerede på, hvilke sikkerhedssystemer der mon er i disse omrejsende autocampere, der køber guld. Bare én fyr i bilen. Har de mon mindst et pengeskab med tidsforsinkelse eller lignende. I slutningen af dagen kan der være guld for tusindvis af euro i bilerne.

En anden ting, jeg turde sige højt, men jeg blev ikke klogere af det. Jeg spurgte, hvorfor i alverden I køber NU, hvor guldprisen er rekordhøj? For sælgeren er dette behageligt, men jeg undrer mig over køberens motiv. Han svarede noget i retning af: Det samme har jeg selv tænkt længe, men efter et halvt år holdt jeg op med at tænke over det :thinking: Så find ud af det nu.

3 Synes om

Mon ikke det købte guld går direkte videre til smeltning, og de får cirka forskellen mellem spotprisen og den pris, du blev betalt, til at dække driftsomkostningerne. De bærer sandsynligvis ikke risikoen for prisudsving i meget længere end et døgn. Jeg ved dog virkelig ikke, på hvilket tidspunkt de får låst salgspriserne, før varen er sendt videre. For forretningen er det desto bedre, jo højere det generelle prisniveau og jo større volumener, når man opererer med små procenter i mellem. Ingen viden, kun antagelse.

11 Synes om

Guldets “10 %” kurtage er større ved en kilopris på 100 k€ end ved en kilopris på 50 k€, hvorfor?

12 Synes om

Det er rart at diskutere her med folk, der er klogere end en selv. Tak. Hvis jeg havde spurgt et sted på FB eller Suoli24, ville jeg ikke have fået andet end drillerier og vagt mumlen.

7 Synes om

Held og lykke til Mr. Market, når han i aften forsøger at falde i søvn.

Screenshot_20250820-215904

Mr. vil sandsynligvis igen ligge vågen til de små timer om morgenen, velvidende at han heller ikke i dag lykkedes med at følge med mine afkast (Mr. Markets mærkelige besættelse). Og efter en dårligt sovet nat vil han selvfølgelig træffe endnu mere forhastede investeringsbeslutninger.

Market burde allerede give op og indrømme, at det er statistisk meget usandsynligt at slå mine afkast. Godmodigt, men med en let ironisk tone, kunne jeg råde ham til at prøve indeksinvestering. Aktieudvælgelse (en krævende disciplin) er nemlig ikke for sarte sjæle.

14 Synes om