Intressant, mina egna erfarenheter är helt motsatta. Ett läkarbesök har däremot oftast inte varit till någon nytta. Faktum är att det tvärtom, senast en extra medicinförskrivning som nästan gav mig permanent hypotyreos.
Har flera gånger under åren besökt en fysioterapeut via företagshälsovården av olika anledningar.
Fotbesvär och gång har korrigerats för flera år sedan, så nu kan jag gå på löprundor. Tidigare fick jag så ont i fötter och knän att jag inte kunde gå efter ett par löprundor.
Övre rygg- och axelbesvär har korrigerats flera gånger för att få bättre hållning. Senast nyligen hjälpte ett engångsbesök och ett par övningar på grund av stelhet i bröstryggen på några dagar.
Och problemet för mig är inte brist på motion eller kroppskontroll. Tidigare tävlingsidrottare i flera grenar, tränar fortfarande mångsidigt och regelbundet.
Bra att notera att det finns olika typer av fysioterapeuter. Manipulativ, som kan använda massage eller andra rörelser för att lokalisera eller korrigera problemet. Ett annat perspektiv är att korrigera orsakerna till problemet genom den egna kroppen och övningar/rörelser. Här ser en kompetent fysioterapeut sådant som man själv bara inte kan uppfatta. Senast just den där upplåsningen av stelheten i bröstryggen.
Detta gäller även när man besöker en fysioterapeut. Man måste ha motivation att själv också vilja korrigera situationen, känna till kroppens funktion och göra de genomgångna övningarna regelbundet. Problemet försvinner oftast inte på en gång utan kräver lite tid och ansträngning.
Om motparten inte lyssnar eller förstår, så finns det säkert en annan faktor också.
Faktum är att det var av dessa skäl jag en gång blev användare av Physiotools-appen, när övningarna kom därifrån. Jag upplevde detta som verkligen fungerande och via det senare också hamnade på ägarlistan för Physitrack, som en gång köpte det finska företaget ![]()